|

بحرانی که نسبت به آن بی تفاوتیم!

«به تازگی مقام های حوزه برق کشورمان گفته اند که رکورد مصرف برق در ایران برای سومین بار متوالی در سال جاری شکسته شده است!»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- تاکنون بارها و بارها از بحران های پیدا و پنهانی که ما را تهدید می کنند صحبت شده و تحلیلگران و صاحب نظران مختلف در این رابطه دیدگاه های خودشان را بیان کرده اند. با این همه، اینطور به نظر می رسد که عمده ذهن ما را بحران های سخت و کاملا ملموس و خشن به خود مشغول کرده اند. بحران هایی نظیر ناامنی در سطح منطقه ای که کشورمان ایران در آن قرار گرفته و اینکه مبادا این ناامنی ها به ما نیز سرایت کنند.

در حقیقت، بحران های سخت بیش از دیگر بحران ها برای ما و البته کلیت جامعه بشری ملموس هستند. با این حال، دسته ای دیگر از بحران ها نیز وجود دارند که ما تا حد زیادی نسبت به آن ها بی تفاوتیم که این بی تفاوتی ما به معنای عدم وجود آن ها نیست. در این رابطه مثلا می توان به بحران کم آبی اشاره کرد. بحرانی که در سالیان اخیر بارها و بارها نسبت به آن هشدار داده شده و تاکید شده که اگر مردم کشورمان الگوی مصرف خود را اصلاح نکنند و در این رابطه تدابیر لازم اندیشیده نشود، هیچ بعید نیست که در آینده ای نه چندان دور با خشکسالی‌های جدی و بحران هایی که متعاقب آن ها ایجاد خواهند شد دست به گریبان باشیم.

با این همه، به تازگی انتشار یک آمار معنادار، از اوج گیری یک بحران مهم و بزرگ دیگر در کشورمان خبر می دهد که البته عمده افکار عمومی نسبت به آن بی تفاوت هستند. در این راستا، مدیر عامل شرکت توانیر به تازگی در موضع گیری گفته است که میزان مصرف برق در روز شنبه گذشته (16 تیرماه)، به عدد 76 هزار و 767 مگاوات رسیده که این میزان در نوع خود به معنای شکسته شدن رکورد مصرف برق در ایران برای سومین بار در سال جاری است.  

صنعت برق ایران

در این راستا، مقام های مسئول از مردم خواسته اند با صرفه جویی حداقل 15 درصدی، تا حد زیادی سایه بحران را از حوزه برق دور کنند و موجب نشوند که شاهد بازگشت خاموشی های دوره ای در بخش های مختلف کشورمان باشیم. با این همه، نکته قابل تامل این است که در سال های گذشته ما بارها و بارها با این چالش و بحران دست به گریبان بوده ایم و البته که به دلیل هزینه های سنگین ایجاد نیروگاه های جدید برق نیز، ظرفیت های تولید برق در کشورمان آنگونه که باید و شاید متناسب با نیاز کشور رشد نکرده اند.

معادله ای که سبب شده تا بحران در بخش تولید برق کشورمان یک موضوع کاملا عینی و جدی باشد و نیاز به اتخاذ تدابیر معنادار و موثر در این حوزه بیش از هر زمان دیگری حس شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها