|

آیا اقتصاد مصر در آستانه انفجاری بزرگ است؟

«آمارهای رسمی حاکی از این هستند که اقتصاد مصر وضعیت وخیمی دارد و وقوع انقلاب نان در آن به هیچ عنوان بعید نیست.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز-مصر روزهای سخت و ملتهبی را پشت سر می گذارد. این کشور اکنون بیش از 400 میلیارد دلار بدهی داخلی و خارجی دارد و البته که ارزش پول ملی این کشور(پوند مصر) نیز تنها در یک سال، بیش از 50 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

به گزارش شایانیوز؛ اقتصاد مصر از سال 2013 میلادی که عبدالفتاح السیسی، ژنرال شناخته شده مصری علیه محمد مرسی رئیس جمهور وقتِ مصر کودتا کرد و کرسی ریاست جمهوری را در اختیار گرفت، به نحو تدریجی اما گسترده ای، در قبضه نظامیان مصری قرار گفته و برخی آمارهای رسمی از تسلط نظامیان عالی رتبه مصری بر بیش از 60 درصد از اقتصاد مصر خبر می دهند.

سطح بحران اقتصادی مصر به قدری گسترده شده که برخی از ناظران و تحلیلگران اقتصادی هشدار می دهند که اگر منابع مالی تازه ای به این اقتصاد تزریق نشود و مصر از نظر ارزی، تقویت نگردد، کاملا طبیعی و محتمل خواهد بود که شاهد وقوع انقلاب نان در مصر باشیم.

نکته عجیب اینکه دولت مصر و شخص رئیس جمهور این کشور نیز به جای اینکه بحران اقتصادی مصر را به نحوی موثر مخاطب قرار دهند، مدام دولت های ثروتمند عرب حاشیه خلیح فارس و البته دولت های اروپایی را تهدید می کنند که اگر آن ها به مصر کمک مالی نکنند، بایستی انتظار وقوع تغییرات و آشوب هایی را در این کشور داشته باشند که حامل خسارات جدی و قابل توجهی برای این دسته از کنشگران بین المللی در قالب هایی نظیر سرازیر شدن سیلی از مهاجران مصری به کشورهای اروپایی و عربی و یا اوج گیری افراط گرایی و تروریسم خواهد بود.

اساسا دولت مصر در سال های گذشته نیز با طرح همین مساله توانسته به نحو گسترده اقدام به جمع آوری کمک‌های مالی از بازیگران مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی کند. اقتصاد مصر به قدری در بحران غرق شده که صندوق بین المللی پول اعلام کرده که تا این کشور، اصلاحات ساختاری را در اقتصاد خود اعمال نکند، نباید توقع دریافت وام های تصویب شده برای این کشور را داشته باشد. البته که این نهاد بین المللی اعلام کرده که باید مطمئن شود که مصر می تواند بدهی های مرتبط با وام های اخذ شده از سوی خود را نیز پرداخت کند.

حال در این وضعیت، برخی تحلیلگران بر این باورند که مصری ها به نوعی به واسطه همدستی با اسرائیل در جریان جنگ غزه، تا حدی دریافت برخی از امتیازات و مزایای اقتصادی از سوی غرب برای خود را تضمین کرده اند. با این همه، در شرایطی که نه دولت مصر تمایلی برای اجرای اصلاحات اقتصادی از خود نشان می دهد و نه چشم‌انداز روشنی در مورد بهبود وضعیت اقتصادی مصر و توسعه منابع درآمدی این کشور در آینده به چشم می خورد، باید اذعان کرد که مصر کنونی بیش از همه شبیه به یک بمب ساعتی است که هر لحظه احتمال انفجار آن می رود.

انفجاری که نه فقط برای مردم مصر، بلکه برای مردم منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا نیز حامل چالش ها و خسارات جدی خواهد بود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها