|

نوشیدنی کامبوجا چه فوایدی دارد؟

در سال‌های اخیر نوشیدنی کامبوجا به‌خاطر خواصی که دارد مورد توجه قرار گرفته است. این نوشیدنی خواصی مشابه چای سبز دارد و می‌تواند در درمان…

لینک کوتاه کپی شد

در سال‌های اخیر نوشیدنی کامبوجا به‌ خاطر خواصی که دارد مورد توجه قرار گرفته است. این نوشیدنی خواصی مشابه چای سبز دارد و می‌تواند در درمان دیابت و سرطان مؤثر باشد. به‌علاوه پروبیوتیک دارد و برای روده‌ها مفید است. با وجود امکان سفارش آنلاین عطاری و تهیه آسان این چای پرخاصیت، خوب است نگاهی به فواید چشمگیر آن داشته باشید. 

کامبوجا چیست؟

کامبوجا یا کامبوچا نوعی چای تخمیری است که سابقه مصرف آن به هزاران سال می‌رسد. باور رایج این است که کامبوچا اصالت چینی یا ژاپنی دارد. این نوشیدنی از ترکیب چای سبز با سیاه، شکر، نوعی باکتری و مخمر تهیه می‌شود. پس از یک هفته یا بیشتر با تخمیرشدن این ترکیب مایعی حاوی سرکه، ویتامین‌های ب و انواع مختلف اسید ازجمله آمینواسید حاصل می‌شود. 

 کامبوچا نه‌تنها خواص چای را دارد بلکه حاوی پروبیوتیک است؛ به‌علاوه دارای انواع آنتی‌اکسیدان است که به مقابله با باکتری‌های مضر و برخی بیماری‌ها کمک می‌کند.

خواص کامبوجا چیست؟

در ادامه با برخی از فواید کامبوچا آشنا می‌شوید.

۱. دارای پروبیوتیک است

در فرایند تهیه کامبوچا، باکتری مخمر لایه‌ای قارچ‌مانند در سطح مایع ایجاد می‌کنند. به همین ‌دلیل به کامبوچا چای قارچ هم می‌گویند. در فرایند تخمیر علاوه بر تولید اسید استیک که در سرکه هم موجود است، گازهایی تولید می‌شود که کامبوچا را گازدار می‌کند. محصول دیگر این فرایند پروبیوتیک‌ها هستند. پروبیوتیک‌ها عامل تولید باکتری‌های مفید روده‌ها هستند. این باکتری‌های مفید به بهبود گوارش، رفع نفخ و کاهش وزن کمک می‌کنند. 

۲. حاوی خواص چای سبز است

چای سبز حاوی ترکیبات زیست‌فعال مانند پلی‌فنول‌هاست که آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی هستند. کامبوچایی که که از چای سبز تهیه می‌شود هم احتمالا حاوی ترکیبات گیاهی مشابه است که می‌توانند فواید مشابهی برای سلامتی داشته باشند.

بنا بر برخی پژوهش‌ها، نوشیدن چای سبز یا مکمل‌های حاوی عصاره آن کالری‌سوزی را افزایش و چربی شکمی را کاهش می‌دهد. همچنین به تعادل سطح کلسترول و قند خون کمک می‌کند. به‌علاوه به تأیید پژوهش‌ها، نوشیدن چای سبز احتمال ابتلا به سرطان‌های پروستات، پستان و روده را کاهش می‌دهد.

پس اگر به کاهش وزن و درعین‌حال تقویت سلامتی فکر می‌کنید، هنگام خرید از عطاری محل یا عطاری آنلاین گوشه‌چشمی به کامبوچا داشته باشید که خواصی مشابه چای سبز دارد.

۳. می‌تواند در بهبود بیماری‌های کبدی مؤثر باشد

آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد و مولکول‌هایی که ممکن است به سلول‌های بدن آسیب بزنند مقابله می‌کنند. کامبوچا به‌ویژه اگر از چای سبز تهیه شود، به‌دلیل وجود همین آنتی‌اکسیدان‌ها آثار مثبتی بر کبد دارد. 

برخی پژوهش‌ها با نمونه‌های حیوانی نشان از تأثیر مثبت نوشیدن پیوسته کامبوچا بر سم‌زدایی از کبد دارد: سمومی که براثر ترکیبات شیمیایی سمی ایجاد می‌شوند. هرچند این مورد هنوز روی انسان بررسی نشده است، پژوهش‌های فعلی می‌تواند برای بیماران کبدی امید‌بخش باشد.

۴. می‌تواند به ازبین‌بردن باکتری‌های مضر کمک کند

یکی از ترکیبات مهم که در نتیجه فرایند تولید کامبوچا اسید استیک است که سرکه هم سرشار از آن است. مانند پلی‌فنول‌های موجود در چای، اسید استیک هم به ازبین‌بردن میکروارگانیزم‌های مضر کمک می‌کند.

کامبوچایی که از چای سبز یا سیاه تهیه می‌شود دارای خاصیت ضدباکتریایی است که برای مقابله با باکتری‌هایی مانند ایکولا و سالمونلا مفید است. این خواص ضدباکتریایی در عین اینکه باکتری‌های مضر را از بین می‌برند، تأثیری بر باکتری‌های سودمند و پروبیوتیک‌های موجود در کامبوچا ندارند.

۵. می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد

بیماری‌های قلبی دلیل اصلی مرگ‌ومیر در جهان است. پژوهش‌های حیوانی نشان از تأثیر چشمگیر کامبوچا در کمک به تعادل سطح کلسترول خوب و بد خون دارد که ۲ عامل اصلی در ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. این اثر مثبت حتی با مصرف کوتاه‌مدت کامبوچا طی یک دوره سی‌روزه قابل‌مشاهده است. 

مهم‌تر آنکه چای (که ماده اولیه تهیه کامبوچاست) از کلسترول خوب محافظت می‌کند و مانع اکسیدشدن آنها می‌شود. کلسترول خوب نقش مهمی در مقابله با بیماری‌های قلبی و تقویت سلامت قلب دارد.

۶. به مدیریت دیابت نوع ۲ کمک می‌کند

پژوهش در سال ۲۰۱۲ با آزمایش روی موش‌ها به این نتیجه رسید که کامبوچا سرعت هضم کربوهیدرات را کاهش می‌دهد، عاملی که باعث کاهش سطح قند خون می‌شود. در همین پژوهش تقویت سلامت کبد و کلیه با مصرف کامبوچا تأیید شد.

در پژوهشی جدید در سال ۲۰۲۳ آثار مصرف کمبوچا در طول دوره‌ای ۴ هفته‌ای روی افراد بررسی داوطلبانی بررسی شد. نتایج نشان داد سطح قند خون ناشتا در مصرف‌کنندگان نوشیدنی کامبوچا در مقایسه با افراد گروه کنترل، پایین‌تر از حد معمول است.

پژوهشی دیگر در همین سال نشان داد مصرف کامبوچا واکنش بدن به قند خون ناشی از خوراکی‌های با شاخص گلسیمی بالا را تعدیل می‌کند. همچنان مطالعات بیشتری برای بررسی دقیق‌تر اثر کامبوچا بر سطح قند خون نیاز است.

۷. می‌تواند به مبارزه با سرطان کمک کند

در پژوهش‌های آزمایشگاهی مشخص شد کامبوچا در مقابله با رشد و گسترش سلول‌های سرطانی مؤثر است. این اثر احتمالا ناشی از وجود ذخایر بالای پلی‌فنول و آنتی‌اکسیدان‌های چای در کامبوچاست. 

چگونگی اثر خاصیت ضدسرطانی پلی‌فنول به‌روشنی مشخص نیست اما به‌ نظر می‌رسد که با جلوگیری از جهش سلولی و گسترش سلول‌های سرطانی مرگ آنها را تسهیل می‌کند؛ پس عجیب نیست که احتمال ابتلا به انواع سرطان در چای‌خور‌ها کمتر است. هرچند برای تأیید قطعی آثار ضدسرطانی کامبوچا مطالعات بیشتری نیاز است، بی‌راه نیست اگر به فکر خرید آن یا سفارش عطاری آنلاین باشید و نوشیدن آن را در برنامه غذاییتان بگنجانید.

چقدر کامبوچا بنوشیم؟

نوشیدن کامبوچا با رعایت تعادل برای همه بی‌خطر است. اینکه کامبوچا را حاضری از عطاری محل یا عطاری آنلاین می‌خرید یا خودتان در خانه آن را تهیه می‌کنید در تعیین میزان مصرف این نوشیدنی بدون اینکه دچار عوارض احتمالی آن شوید، مؤثر است. 

همان‌طور که گفتیم کامبوچا یک نوشیدنی گازدار است که درصورت مصرف زیاد ممکن است ایجاد نفخ کند. بعضی از انواع کامبوچای بازاری هم دارای مقادیر بالای قند هستند که می‌تواند موجب مشکلات گوارشی کند. 

اگر سندرم روده تحریک‌پذیر یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید، باردار هستید یا شیر می‌دهید، پیش از مصرف کامبوچا با پزشک یا مشاور سلامت مشورت کنید.

چکیده کلام

کامبوچا نوعی چای تخمیری و منبع خوبی از پروبیوتیک است که خواص زیادی برای سلامتی دارد. بهتر است کامبوچا را از فروشگاه‌ها و عطاری‌های قابل‌اطمینان تهیه کنید چون این نوشیدنی اگر به روش نامناسب تهیه شده باشد ممکن است برای سلامتی مضر هم باشد. 

آیا شما اهل نوشیدن کامبوچا هستید؟ نظرتان درباره طعم و خواص آن چیست؟ خودتان آن را تهیه می‌کنید یا راه ساده‌تر را که همان خرید از عطاری آنلاین یا مغازه سنتی عطاری است انتخاب می‌کنید؟ 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها