|

طرز تهیه یه"خورشت آلو اسفناج "شاخ؛ خورشت به این خوشمزگی لایک نداره؟

خورشت آلو اسفناج

خورشت آلو اسفناج یکی از خوشمزه ترین خورشت های فصل سرما است که با اسفناج، پیاز، گوشت، آلو، زعفران، آبلیمو و تعدادی ادویه تهیه می شود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- اگر جزء خانم ها و آقایونی هستید که مسئولیت درست کردن غذا با شماست وقتی از خواب بیدار میشید اول سوالی که احتمالا به ذهنتون می رسه اینِ که امروز ناهار چی بپزم؟ ایرانی ها معمولا برای ناهار از غذاهای خورشتی مثل قورمه سبزی، خورشت قیمه، فسنجون، خورشت کرفس، خورشت بامیه، خورشت آلو اسفناج، خورشت کدو حلوایی، چلو گوشت، زرشک پلو با مرغ یا پلوهای مخلوط مثل عدس پلو، باقالی پلو، لوبیا پلو، آلبالو پلو، قیمه لا پلو، نخود فرنگی پلو، هویج پلو، مرصع پلو، ته چین و ... استفاده می کنند. غذاهایی مثل کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کتلت، سوسیس بندری، فلافل، سمبوسه، پیراشکی گوشت، سالاد الویه، شنیسل مرغ، سالاد ماکارونی و... هم معمولا مختص وعده شام هستند.

به گزارش «شایانیوز»، خورشت آلو اسفناج یکی از خوشمزه ترین خورشت های مخصوص فصل سرما است که با اسفناج، پیاز، گوشت، آلو، زعفران، آبلیمو و تعدادی ادویه تهیه می شود. همان طور که می دانید اسفناج که ماده اصلی این خورشت است سبزی بسیار پرخاصیتی می باشد و برای تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از سرطان، سلامت پوست و مو و استحکام استخوان ها مفید است. این سبزی مغذی می‌تواند بهترین دارو برای درمان یبوست به‌ ویژه در افراد میانسال و کهنسال باشد. اگر می خواهید با طرز تهیه و فوت و فن های خوشمزه تر شدن این خورشت آشنا شوید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه خورشت آلو اسفناج برای 4 نفر

گوشت مغز ران گوسفند یا گوساله 400 گرم 

برگ اسفناج پاک کرده 1 کیلوگرم

پیاز متوسط نگینی خرد شده 2 عدد

پیاز داغ 3 قاشق غذاخوری

آلو بخارا 200 گرم

قرص استاک گوشت 1 عدد

زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری

چوب دارچین 2 تکه

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

ادویه کاری 1/2 قاشق چایخوری

فلفل سیاه به میزان لازم

نمک به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

خورشت آلو اسفناج

طرز تهیه خورشت آلو اسفناج

1- داخل قابلمه 3 قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید بعد پیاز نگینی خرد شده + گوشت + زردچوبه + فلفل سیاه + ادویه کاری را روی حرارت متوسط حدود 20 دقیقه تفت دهید. همان طور که می دانید پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن گوشت ها است اگر می خواهید با کاربرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید. 

در مدت تفت دادن گوشت و ادویه ها بالای سر آن بمانید و مدام هم بزنید تا مزه ها به خُرد گوشت بروند. به این نکته توجه داشته باشید که اگر حرارت خیلی کم باشد گوشت سفت می شود. بعد از اینکه گوشت را خوب تفت دادید ا قاشق رب اضافه کنید حدود 1 دقیقه تفت دهید تا رنگش باز شود و بوی خامی آن گرفته شود. حالا 3 پیمانه آب + 1 عدد قرص استاک گوشت را هم  به آن اضافه کنید.

وقتی گوشت و پیاز را با هم تفت می دهید به هیچ عنوان آب سرد اضافه نکنید چون در این حالت گوشت گرم است با اضافه کردن آب سرد به آن شوک وارد می شود و سفت می گردد برای جلوگیری از سفت شدن گوشت به آن آب داغ اضافه کنید اما مواقعی که مرحله تفت دادن اولیه را نداشتید مثل آبگوشت به آن آب سرد اضافه کنید چون در این حالت گوشت هم سرد است. خورشت آلو اسفناج خورشت پر آبی نیست بنابراین نباید در این مرحله آب زیادی اضافه کنید اگر اواسط پخت احساس کردید آب خورشت کم است فقط می‌توانید آب در حال جوش اضافه کنید.

استاک گوشت

احتمالا این سوال براتون پیش آمده که استاک چیست و چه نقشی در طعم و مزه خورشت دارد؟

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شود. استاک در انواع سوپ، سس، خورشت و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر از قرص استاک استفاده می‌کنید در ابتدا نمک کمتری به غذا اضافه کنید چون قرص استاک کمی شور است پس در انتها غذا را بچشید اگر لازم بود نمک اضافه کنید. اگر دوست دارید خودتان استاک گوشت را در منزل تهیه کنید مقاله طرز تهیه استاک گوشت؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاک را از دست ندهید در این مقاله همه نکات تهیه استاک گوشت و روش نگهداری آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

2- وقتی گوشت را بار گذاشت به سراغ اسفناج ها بروید در شستن اسفناج باید به این نکته توجه داشته باشید که اسفناج حاوی شن ریزه است بنابراین آن را چند دقیقه در آب ولرم خیس کنید تا شن های آن ته نشین شود و در آخر به تدریج از اسفناج های رویی بردارید و با آب سرد آبکشی کنید تا شن های ته نشین شده دوباره به اسفناج ها نچسبد.

اسفناج

هرگز اسفناج را پس از خرد کردن نشویید تا مواد مغذی آن خارج نشود. اسفناج را به مقدار مورد نیاز بپزید و هیچ وقت آن را به صورت پخته شده نگهداری نکنید. هنگام خرید اسفناج، برگ‌های لطیف و تازه آن را انتخاب کنید؛ برگ‌های درشت و تیره، رنگ زیبایی به خورشت نمی‌دهد، همچنین اسفناج را باید در اندازه‌های چهار سانتی‌ متری خرد کنید، در صورتی‌که اسفناج ریزتر خرد شود، خورش لعاب نمی‌اندازد و اسفناج له و بد شکل می‌شود.

3- در قابلمه ای دیگر اسفناج را بدون آب روی حرارت ملایم قرار داده تا زمانی که آب آن تبخیر شود، سپس با مقداری روغن تفت دهید وقتی 2 ساعت از پخت گوشت گذشت اسفناج تفت داده شده را به خورشت اضافه کنید 30 دقیقه پایانی آب لیموترش + نمک + آلو + پیاز داغ + زعفران + چوب دارچین را بریزید و اجازه دهید خورشت ریز جوش بزند. اگر می خواهید با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید.

دقت کنید که اگر زودتر آلوها را اضافه کنید، با توجه به اینکه آلو بافت نازکی دارد، ممکنِ در خورشت له شود. در این مرحله لازم نیست زیاد خورشت را هم بزنید فقط گاهی به صورت رفت و برگشتی هم بزنید که ته نگیرد در انتهای پخت چوب دارچین را خارج کنید.

IMG_20211110_101653

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها