|

چه کار کنیم که گوشت خورشت سفت نشه؟

طرز تهیه چلو گوشت زعفرانی مخصوص به روش رستورانی

چلو گوشت زعفرانی

چلو گوشت یکی از غذا‌های بسیار خوشمزه و لذیذ است که جایگاه ویژه‌ای در سفره ما ایرانی‌ها دارد و پای ثابت مهمانی‌ها و مجالس است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- اگر جزء خانم ها و آقایونی هستید که مسئولیت درست کردن غذا با شماست وقتی از خواب بیدار میشید اول سوالی که احتمالا به ذهنتون می رسه اینِ که امروز ناهار چی بپزم؟ ایرانی ها معمولا برای ناهار از غذاهای خورشتی مثل قورمه سبزی، خورشت قیمه، فسنجون، خورشت کرفس، خورشت بامیه، خورشت آلو اسفناج، خورشت کدو حلوایی، چلو گوشت، زرشک پلو با مرغ یا پلوهای مخلوط مثل عدس پلو، باقالی پلو، لوبیا پلو، آلبالو پلو، نخود فرنگی پلو، هویج پلو، مرصع پلو، ته چین و ... استفاده می کنند. غذاهایی مثل کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کتلت، سوسیس بندری، فلافل، سمبوسه، پیراشکی گوشت، سالاد الویه، شنیسل مرغ و... هم معمولا مختص وعده شام هستند.

به گزارش «شایانیوز»، چلو گوشت یکی از غذا‌های بسیار خوشمزه و لذیذ است که در حال حاضر با توجه به قیمت گوشت جزء غذا‌های پر هزینه می باشد، با این حال معمولا جایگاه ویژه‌ای در سفره ما ایرانی‌ها دارد و پای ثابت مهمانی‌ها و مجالس است. برای تهیه چلو گوشت می‌توانید براساس ذائقه خودتان از گوشت گوسفند یا گوساله استفاده کنید، اما اگر می خواهید چلو گوشتی لذیذ داشته باشید بهتر است از گوشت ران یا سردست گوسفند استفاده کنید.

چلو گوشت غذای نسبتا ساده‌ای است، اما مثل همه غذا‌های دیگر نکات و فوت و فن‌هایی دارد که اگر رعایت کنید در نهایت غذای خوشمزه و لذیذی خواهید داشت پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با طرز تهیه و فوت و فن‌های چلو گوشت آشنا شوید.

680399_730

مواد اولیه لازم برای تهیه چلو گوشت زعفرانی برای 4 نفر

گوشت ران یا سردست گوسفند 800 گرم

پیاز متوسط 5 عدد

فلفل دلمه ای متوسط 1 عدد

زعفران دم کرده غلیظ حدود 1/2 پیمانه

قرص استاک گوشت 1 عدد

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1/2 قاشق چایخوری

ادویه کاری 1/2 قاشق چایخوری

چوب دارچین 5 عدد

نمک به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

IMG_20211104_111400

طرز تهیه چلو گوشت زعفرانی

1- برنج را به صورت آبکش یا کته آماده کنید اگر می خواهید برنج را به صورت آبکش بار بزارید در مقاله فوت و فن های خیس کردن و آبکش کردن برنج مفصل در خصوص آماده کردن برنج توضیح دادیم با خواندن این مقاله حتی اگر تا به حال برنج را آبکش نکرده باشید می توانید یک برنج فوق العاده عالی درست کنید.

2- همان طور که در ابتدا گفته شد برای تهیه چلو گوشت بهتر است از گوشت ران یا سردست گوسفند استفاده کنید گوشت ها را کمی بزرگتر از گوشت قورمه سبزی خُرد کنید موقع خُرد کردن گوشت به این نکته توجه داشته باشید که گوشت گوسفند در فرآیند پخت آب می شود پس کمی درشت تر خُرد کنید.

3- داخل قابلمه 5 قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید بعد پیاز نگینی خرد شده + گوشت + زردچوبه + فلفل سیاه + ادویه کاری را روی حرارت متوسط رو به بالا حدود 20 دقیقه تفت دهید. پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن گوشت ها است اگر می خواهید با کاربرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید. پیاز چلو گوشت را نسبت به خورشت ها درشت تر خُرد کنید.

maxresdefault

در مدت تفت دادن بالای سر آن بمانید و مدام هم بزنید تا مزه ها به خرد گوشت برود. به این نکته توجه داشته باشید که اگر حرارت خیلی کم باشد گوشت سفت می شود. بعد از اینکه 3 تا 4 دقیقه گوشت را تفت دادید چوب دارچین و فلفل دلمه ای را اضافه کنید فلفل ها را به صورت درشت خُرد کنید تا اگر خواستید آخر پخت از خورشت خارج کنید.

ته فلفل دلمه ای برجستگی هایی وجود دارد فلفل دلمه هایی که چهار برجستگی در زیر خود دارند ماده هستند فلفل دلمه ای ماده پر تخم است و طعم شیرینی دارد لذا برای تهیه انواع سالاد و خام خواری مناسب تر از فلفل نر است. فلفل دلمه ای که سه برجستگی در زیر خود دارد نر است تخم کمتری دارد و تند تر است و برای غذا پختن از آن استفاده می شود و در آشپزی کاربردی تر است برعکس فلفل دلمه ای ماده بعد از تفت دادن و پختن اصلا تلخ نمی شود و خوشمزه باقی می ماند.

165175

بعد از اینکه گوشت را تفت دادید به اندازه ای که روی گوشت ها را بگیرد آب + 1 عدد قرص استاک گوشت + زعفران را به آن اضافه کنید احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که استاک چیست و چه نقشی در طعم و مزه خورشت دارد ؟

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شود. استاک در انواع سوپ، سس، خورشت‌ها و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

tasvirezendegi-ir-656

به این نکته توجه داشته باشید که اگر از قرص استاک استفاده می‌کنید در ابتدا نمک کمتری به غذا اضافه کنید چون قرص استاک کمی شور است پس در انتها غذا را بچشید اگر لازم بود نمک اضافه کنید. اگر دوست دارید خودتان استاک گوشت را در منزل تهیه کنید مقاله طرز تهیه استاک گوشت؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاک را از دست ندهید در این مقاله همه نکات تهیه استاک گوشت و روش نگهداری آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

وقتی گوشت و پیاز را با هم تفت می دهید به هیچ عنوان نباید آب سرد اضافه کنید چون در این حالت گوشت گرم است با اضافه کردن آب سرد به آن شوک وارد می شود و سفت می گردد برای جلوگیری از سفت شدن گوشت به آن آب ولرم اضافه کنید اما مواقعی که مرحله تفت دادن اولیه را نداشتید مثل آبگوشت به آن آب سرد اضافه کنید چون در این حالت گوشت هم سرد است. آخر سر که گوشت پخت بچشید اگر لازم بود نمک اضافه کنید.

IMG_20211104_111459

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها