|

اگه لبو پلو رو اینجوری درست کنی عاشقش میشه

طرز تهیه "لبو پلو" یه پلوی مخلوط خوشمزه و خوش رنگ و لعاب

لبو پلو

برای درست کردن لبو پلو به برنج، چغندر، گوشت یا مرغ، زرشک، کشمش، پیاز، زعفران و یک سری ادویه و چاشنی نیاز دارید.

لینک کوتاه کپی شد
1

گروه آشپزی- اگر بخواهیم لیستی از پلوهای مخلوطی که تا حالا آموزش دادیم تهیه کنیم باید به لوبیا پلو، قیمه لا پلو، هویج پلو، آلبالو پلو، غم بر پلو، مرصع پلو، کلم پلو، پلو شوشتری، انار پلو، کدو پلو، ته چین مرغ، رشته پلو، نخود فرنگی پلو، میگو پلو و استانبولی پلو اشاره کنیم. امروز قصد داریم لبو پلو رو که یه پلوی مخلوط خیلی خوشمزه هست رو به این لیست اضافه کنیم.

به گزارش «شایانیوز»، برای درست کردن لبو پلو به برنج، چغندر، گوشت یا مرغ، زرشک، کشمش، پیاز، زعفران و یک سری ادویه و چاشنی نیاز دارید. این غذا رو بدون گوشت و مرغ هم میتونید درست کنید که در اون صورت هم خیلی خوشمزه میشه. اگه خواستید لبو پلو رو بدون گوشت یا مرغ درست کنید میتونید بهش کمی عدس اضافه کنید تا ارزش غذاییش بیشتر بشه. اگه دوست دارید طرز تهیه این غذای خوشمزه و جذاب یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه لبو پلو برای 4 نفر

برنج 3 پیمانه

پیاز بزرگ 1 عدد

چغندر متوسط 2 عدد

سینه یا فیله مرغ 400 گرم

زعفران دم کرده 4 قاشق غذاخوری

پودر سیر 1 قاشق چایخوری

زنجبیل 1 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

آویشن 1/2 قاشق چایخوری

لیمو ترش تازه 1 عدد

پیاز داغ 1 پیمانه

کشمش 1/2 پیمانه

زرشک 1/2 پیمانه

شکر 1 قاشق چایخوری

سیب زمینی 1 عدد

کره سرد 100 گرم

روغن مایع به میزان لازم

لبو پلو

عکس از صفحه ashpazi_deser_azadeh

طرز تهیه لبو پلو

1- برنج را به صورت آبکش بار بزارید در مقاله فوت و فن های خیس کردن و آبکش کردن برنج مفصل در خصوص آماده کردن برنج توضیح دادیم با خواندن این مقاله حتی اگر تا به حال برنج را آبکش نکرده باشید می توانید یک برنج فوق العاده عالی درست کنید.

2- داخل یه تابه دیگه مقداری روغن بریزید و پیاز داغ درست کنید در مقاله بهترین روش درست کردن پیاز داغ مفصل در خصوص درست کردن و نگهداری پیاز داغ توضیح دادیم در صورت تمایل به مقاله مذکور مراجعه کنید. لبوها رو تمیز بشویید با رنده درشت رنده کنید بعد از اینکه پیاز طلایی شد لبو رو بهش اضافه کنید. حالا بلافاصله کمی نمک، فلفل سیاه و آبلیمو به آن اضافه کنید و مداوم هم بزنید تا آب لبوها تبخیر بشه بعد تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. اضافه کردن آبلیمو باعث میشه شیرینی لبو گرفته بشه.

مزه دار کردن مرغ

3- سینه مرغ را به دلیل اینکه ضخیمِ از وسط نصف کنید بعد به صورت نواری برش بدید برای گرفتن بوی زهم مرغ اونُ با پیاز + نمک + فلفل سیاه + زعفران + زردچوبه + لیموترش + روغن زیتون یا روغن مایع + زنجبیل + آویشن مزه دار کنید همه مواد را با دست ماساژ بدید تا ادویه ها به خُرد مرغ بره بعد بزارید چند ساعت تو یخچال بمونه. سپس تکه های مرغُ با مقداری روغن تفت بدید در نهایت مرغ + لبو + پیاز داغ را با هم مخلوط کنید 2 دقیقه تفت دهید و از روی حرارت بردارید.

پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن گوشت ها است اگر می خواهید با کابرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید. 

پیاز

در مطلب چرا وقتی مرغ درست می کنم بوی بدی می گیره؟ مفصل در خصوص علت بوی بد مرغ بعد از پخت، روش رفع آن و بهترین روش مرینیت مرغ توضیح دادیم در صورت تمایل میتونید به این مقاله مراجعه کنید.

4- سیب زمینی ها رو با نمک + زردچوبه + زعفران مزه دار کنید ته قابلمه حاوی روغن داغ بچینید حالا لایه لایه از برنج و مواد گوشتی + کمی زعفران بریزید لایه آخر را با برنج بپوشانید در قابلمه رو بزارید حرارتُ زیاد کنید تا بخار برنج بلند بشه بعد کره سرد خرد شده را به آن اضافه کنید. برای اطمینان از اینکه بخار برنج بلند شده میتونید مقداری آب به بدنه قابلمه بزنید اگر جِز جِز کرد یعنی موقع اضافه کردن کره است.

5- در یک تابه ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع + ۱ قاشق غذاخوری کره + زرشک را بریزید بعد هم شکر را اضافه کنید همین که شکر نزدیک به حل شدن بود از روی حرارت بردارید، اگه شکر زیاد روی حرارت بمونه کارامل میشه و رنگ زرشک هم تیره میشه. نیازی نیست زرشک به اندازه‌ای روی حرارت بمونه که پف کنه. استفاده از شکر ترشی زیاد زرشکُ می‌گیره در عین حال به براق‌تر شدن آن هم کمک می‌کنه، اما اگر دوست نداشتید میتونید حذفش کنید.

زرشک

نکته مهم دیگر در مورد زرشک نحوه شستن آن است زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمیشه برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها رو پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید الک را روی یک قابلمه یا کاسه قرار دهید و زیر شیر آب بگیرید بعد از چند دقیقه اگر الک را بلند کنید می‌بینید که داخل کاسه پر از شن ریزه شده این کار را باید تا جایی ادامه دهید که آبی که داخل کاسه میمونه کاملاً تمیز باشه.

6- برای آماده کردن کشمش اون از نیم ساعت قبل با آب ولرم خیس کنید بعد با کمی کره و روغن مایع روی حرارت متوسط تفت دهید وقتی کره آب شد از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. بعضی منتظر می مانند تا کشمش پف کنه، اما اگر بزارید کشمش پف کنه موقع سرو سفت میشه. بعد از اینکه لبو پلو آماده شد اون در ظرف سرو بکشید با زرشک تفت داده شده + کشمش تزئین کنید. 

عکس شاخص از صفحه neda.aghajeri

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

IMG_20220129_153109

عکس از صفحه zori.mood

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها