|

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی + فوت کوزه گری

آلبالو پلو یکی از غذاهای معروف شهر شیراز است که با شروع فصل تابستان و آمدن آلبالو بازار آن حسابی داغ می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

آلبالو پلو یکی از غذاهای خوشمزه فصل تابستان است که بسیار پرطرفدار می باشد. این غذای خوشمزه از معروف ترین غذاهای شهر شیراز است که در حال حاضر در بیشتر شهرهای ایران تهیه می شود و پای ثابت مهمانی ها و مجالس است. با شروع فصل تابستان و آمدن آلبالو بازار این غذای خوشمزه حسابی داغ می‌شود آلبالو پلو را می‌توانید با توجه به ذائقه و سلیقه‌ شخصی خود با گوشت چرخ کرده قلقلی یا مرغ تهیه کنید که در این مطلب طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی را آموزش می دهیم.

مواد اولیه لازم برای تهیه آلبالو پلو برای ۴ نفر

برنج ۴ پیمانه

آلبالو هسته گرفته شده ۱ و 1/2 پیمانه + 5 تا 6 قاشق غذاخوری شکر یا به همین مقدار مربای آلبالو

زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری

خلال پسته 1/3 پیمانه برای تزیین

خلال بادام 1/3 پیمانه برای تزیین

نمک به میزان لازم

کره یا روغن به میزان لازم

مواد اولیه لازم برای کوفته قلقلی آلبالو پلو

گوشت چرخ شده 4۰۰ گرم

پیاز ۱ عدد

فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری

زردچوبه ۲ قاشق چایخوری

نمک به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم

طرز تهیه آلبالو پلو

1- برای آلبالو پلو بهتر است برنج را آبکش کنید برای تهیه برنج آبکش باید آن را از قبل خیس کرد. نحوه خیساندن برنج به این صورت است که باید آن را با آب ولرم بشویید شستن برنج را تا وقتی ادامه دهید که آب آن زلال شود. سپس آب ولرم + نمک را به برنج اضافه کرده و اجازه دهید حداقل ۲ ساعت و حداکثر ۲۴ ساعت بماند به اندازه ای آب بریزید که حداقل یک بند انگشت بالاتر از برنج بیاید. اگر زمان کافی برای خیساندن برنج ندارید، حداقل نیم ساعت آن را خیس کنید، در غیر این صورت برنج را به صورت کته آماده کنید.

1510048774_aBDR7Ap3Ha

 حدود دو سوم قابلمه را آب ریخته و روی اجاق‌ قرار دهید. وقتی آب جوش آمد، آب برنجی که از قبل خیس کرده بودید را خالی کنید و برنج را داخل قابلمه بریزید زمانی که برنج را داخل قابلمه ریختید، ۱ قاشق غذاخوری نمک نیز به آن اضافه کنید. حرارت برنج در حال جوشیدن نباید کم باشد در واقع شعله گاز باید متوسط رو به زیاد باشد درب قابلمه را نگذارید و صبر کنید تا آب برنج مجدد به جوش بیاید.

وقتی آب برنج به جوش آمد چند بار با فاصله و البته با دقت برنج را هم بزنید تا دانه‌ها از هم باز شود دقت کنید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج حدود ده تا چهارده دقیقه باید بجوشد البته زمان جوشیدن بستگی به نوع و مدل برنج دارد. زمانی برنج برای آبکش کردن مناسب است که دانه‌های آن نرم شود، ولی هنوز مغز آن‌ها سفت باشد. وقتی که دانه‌های برنج را امتحان کردید و برنج به مرحله آبکشی رسید آن را داخل آبکش بریزید و اجازه دهید آب برنج کاملاً گرفته شود سپس روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه‌ها متوقف شود و همین طور نمک اضافی بین دانه‌های برنج بیرون برود تا برنج شور نشود.

حواستان باشد که برنج زیاد نجوشد اگر تازه کار هستید برنج را کمی زودتر بردارید، چون اگر برنج بیشتر از حد معمول بجوشد خمیر می‌شود و غذای شما خراب می‌شود، اما اگر برنج را زودتر برداشته باشید در صورت سفت بودن موقع پخت می‌توانید کمی آب به آن اضافه کنید. در هر صورت آبکش کردن برنج نیاز به تجربه دارد پس نگران نباشید چند بار امتحان کنید تا به مرور زمان تجربه لازم را به دست آورید.

Red-Cherry-Jam

2- اگر غذای شیرین دوست دارید برای تهیه آلبالو پلو می‌توانید از مربای آلبالو استفاده کنید برای تهیه مربای آلبالو به ازای هر یک پیمانه آلبالو یک پیمانه شکر استفاده کنید البته می توانید میزان شکر کمی بیشتر هم کنید در یک ظرفی که دو برابر مواد گنجایش دارد شکر را لا به لای آلبالو‌ها اضافه کنید در ظرف در را بگذارید و ۱ روز در یخچال قرار دهید تا آب بیندازد.

سپس قابلمه را بدون در روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید و اجازه دهید جوش بیاید در این فاصله مرتب کف روی آلبالوها را بگیرید و دور بریزید. بعد از جوش آمدن زمان بگیرید ۱۰ دقیقه بعد آلبالو‌ها را از ظرف خارج کنید و بگذارید تا شربت قوام بیاید وقتی شربت قوام آمد دوباره آلبالو‌ها را اضافه کنید و بگذارید ۲ تا ۳ دقیقه بماند بعد از این مدت مربای شما آماده است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس پلو مجلسی با کوفته قلقلی + فوت کوزه گری

اما اگر غذای شیرین دوست ندارید و می‌خواهید ترشی آلبالو‌ها حفظ شود به ازای هر پیمانه آلبالو هسته گرفته شده ۴ تا ۵ قاشق قاشق غذاخوری شکر لا به لای آلبالو‌ها اضافه کنید روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید شکر حل شود در این روش، چون مقدار شکر کم است شربت قوام نمی آید پس همین که شکر حل شد آماده است. 

3- برای تهیه کوفته قلقلی گوشت + پیاز رنده شده + فلفل سیاه + زردچوبه + نمک را کاملاً با دست ورز دهید. بهتر است گوشت را در ظرف در بسته چند ساعت در یخچال استراحت دهید سپس کوفته‌ها را درست کنید در تابه مورد نظر چند قاشق روغن بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید اجازه دهید گوشت خودش را بگیرد. پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن گوشت ها است اگر می خواهید با کابرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید.

کوفته-سرخ-شده2

تا وقتی که گوشت خودش را نگرفته با قاشق هم نزدید فقط هرز گاهی به کمک دسته تابه گوشت‌ها را جا به جا کنید که نسوزد بعد از اینکه گوشت خودش را گرفت حرارت را متوسط کنید و اجازه دهید گوشت خوب سرخ شود در این مرحله، چون گوشت خودش را گرفته می‌توانید با قاشق آن را هم بزنید وقتی گوشت خوب سرخ شد کوفته قلقلی‌ ها آماده است.

به کوفته‌ها برای اینکه بپزد آب اضافه نکنید، چون گوشت آب می‌اندازد پس اجازه دهید با آب خودش بپزد نکته مهم دیگر در فرآیند پخت گوشت این است که بعضی وقتی پیاز را رنده می‌کنند کاملاً آب پیاز را می‌گیرند و اصطلاحاً فقط تفاله‌های پیاز را به گوشت اضافه می‌کنند که در نهایت کوفته ها بوی ضحم می گیرد.

4- در قابلمه‌ای که می‌خواهید پلو را دم کنید مقداری روغن بریزید و کف آن را با نان یا حلقه‌های سیب‌زمینی بپوشانید. می‌توانید روی نان یا سیب‌زمینی مقداری کنجد بپاشید. حالا به صورت لایه لایه برنج + آلبالو + گوشت قلقلی + زعفران را در قابلمه بریزید، لایه آخر باید برنج باشد. اگر می خواهید با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید. می‌توانید در صورت تمایل گوشت را لای برنج دم نکنید و بعد از پایان پخت آلبالو پلو، گوشت‌های قلقلی را روی برنج سرو کنید. اگر از مربای آلبالو استفاده می‌کنید فقط دانه‌های آلبالو را بریزید و شهد آن را نریزید.

IMG_20210608_145828 (2)

کمی از آلبالو‌ها را برای تزیین کنار بگذارید وقتی کل برنج را داخل قابلمه ریختید، در این مرحله معمولاً به برنج آب و روغن اضافه می‌کنند که اضافه کردن آب و روغن باعث می‌شود ته‌دیگ شما خیلی روغنی شود؛ چون آب و روغن سریع به کف قابلمه می‌رود. پس بهتر است به جای آب و روغن از کره سرد استفاده کنید. به این صورت که بسته به حجم برنج یک قالب کره سرد را به صورت نازک خرد کنید و به برنج اضافه کنید. اگر طعم کره را دوست ندارید، می‌توانید از همان آب و روغن استفاده کنید. درنهایت نصف استکان آب از دور برنج اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه روی حرارت متوسط قرار بدهید تا بخار برنج بلند شود. بعد حدود ۲۰ دقیقه روی حرارت کم قرار بدهید تا برنج دم بکشد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی

بعضی‌ها وقتی آلبالو‌ها را لا به لای برنج می ریزند در لایه آخر کمی از شربت آلبالو را هم اضافه می‌کنند اگر خواستید شربت را اضافه کنید موقع آبکش کردن برنج را کمی زودتر اصطلاحاً زنده‌تر بردارید، چون در غیر این صورت برنج شما شفته می‌شود. نهایتاً اینکه حواستان به شعله گاز باشد حرارت حتماً ملایم باشد و از شعله بخش کن استفاده کنید، چون آلبالو پلو به خاطر شکری که دارد خیلی زود می‌سوزد.

اگر وقت کافی برای آبکش کردن برنج ندارید می‌توانید آلبالو پلو را به صورت دمی تهیه کنید به این صورت که برنج را از قبل خیس کنید و به آن نمک اضافه کنید حواستان باشد هر وقت پلو‌های مخلوط را به صورت دمی آماده می‌کنید کمی آب آن را کمتر بریزید سپس روی حرارت قرار دهید وقتی برنج جوش آمد آلبالو‌ها را اضافه کنید وقتی آب برنج خشک شد دم کنی بگذارید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

IMG_20210608_150458 (1)

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها