|

طرز تهیه کوکو سبزی خوشمزه با زرشک و گردو + ترفندهای پوک شدن

کوکو سبزی

کوکو سبزی به صورت ساده حاوی زرشک و گردو نیست ولی اگر می خواهید یک کوکو سبزی مجلسی و خاص تهیه کنید حتما گردو و زرشک را اضافه کنید.

لینک کوتاه کپی شد
2

گروه آشپزی- کوکوی سبزی یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین کوکوهای ایرانی است که معمولا در کنار سبزی پلو ماهی یا به تنهایی با نان سرو می شود. این کوکو هم مثل کوکو سیب زمینی و کتلت جزء غذای ساده است که تقریبا همه درست کردن آن را بلدند اما برای خوشمزه تر شدن یک سری نکات و فوت و فن هایی دارد که باید رعایت کنید.

به گزارش «شایانیوز»، این کوکوی خوشمزه همانطور که از نامش مشخص است از سبزیجات معطر تهیه می شود که در برخی شهرها مثل شهرهای شمالی کشور برای تهیه آن از سبزیجات محلی هم استفاده می شود. بهتر است برای تهیه کوکو سبزی از سبزی های تازه استفاده کنید تا هم مزه خوبی داشته باشد هم اینکه آب نیندازد. 

مواد اولیه لازم برای تهیه کوکو سبزی

سبزی پاک کرده و خرد شده شامل تره، جعفری، گشنیز و شوید ۶۰۰ گرم (همیشه میزان تره باید حدوداً ۲ برابر باقی سبزی‌ها باشد)

پیازچه خرد شده 1/4 پیمانه

سیر رنده شده ۴ حبه یا حریره سیر

پیاز کوچک رنده شده ۱ عدد

تخم مرغ ۵ عدد

آرد سفید حدود ۳ قاشق غذاخوری

زرشک 2 قاشق غذاخوری

مغز گردو خرد شده 100 گرم

نمک ۱ قاشق چایخوری

فلفل ۱ قاشق چایخوری

زردچوبه ۱ قاشق چایخوری

آویشن ۱ قاشق چایخوری

ریحان خشک ۲ قاشق چایخوری

روغن مایع به میزان لازم

562867_995

طرز تهیه کوکو سبزی

۱- ابتدا سبزی ها را پاک کنید تمیز بشویید کنار بگذارید تا آب آن کاملا کشیده شود در ادامه سبزی را به صورت ساطوری ریز خرد کنید. اگر در فصلی هستید که سیر تازه هست می توانید از آن استفاده کنید.

2- تخم مرغ + نمک + زردچوبه + فلفل + آویشن + ریحان خشک را در ظرفی بریزید و با چنگال یا همزن دستی هم بزنید تا تخم مرغ باز شود هر چقدر تخم مرغ ها را بیشتر هم بزنید کوکو شما پوک تر می شود. نکته بسیار مهم در تهیه کوکو سبزی این است که در میزان اضافه کردن نمک بسیار دقت کنید، چون کوکو سبزی خیلی زود شور می‌شود. برای پوک شدن و پفکی شدن کوکو سبزی می توانید به آن به اندازه 1 قاشق چایخوری بکینگ پودر یا کمی ماست اضافه کنید.

562869_550 (1)

3- پیازچه خرد شده + سیر رنده شده + پیاز رنده شده را به مواد اضافه کنید و در حد مخلوط شدن هم بزنید می‌توانید پیاز را حذف کنید، اما ترکیب این مواد عطر و طعم بسیار خوبی به کوکوی شما می‌دهد. وقتی پیاز را رنده کردید کنار بگذارید تا آب اضافه آن جدا شود سپس به مواد اضافه کنید.

4- آرد را هم بریزید خوب هم بزنید سپس سبزی را کم کم به مواد اضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کنید وقتی که همه مواد را با هم ترکیب کردید باید فوراً آن را سرخ کنید، چون اگر بین آماده شدن مواد و سرخ کردن آن فاصله بیفتد آب می‌اندازد.

5- پس از اینکه مایه کوکو سبزی آماده شد باید آن را سرخ کنید، برای این منظور یک تابه مناسب را روی حرارت قرار دهید مقداری روغن مایع داخل آن بریزید و اجازه دهید روغن کاملا گرم شود اگر روغن خوب گرم نشده باشد مایه کوکو به تابه می چسبد. سپس نصف مایه کوکو را داخل تابه بریزید و با پشت قاشق آن را صاف کنید به طوری که در تمام قسمت های تابه با ضخامت یکسان و یک اندازه پخش شود. قطر مواد باید حدود ۲ تا ۳ سانت باشد حواستان باشد حرارت باید حتماً ملایم باشد باشد اگر حرارت زیاد باشد روی مواد زود سرخ می‌شود در حالی که مغز آن هنوز خام است.

562866_879

6- وقتی که حدود ۲ تا ۳ دقیقه گذشت زرشکی را که از قبل تمیز شسته اید + گردو خرد شده را روی کوکو بریزید بعد باقی مواد را اضافه کنید. در شستن زرشک دقت کنید زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی‌شود برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید الک را روی یک قابلمه یا کاسه قرار دهید و زیر شیر آب بگیرید بعد از چند دقیقه اگر الک را بلند کنید می‌بینید که داخل کاسه پر از شن ریزه شده این کار را باید تا جایی ادامه دهید که آبی که داخل کاسه می‌ماند کاملاً تمیز باشد.

کوکو سبزی به صورت ساده حاوی زرشک و گردو نیست ولی اگر می خواهید یک کوکو سبزی مجلسی و خاص تهیه کنید حتما گردو و زرشک را اضافه کنید.

7- وقتی که لایه دوم را ریختید در ظرف را بگذارید و اجازه دهید حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه بماند وقتی که کوکو خودش را گرفت به کمک یک کفگیر برش بزنید بعد برگردانید تا طرف دیگر آن هم سرخ شود در این مرحله باید حدود ۲ قاشق روغن مجدداً اضافه کنید وقتی کوکو‌ها را برگرداندید در ظرف را نگذارید، چون خمیر می‌شود.

847fc843-76f5-411a-a092-0cb127caf545

8- یکی از مشکلات کوکو سبزی مصرف بیش از حد روغن هنگام سرخ کردن است و برای افرادی که نگران رژیم غذایی خود هستند گزینه مناسبی نیست. بنابراین برای رژیمی درست کردن آن به جای سرخ کردن در تابه و با استفاده از روغن سرخ کردنی از فر استفاده کنید.

برای درست کردن کوکو سبزی در فر ابتدا باید فر را روشن کنید و در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. داخل تابه یا سینی فر روغن بریزید کوکو‌ها را در ظرف بریزید بعد روی آن فویل بکشید فویل را با چنگال چند تا سوراخ بزنید حالا دمای فر را روی 180 درجه تنظیم کنید و قالب را در طبقه وسط فر قرار دهید.

اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه بماند بعد کوکو‌ها را برگردانید و اجازه دهید طرف دیگر آن هم سرخ شود وقتی کوکو‌ها را برگرداندید دیگر نیازی به فویل نیست و لازم نیست مجدد روغن اضافه کنید حدود ۱۰ دقیقه دیگر زمان لازم است تا طرف دیگر کوکو هم سرخ شود.

92ab483b-43f1-4dec-9d0b-59b092a4440b

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • ناشناس ارسالی در

    عالی و دقیق 👌👌👌
    احسنت

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها