|

خورشت هویج؛ غذای مخصوص تبریزی ها

طرز تهیه یه خورشت هویج خوشمزه و دلچسب + فوت کوزه گری

خورشت هویج

خورشت هویج اصالتی تبریزی دارد که با گوشت، هویج، پیاز، زعفران، آلو، زرشک، خلال پسته و یک سری ادویه و چاشنی دیگر تهیه می شود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- در کنار غذاهایی ملی مثل زرشک پلو، باقالی پلو، قورمه سبزی، خورشت قیمه، لوبیا پلو، عدس پلو، ته چین، خورشت قیمه بادمجان، مرصع پلو، چلو گوشت، خورشت کرفس و... که در همه شهرها درست میشه یک سری غذاهای محلی مثل قیمه نثار، خورشت هویج، خورشت خلال بادام، غم بر پلو، آش ترخینه، پیچاق قیمه، آلبالو پلو، بریانی، خورشت ماست، خورشت عدس، قلیه ماهی، گردو پلو، اشکنه و... هم وجود دارد که مختص محلی خاص است. حالا گاهی اوقات این غذاها به تدریج شهرت غذاهای ملی را پیدا می کنند و در سراسر کشور پرطرفدار می شوند گاهی اوقات هم به صورت محلی باقی می مانند.

به گزارش «شایانیوز»، خورشت هویج یکی از خورشت های خوشمزه ایرانی است که اصالتا متعلق به شهر تبریز است به همین دلیل این خورشت را اکثرا با نام خورشت هویج تبریزی می شناسند. خورشت هویج در تبریز در اکثر مواقع با زردک که شباهت زیادی به هویج دارد تهیه می شود ولی به دلیل اینکه زردک همیشه در دسترس نیست از هویج به عنوان جایگزین استفاده می شود.

خورشت هویج را می توانید با گوشت قرمز یا گوشت سفید مثل گوشت مرغ یا بوقلمون تهیه کنید همچنین کسانی که گیاهخوار هستند می توانند این خورشت را بدون گوشت درست کنند. جالب است بدانید که بر خلاف تصور خیلی ها طعم این خورشت شیرین نیست بلکه به خاطر آلو طعم ملسی دارد. اگر دوست دارید طرز تهیه این خورشت خوشمزه را با همه نکات و فوت و فن های آن یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

خورشت هویج

مواد اولیه لازم برای تهیه خورشت هویج برای 4 نفر

گوشت راسته یا فیله گوسفند یا گوساله 500 گرم

قرص استاک گوشت 1 عدد

پیاز بزرگ 1 عدد

پیاز داغ 1/2 پیمانه

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ 3 قاشق غذاخوری

هویج 500 گرم

آلو خورشتی 250 گرم

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

ادویه کاری 1/2 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1/2 قاشق چایخوری

شکر 2 قاشق غذاخوری (اختیاری)

چوب دارچین 2 تکه

روغن مایع به میزان لازم

نمک به میزان لازم

خلال پسته 2 قاشق غذاخوری برای تزئین

زرشک 2 قاشق غذاخوری برای تزئین

خورشت هویج

طرز تهیه خورشت هویج

1- گوشت ها را به صورت قیمه ای خرد کنید منظور از قیمه ای این است که باید ریز خرد شوند پس در تهیه خورشت هویج بهتر است از گوشت درشت یا استخوان دار استفاده نکنید البته این امر کاملا سلیقه ای است و در صورت تمایل می توانید از گوشت استخوان دار هم استفاده کنید حتی می توانید این خورشت را با ماهیچه درست کنید که در این صورت هم بسیار خوشمزه می شود اما شکل متداول آن با گوشت قیمه ای است. اگر خواستید خورشت هویج را با گوشت قرمز تهیه کنید به این نکته توجه داشته باشید که گوشت گوسفندی در فرآیند پخت آب می‌شود پس کمی درشت‌تر از گوشت گوساله خرد کنید سعی کنید گوشت‌ها را یک اندازه خرد کنید.

داخل قابلمه 3 قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید بعد پیاز نگینی خرد شده + گوشت + زردچوبه + فلفل سیاه + ادویه کاری + چوب دارچین را روی حرارت متوسط حدود 20 دقیقه تفت دهید. (همیشه وقتی چوب دارچین اضافه می کنید باید انتهای پخت آن را خارج کنید.)

پیاز

چند دقیقه اول گوشت را هم نزنید چون آب می اندازد اما بعد بالای سر آن بمانید و مدام هم بزنید تا مزه ها به خرد گوشت بروند. به این نکته توجه داشته باشید که اگر حرارت خیلی کم باشد گوشت سفت می شود. پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن گوشت ها است اگر می خواهید با کاربرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید. بعد از اینکه گوشت را تفت دادید آب جوش + 1 عدد قرص استاک گوشت را به آن اضافه کنید.

احتمالا این سوال براتون پیش آمده که استاک چیست و چه نقشی در طعم و مزه خورشت دارد؟ 

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شود. استاک در انواع سوپ، سس، خورشت‌ و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

Chicken-base

به این نکته توجه داشته باشید که اگر از قرص استاک استفاده می‌کنید در ابتدا نمک کمتری به غذا اضافه کنید چون قرص استاک کمی شور است پس در انتها غذا را بچشید اگر لازم بود نمک اضافه کنید. اگر دوست دارید خودتان استاک گوشت را در منزل تهیه کنید مقاله طرز تهیه استاک گوشت؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاک را از دست ندهید در این مقاله همه نکات تهیه استاک گوشت و روش نگهداری آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

خورشت هویج نسبت به خورشت های دیگر کم آب است به اندازه ای آب اضافه کنید که یک بند انگشت بالاتر از سطح گوشت باشد. اگر در اواسط پخت احساس کردید آب خورشت کم است فقط می‌توانید آب در حال جوش اضافه کنید. وقتی گوشت و پیاز را با هم تفت می دهید به هیچ عنوان نباید آب سرد اضافه کنید چون در این حالت گوشت گرم است با اضافه کردن آب سرد به آن شوک وارد می شود و سفت می گردد برای جلوگیری از سفت شدن گوشت به آن آب داغ اضافه کنید اما مواقعی که مرحله تفت دادن اولیه را نداشتید مثل آبگوشت به آن آب سرد اضافه کنید چون در این حالت گوشت هم سرد است.

121928174

2- هویج ها را بشویید پوست بگیرید سپس با استفاده از یک چاقوی مناسب به صورت خلالی برش بزنید و در روغن با حرارت متوسط تفت دهید تا جایی که نرم و لطیف شوند اما ظاهر آن تغییر نکند اگر غذای شیرین دوست دارید کمی شکر به هویج اضافه کنید می توانید کمی زعفران هم در این مرحله اضافه کنید. بهتر است هویج‌ها را رنده نکنید چون با رنده کردن خیلی نازک می‌شوند و در فرآیند پخت زیبایی خود را از دست می‌دهند.

3- بعد از اینکه گوشت پخت حدود 30 دقیقه آخر آلوهایی را که از قبل با یک لیوان آب جوش خیس کرده اید + آبلیمو + هویج + زعفران + نمک + پیاز داغ را اضافه کنید و اجازه دهید خورشت ریز جوش بزند در این مرحله لازم نیست زیاد خورشت را هم بزنید فقط گاهی به صورت رفت و برگشتی هم بزنید که خورشت ته نگیرد. در مقاله بهترین روش درست کردن پیاز داغ مفصل در خصوص درست کردن و نگهداری پیاز داغ توضیح دادیم در صورت تمایل به مقاله مذکور مراجعه کنید.

زرشک

4- در یک تابه ۱ قاشق روغن مایع + ۱ قاشق چایخوری کره + زرشک + 1 قاشق چایخوری شکر را بریزید همین که شکر نزدیک به حل شدن بود از روی حرارت بردارید، در صورتی که شکر زیاد روی حرارت بماند کارامل می‌شود و رنگ زرشک هم تیره می‌شود. استفاده از شکر ترشی زیاد زرشک را می‌گیرد در عین حال به براق‌تر شدن آن هم کمک می‌کند، اما اگر دوست نداشتید می‌توانید آن را حذف کنید.

نکته مهم در مورد زرشک نحوه شستن آن است زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی‌شود برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید الک را روی یک قابلمه یا کاسه قرار دهید و زیر شیر آب بگیرید بعد از چند دقیقه اگر الک را بلند کنید می‌بینید که داخل کاسه پر از شن ریزه شده این کار را باید تا جایی ادامه دهید تا آبی که داخل کاسه می‌ماند کاملاً تمیز باشد.

5- بعد از آماده شدن خورشت هویج آن را در ظرف مناسب بکشید و به همراه خلال پسته و زرشک تزیین کنید خلال پسته را خیس نکنید، چون رنگ پس می‌دهد بلکه فقط در روغن مایع تفت دهید.

خورشت هویج

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها