|

طرز تهیه کتلت گوشت لذیذ و خوشمزه + ترفند های وا نرفتن آن

کتلت گوشت

برای درست کردن کتلت از گوشتی استفاده کنید که خیلی چرب نباشد چون چربی گوشت در زمان سرخ شدن کتلت ذوب می شود و شکل و شمایل آن تغییر می کند.

لینک کوتاه کپی شد
1

گروه آشپزی- کتلت در کنار کوکو یکی از غذاهای بسیار خوشمزه است که از ترکیب گوشت، سیب زمینی، پیاز، تخم مرغ و یک سری ادویه تهیه می شود که می توانید با برنج یا به صورت ساندویچ سرو کنید که در هر دو حالت بسیار لذیذ و خوشمزه است. انواع کتلت با گوشت چرخ‌ کرده گوسفندی یا گوساله، مرغ، ماهی، پنیر، حبوبات، سبزیجات و بادمجان درست می‌شود. به‌ عنوان مخلفات، معمولا گوجه فرنگی خام یا سرخ شده، سیب‌زمینی سرخ کرده، خیارشور، زیتون، ترشی، سبزی خوردن و ماست در کنار کتلت سرو می‌شوند.

به گزارش «شایانیوز»، درست کردن کتلت، شاید کمی زمان‌بر باشد؛ اما کار سختی نیست و تقریبا همه بلدند فقط یک سری نکات و فوت و فن دارد که اگر رعایت کنید خوشمزه تر می شود. در ادامه این مطلب می خواهیم طرز تهیه کتلت گوشت با همه نکات و فوت و فن های آن را برای شما توضیح دهیم پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کتلت گوشت

گوشت گوساله چرخ شده کم چرب 250 گرم

پیاز بزرگ 1 عدد

سیب زمینی 250 گرم

تخم مرغ ۱ عدد

آرد سوخاری 2 قاشق غذاخوری سر خالی

جعفری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری

فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری

زردچوبه 2 قاشق جایخوری

پودر کاری 1 قاشق چایخوری

شیر به میزان لازم

آویشن به میزان لازم

سیر، پودر سیر یا حریره سیر به میزان لازم

نمک به میزان لازم

دارچین به میزان لازم

زعفران دم کرده غلیظ به میزان لازم

کنجد به میزان لازم

روغن مایع به مقدار لازم

kotlet-tehrani

طرز تهیه کتلت گوشت

1- برای تهیه کتلت ابتدا باید سیب زمینی را آماده کنید شما می توانید سیب زمینی کتلت را کاملا بپزید یا اینکه نصف سیب زمینی ها را بپزید و بقیه را خام بریزید که در هر دو صورت بسیار لذیذ و خوشمزه می شود اما در این مطلب یک روش متفاوتی را برای آماده کردن سیب زمینی کتلت ارائه می دهیم. همه سیب زمینی ها را پوست بگیرید روی حرارت بگذارید تا نیم پز شود برای اینکه در نهایت کتلت نرم و لطیفی داشته باشید سیب زمینی ها را با شیر یا با آب و شیر به صورت مساوی بپزید وقتی سیب زمینی را روی حرارت گذاشتید به میزانی که رویشان را بگیرد شیر یا مخلوط آب و شیر اضافه کنید کمی نمک، فلفل، آویشن، پودر سیر یا حریره سیر هم بریزید تا خوش طعم تر شود.

2- وقتی سیب زمینی ها نیم پز شدند پیاز را رنده کنید بعضی وقتی پیاز را رنده می‌کنند کاملاً آب آن را می‌گیرند و اصطلاحاً فقط تفاله‌های پیاز را به گوشت اضافه می‌کنند، اما بعد از پخت با این مشکل مواجه می‌شوند که گوشت بوی زهم می‌دهد؛ بنابراین نباید آب پیاز را کامل بگیرید وقتی پیاز را رنده کردید چند دقیقه آن را کنار بگذارید آبی که از پیاز جدا می‌شود را بگیرید و بقیه پیاز را به گوشت اضافه کنید اصلا نیازی به فشار دادن پیاز و گرفتن تمام آب آن نیست.

02-15

3-  در مرحله بعد گوشت چرخ شده + نمک را با هم مخلوط کنید برای درست کردن کتلت از گوشتی استفاده کنید که خیلی چرب نباشد چون چربی گوشت در زمان سرخ شدن کتلت ذوب می شود و شکل و شمایل آن تغییر می کند. پس گوشت کم چرب گزینه بهتری است. اگر به خاطر چرب بودن گوشت و ذوب شدن چربی، روی روغن کف ایجاد شد، قبل از اضافه کردن کتلت های جدید، روغن را عوض کنید چون رنگ کتلت ها تیره می شود.

بعد سیب زمینی + پیاز و سیر رنده شده را به گوشت اضافه کنید (به جای سیر رنده شده می توانید از پودر سیر یا حریره سیر هم استفاده کنید) بعد هم بقیه مواد به جز  آرد را به آن اضافه کنید و با دست به مدت ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید بعد آرد را اضافه کنید چند دقیقه ورز دهید روی ظرف سلفون بکشید و حداقل به مدت ۳۰ دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا کاملاً منسجم و مزه دار شود. موقع استراحت دادن مایه کتلت، روی مواد را حتما بپوشانید تا سیب زمینی ها اکسید نشوند و رنگ آن ها تغییر نکند.

4- داخل تابه مورد نظر روغن بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید اجازه دهید روغن کاملاً داغ شود، چون اگر روغن داغ نباشد کتلت می‌چسبد بعد از اینکه روغن داغ شد و چند تا از کتلت‌ها را داخل تابه قرار دادید حرارت را کم کنید تا کتلت‌ها کاملاً مغز پخت شوند معمولاً بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان برای سرخ شدن هر طرف کتلت لازم است. بهتر است ضخامت کتلت ها کم باشد تا مغز آن ها کاملا بپزد. در هنگام پخت هم حرارت را زیاد نکنید چون با این کار، روی کتلت سرخ می شود ولی مغز آن خام خواهد ماند.

وقتی که کتلت ها را در ماهیتابه قرار دادید اگر تعدادی از آن‌ها زودتر سرخ شد و از تابه خارج کردید جای آن کتلت جدید قرار ندهید، چون دمای کتلت جدید با کتلت هایی که در حال سرخ شدن هستند فرق می‌کند و کتلت جدید تمام روغن داخل ماهیتابه را جذب می‌کند بنابراین باید بگذارید تمام کتلت های داخل ماهیتابه سرخ شود بعد همزمان کتلت های جدید را داخل تابه قرار دهید.

593476_401

5- کف یک بشقاب را دستمال بگذارید و کتلت ها را روی دستمال بچینید تا روغن اضافی جذب دستمال شود. بعد از سرخ کردن همه کتلت ها، آن ها را در ظرف مناسب پچینید.

اگر بعد از این که کتلت را در تابه گذاشتید، به سختی جدا شد و وا رفت احتمالا یک یا چند مورد از مواد زیر را رعایت نکرده اید:

روغن تابه به اندازه کافی داغ نبوده است.

آب پیاز را نگرفتید یا اگر از سیب زمینی خام استفاده کرده اید آب آن را نگرفتید.

میزان تخم مرغی که استفاده کردید، کم بود.

قبل از اینکه یک سمت کتلت به خوبی سرخ شود، آن را برگردانده اید.

میزان پیاز نسبت به بقیه مواد زیاد بوده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها