|

جدیدترین اصول و قواعد رستوران داری برای سال 1403 رو میدونی؟!

در این مقاله با جدیدترین اصول و قواعد رستوران داری آشنا می شوید با این ترفند ها می توانید در کمترین زمان سود تان را افزایش دهید.

لینک کوتاه کپی شد

اگر تجربۀ مدیریت رستوران را نداشته باشید، شاید این کار برایتان استرس‌آور باشد، احتمالا به دنبال راه‌هایی برای بهبود کارایی و افزایش سود رستورانتان هستید. سرو غذاهای عالی، منوی سودآور، کارکنان مشتری‌مدار، شما را در مسیر موفقیت قرار می‌دهند؛ اما کافی نیستند. در این مقاله شما را با جدیدترین اصول و قواعد رستوران داری آشنا می‌کنیم. این ترفندها را در برنامه مدیریتی خود بگنجانید و سود خود را در کمترین زمان افزایش دهید.

فضای یک رستوران با چیدمان زیبای لیوان‌ها روی میزها و صندلی‌های چوبی

فضای یک رستوران با چیدمان زیبای لیوان‌ها روی میزها و صندلی‌های چوبی

افزایش سود رستوران فقط با 8 فرآیند اصولی مدیریت رستوران

در ادامه شما را با 8 اصل مدیریتی رستوران آشنا می‌کنیم که اگر از آنها آگاه نباشید، بازار را به رقبای خود می‌بازید.

1.یک برنامه بازاریابی طراحی کنید

طراحی استراتژی‌های بازاریابی بخشی از وظایف مدیر است. هنگام طراحی یک استراتژی بازاریابی، جنبه‌های زیادی را باید درنظر بگیرید، ازجمله نوع غذایی که سرو می‌کنید، بازار هدف و بودجه شما. به عنوان مثال، اگر خانواده‌هایی با فرزندان خردسال را هدف قرار می‌دهید، بهتر است روی آیتم‌های منو مخصوص کودکان تمرکز کنید. به یاد داشته باشید که بازاریابی مؤثر مستلزم تلاش مداوم است، بنابراین اگر فوراً نتیجه‌ای مشاهده نکردید، ناامید نشوید.

2. فرهنگ کاری شاد ایجاد کنید

کارکنان شاد بهره‌وری بیشتری دارند و خدمات بهتری را به مشتریان ارائه می‌دهند. اگر کارکنان از محیط کاری‌شان راضی باشند، احتمال اینکه از کارشان استعفا دهند، کمتر است. این امر هزینه آموزش نیروهای جدید را کاهش می‌دهد. برنامه‌ریزی منعطف و انتظارات شغلی روشن یک شروع عالی است. وقت بگذارید و با اعضای تیم آشنا شوید و آنها را با نام کوچک صدا کنید. اگر کارشان را به‌خوبی انجام می‌دهند، از آن‌ها قدردانی کنید.

3. از آخرین روندها آگاه باشید.

صنعت رستوران‌داری دائما در حال تغییروتحول است، به این معنی که مدیران برای توسعه یک استراتژی مدیریتی مؤثر باید در جریان آخرین روندها باشند. برای مثال، اگر می‌بینید که رستوران‌های بیشتری گزینه‌های تحویل یا بیرون‌بر را ارائه می‌دهند، شاید بهتر است شما نیز این سرویس را ارائه دهید.

4. سرگرمی ارائه بدهید

رستوران‌هایی که فعالیت‌های سرگرم‌کننده و جذاب را همراه با منوهایشان ارائه می‌کنند، برای مصرف‌کنندگانی که به تعاملات اجتماعی بیش از غذا اهمیت می‌دهند، به‌طور فزاینده‌ای جذاب هستند. برخی از این فعالیت‌های سرگرم‌کننده عبارت‌اند از بازی‌های تخته‌ای، بازی‌های واقعیت مجازی، نمایش‌های موسیقی، بازی‌های گروهی و... .

5. از جدیدترین تکنینک‌های آشپزی استفاده کنید

نسل جدید مشتاق تجربه‌های غذایی متمایز و پیشرفته است. اگر رستوران‌ها می‌خواهند انتظارات مشتریان را برآورده کنند و در بازار برجسته شوند، باید از روش‌های آشپزی پیشرفته استفاده کنند که مرزهای پخت معمولی غذاها را جابجا می‌کنند. برخی از این روش‌های جدید آشپزی عبارت‌اند از:

روش پخت تحت خلاء: این روش، یک روش نوین پخت‌وپز است که در آن غذای بسته‌بندی شده در کیسه‌های خلاء، در یک حمام آب غوطه‌ور شده و در دمای دقیق و ثابت پخته می‌شوند.

آشپزی مولکولی: یک روش پیشرفته آشپزی که علم و آشپزی را با هم ترکیب می‎کند. سرآشپزها با ایده‌ها و روش‎های علمی، ترکیبات طعمی جذابی خلق می‌کنند. روش‌های رایج مورد استفاده در آشپزی مولکولی عبارتند از:

  • کروی‌سازی - فرآیندی که مایعات را با استفاده از موادی مانند کلرید کلسیم و آلژینات سدیم به کره‌های نرم و لزج شبیه مروارید یا تخم خاویار ریز و خوشمزه تبدیل می‌کند.
  • ایجاد فوم – سرآشپزها می‌توانند با استفاده از ابزارهای تخصصی مانند خامه‌زن، فوم‌های زیبا با بافت‌ها و طعم‌های متمایز تهیه کنند.
  • نیتروژن مایع – استفاده از نیتروژن مایع باعث انجماد سریع و تغییرات بافت می‌شود، مانند ایجاد تزئینات یخ‌زده

سعی کنید سرآشپزها و کارکنان آشپزخانه خود را تشویق کنید که دائماً مواد، تکنیک‌ها و طعم‌های جدید را کشف و آزمایش کنند. با این کار نه تنها یک منوی جدید و هیجان‌انگیز خواهید داشت، بلکه فرهنگ خلاقیت و نوآوری را نیز تقویت می‌کنید.

دودی کردن بدون گرما: در این شیوه موادغذایی مانند پنیر، صدف یا حتی نوشیدنی‌ها در معرض دود سرد قرار می‌گیرند. این کار طعم دودی ملایمی به مواد غذایی می‌دهد.

فرآیند دودی‌کردن یک غذا با دود سرد با مفهوم تکنیک‌های نوین آشپزی

فرآیند دودی‌کردن یک غذا با دود سرد با مفهوم تکنیک‌های نوین آشپزی

6. روی غذای سالم تمرکز کنید.

صنعت غذا شاهد تغییر قابل توجهی به سمت محصولات سالم است و مصرف‌کنندگان اکنون غذاهای سالم را در اولویت قرار می‌دهند. جدیدترین روندهای غذایی با تمرکز بر سلامتی در سال 1401 عبارت‌اند از:

  • منوهای گیاهی: رستوران‌ها در حال افزودن غذاهای گیاهی به منوی خود هستند تا مشتریانی را که به دنبال انتخاب‌های سالم‌تر و پایدارتر هستند، هدف قرار دهند.
  • مواد اولیه دارای فواید سلامتی: رستوران‌ها از مواد اولیه دارای فواید سلامتی مانند زردچوبه، ماچا، جینسینگ و.. در غذاها و نوشیدنی‌های خود استفاده می‌کنند.
  • شفافیت تغذیه‌ای: رستوران‌ها اطلاعات دقیق تغذیه‌ای را در منوی خود ارائه می‌دهند و به مشتریان این امکان را می‌دهند تا براساس نیازها و ترجیحات غذایی خود انتخاب‌های آگاهانه‌ای داشته باشند.

برای تهیه منوهایی از این دست فقط کافی است خلاق باشید و نیازهای متشراینتان را در نظر بگیرید.

تصویر دو کادر، با نمایی از سالاد وگان با پنیر توفو در سمت چپ و بشقاب سوشی گیاهی در سمت راست با مفهوم غذای سالم

تصویر دو کادر، با نمایی از سالاد وگان با پنیر توفو در سمت چپ و بشقاب سوشی گیاهی در سمت راست با مفهوم غذای سالم

7. دکوراسیون رستورانتان را منحصربه‌فرد طراحی کنید.

طراحی یک فضای بصری جذاب، تجربه غذاخوری مشتریان شما را افزایش می‌دهد و تأثیرات ماندگاری بر جای می‌گذارد. از فضای سبز، نور طبیعی، رنگ‌های خاکی، پوشش‌های چوبی استفاده کنید تا فضایی دلپذیری برای مشتریان ایجاد کنید. سرویس بهداشتی را مجهز به شیرهای آب بدون تماس، خشک‌کن‌های دستی و دستگاه‌های مایع صابون ریز برقی (چشمی) کنید. با نورپردازی و دیوارهای سنگ مرمر فضای این محیط را زیبا کنید.

8. از تکنولوژی استفاده کنید

اگر به دنبال ساده‌سازی فرآیندهای مدیریت رستوران خود هستید، استفاده از فناوری کلیدی است. فناوری می‌تواند همه کارهای شما را ساده کند، از پیگیری موجودی تا نظارت بر کارکنان. با انتخاب فناوری مناسب، می‌توانید در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید و در عین حال عملکرد خود را روان‌تر کنید. برای این منظور به یک سری ابزارها نیاز دارید.

  • نرم افزار حسابداری رستوران

نرم‌افزار رستوران بخشی جدایی‌ناپذیر از موفقیت هر کسب‌وکار رستورانی است. با خرید نرم افزار رستوران می‌توانید بر موجودی خود نظارت کنید، گزارشات دقیق از سیستم تهیه کنید و حتی با برنامه‌هایی نظیر باشگاه مشتریان، وفاداری مشتریانتان را افزایش دهید.

  • منوی دیجیتال

منوی دیجیتال به به مشتریان این امکان را می‌دهند که با یک اسکن ساده از طریق تلفن همراه خود به منوهای آنلاین دسترسی داشته باشند، سفارش دهند و هزینه سفارشات خود را از طریق درگاه بانکی پرداخت کنند. این فناوری، که نیازی به دانلود اپلیکیشن ندارد، نقشی کلیدی در سرعت بخشیدن به فرآیند ثبت سفارشات ایفا می‌کند.

یک مشتری در حال اسکن منوی دیجیتال روی پیشخوان رستوران با گوشی تلفن همراهش

یک مشتری در حال اسکن منوی دیجیتال روی پیشخوان رستوران با گوشی تلفن همراهش

  • کیوسک سفارشگیر

کیوسک‌های سفارشگیر این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. مشتریان می‌توانند از طریق نمایشگرهای دیجیتالی سفارششان را ثبت کنند و و حتی فرآیند پرداخت را نیز از طریق کارتخوان متصل به کیوسک انجام دهند.

علاوه بر موارد فوق سایر سخت‌افزارهای رستورانی نظیر تبلت کارتخوان، فراخوان مشتری، نمایشگر مشتری، نمایشگر آشپزخانه نیز باعث بهبود ارائه خدمات در رستوران شما می‌شوند.

جمع بندی

با پیروی از این نکات، می‌توانید یک استراتژی مدیریت موثر برای رستورانتان ایجاد کنید که به شما کمک می‌کند از رقبا پیشی بگیرید و در عین حال تجربه‌ای عالی را برای مشتریان خود فراهم کنید. همچنین اگر به دنبال بالا بردن راندمان کاری در رستورانتان هستید، نباید از به‌کارگیری جدیدترین سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای رستورانی که با آن اشاره کردیم، غافل شوید. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها