|

بهترین روش درست کردن پیاز داغ + طریقه نگهداری

پیاز داغ

برای داشتن یک پیاز داغ شفاف و خشک بعد از خرد کرد پیاز ها بهتر است به مدت 30 ثانیه آن ها داخل آب جوش بریزید.

لینک کوتاه کپی شد
1

گروه آشپزی- پیاز داغ یکی از آیتم هایی است که ما ایرانی ها معمولا در اکثر غذاهامون استفاده می کنیم در واقع آشپزی ایرانی بدون پیاز داغ تقریبا غیر ممکن است حالا این پیاز داغ می تواند به صورت خلالی آماده شود که برای تزیین غذاهایی مثل آش، عدس پلو، کشک بادمجان، زرشک پلو با مرغ و ... استفاده می شود یا اینکه به صورت نگینی آماده شود که در این صورت داخل خورشت ها و در اواخر پخت برای لعاب بیشتر استفاده می شود. پس برای اینکه یک خورشت قیمه، قورمه سبزی و... لعاب دار و جاافتاده داشته باشید 15 دقیقه آخر چند قاشق پیاز داغ به اضافه کنید.

560185_462

به گزارش «شایانیوز»، با شروع فصل پاییز خیلی ها پیاز داغ را در حجم بالا آماده می کنند و داخل فریزر برای مدت طولانی نگهداری می کنند اما از آن جایی که هر چیزی که تازه تر باشد خوشمزه تر و پر خاصیت تر است پس بهتر است پیاز داغ را به اندازه مصرف روزتان آماده کنید اما با همین روشی که در ادامه توضیح می دهیم می توانید آن را در حجم بالا هم تهیه کنید و داخل یخچال یا فریزر نگه دارید در این صورت حتما روی بسته تاریخ بزنید که حواستان باشد تا کی می توانید از آن استفاده نمایید.

اولین قدم برای درست کردن یک پیاز داغ خوب انتخاب پیاز مناسب است همان طور که می دانید پیازها در بازار در انواع و رنگ های مختلف وجود دارند که هر کدام هم در آشپزی کاربرد خاصی دارند پس شما نمی توانید با هر پیازی پیاز داغ درست کنید اگر آشنایی کافی با انواع پیاز و کاربردهای آن ندارید مقاله ای که در ادامه لینک آن را برایتان می گذاریم می تواند به شما در انتخاب پیاز مناسب برای سرخ کردن کمک کند. آیا می دانید فرق پیاز قرمز، سفید و زرد چیست و برای سرخ کردن از کدام پیاز باید استفاده کنید؟

1kqpabqebygj73l-unw1hmzo2mu7z-mr1

همان طور که در ابتدا گفتیم برای درست کردن پیاز داغ پیازها به 2 روش خرد می شوند اگر خواستید پیاز داغ را برای داخل غذا استفاده کنید باید آن را به صورت نگینی خرد کنید اگر خواستید از پیاز داغ برای تزیین غذا استفاده کنید باید آن را به صورت خلالی خرد کنید.

معمولا موقع خرد کردن پیاز یک مشکلی که پیش می آید سوزش و آبریزش چشم است برای حل این مشکل می توانید پیازها را به مدت 15 دقیقه داخل فریزر قرار دهید یا اینکه به مدت 2 تا 3 ساعت داخل یخچال بگذارید یا اینکه بعد از گرفتن پوست پیاز آن ها را داخل کاسه ای پر از آب یخ قرار دهید.

khor-kardan-piyaz-asli-min

طرز تهیه پیاز داغ

پیازها را از وسط نصف کنید اگر خواستید به صورت نگینی خرد کنید ته آن را نگیرید پوستش را جدا کنید روی تخته کار با چاقوی تیز به صورت نگینی خرد کنید آب را جوش بیاورید وقتی که به نقطه جوش رسید پیازها را داخل آن بریزید در این مرحله آب از جوش می افتد منتظر بمانید تا دوباره جوش بیاید وقتی جوش آمد 30 ثانیه زمان بگیرید بعد از 30 ثانیه آبکش کنید وقتی آب آن کاملا گرفته شد پیازها را داخل روغن سرخ کنید. می توانید این مرحله را حذف کنید اما ریختن پیاز داخل آب جوش باعث می شود پیاز داغی شفاف و شیشه ای داشته باشید.

داخل تابه ای متناسب با حجم پیازها روغن بریزید حتما از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنید چون بقیه روغن ها نمی توانند حرارت بالا را تحمل کنند در نتیجه ممکن است زود داغ کنند و بسوزند و روی طعم غذای شما تاثیر بد بگذارند.  باید به اندازه ای روغن بریزید که سطح تابه را کاملا بپوشاند اگر پیاز زیاد بود حتما تا 1/3 تابه روغن بریزید یعنی برای 1 کیلو پیاز تقریبا 1 لیتر روغن نیاز است.

تابه را روی حرارت قرار دهید تا گرم شود حواستان باشد فقط گرم شود نه اینکه داغ شود بعد پیازها را اضافه کنید و داخل تابه صاف کنید در این مرحله اصلا هم نزنید چون آب می اندازد و مدت سرخ کردن آن طولانی تر می شود. وقتی پیاز را روی حرارت گذاشتید دو تا کاسه شیشه ای یا فلزی کاملا خشک و یک آبکش فلزی کنار دستتان بگذارید پیاز همیشه از دیواره های تابه شروع به رنگ گرفتن می کند وقتی به این مرحله رسید مدام هم بزنیدتا پیازها کاملا یک دست طلایی شوند.

how-to-make-decorative-hot-and-fancy-onions-and-onions-in-the-least-amount-of-time (1)

وقتی پیازها طلایی شدند و خواستید از روی حرارت بردارید یک قاشق سوپخوری آب یخ یا ترکیب آب یخ و زعفران یا زردچوبه را به مرکز تابه اضافه کنید (برای نیم کیلو پیاز یک قاشق سوپخوری آب کافی است) این کار باعث می شود حرارت در کل تابه یک دست شود و پیازها در یک لحظه رنگی یک دست به خودشان بگیرند و پختشان یکنواخت شود همچنین باعث خشک شدن پیاز داغ می شود وقتی آب را اضافه کردید سریع هم بزنید و از روی حرارت بردارید.

پیاز را روی توری فلزی بریزید سریع پخش کنید چون اگر روی هم انباشته شوند خمیر می شود بعد از اینکه روغن آن جدا شد توری را بردارید و روی کاسه دیگری قرار دهید چون بخار روغن هم باعث خمیر شدن پیاز داغ می شود. برای درست کردن پیاز داغ خلالی که برای تزیین غذا به کار می رود هم باید دقیقا همین مراحل را طی کنید فقط روش خرد کردن آن فرق دارد.

چطور پیاز داغ را نگهداری کنیم؟

همان طور که گفتیم بهتر است پیاز داغ را به اندازه مصرفتان آماده کنید اما اگر خواستید بیشتر درست کنید داخل ظرف در دار به مدت 1 ماه در یخچال یا 3 ماه در فریزیر قابل نگهداری است. روغنی که پیاز را با آن سرخ کردید را داخل ظرف شیشه ای بریزید برای هر غذایی که در آن پیاز داغ هست از آش گرفته تا انواع خورشت قابل استفاده می باشد این روغن را به مدت یک هفته می توانید داخل یخچال نگه دارید اگر هم خواستید دوباره برای سرخ کردن پیاز از آن استفاده کنید معمولا تا 3 بار قابل استفاده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها