|

این پلو رو معمولا چهارشنبه سوری درست میکنن

طرز تهیه "رشته پلو" یه غذای اصیل ایرانی؛ هم آسون هم خوشمزس

رشته پلو

رشته پلو رو میتونید به صورت ساده سرو کنید اما معمولا اون با خرما و کشمش و گوشت مرغ یا گوشت چرخ شده می خورند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- ما ایرانی ها در کنار غذاهایی مثل خورشت قیمه، قورمه سبزی، خورشت قیمه بادمجان، خورشت بامیه، خورشت کدو حلوایی، خورشت کرفس، خورشت آلو اسفناج، خورشت خلال بادام، اکبر جوجه، مرغ شکم، ماهی شکم پر، خورشت هویج علاقه خیلی زیادی به پلوهای مخلوط مثل لوبیا پلو، قیمه لا پلو، هویج پلو، آلبالو پلو، غم بر پلو، مرصع پلو، مانی پلو، کلم پلو، پلو شوشتری، میگو پلو، شیرین پلو، انار پلو، رشته پلو، کدو پلو، امگشت پلو و استانبولی پلو، دمپختک داریم.

به گزارش «شایانیوز»، همان طور که ملاحظه کردید تا الان پلوهای مخلوط زیادی رو آموزش دادیم امروز هم تصمیم داریم یه پلوی مخلوط خوشمزه و اصیل ایرانی به اسم رشته پلو رو بهتون آموزش بدیم. رشته پلو از اون غذاهای مناسبتی است که معمولا چهارشنبه سوری، شب یلدا و شب عید سرو می شود.

رشته پلو رو میتونید به صورت ساده سرو کنید اما معمولا اون با خرما و کشمش و گوشت مرغ یا گوشت چرخ شده می خورند. اگر دوست دارید طرز تهیه این غذای خوشمزه و خوش رنگ و لعاب رو یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه رشته پلو برای 4 نفر

برنج 2/5 پیمانه

رشته پلویی 2 پیمانه

کشمش 1 پیمانه

پیاز داغ 1 پیمانه

پیاز 1 عدد

خرما 10 عدد

کره 100 گرم

گوشت چرخ شده 300 گرم

ادویه پلویی 1/2 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری

زردچوبه 1/2 قاشق چایخوری

ادویه کاری 1/2 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1/2 قاشق چایخوری

نمک به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

رشته پلو

عکس از صفحه food.land.mahsa

طرز تهیه رشته پلو

1- برنج را به صورت آبکش بار بزارید در مقاله فوت و فن های خیس کردن و آبکش کردن برنج مفصل در خصوص آماده کردن برنج توضیح دادیم با خواندن این مقاله حتی اگر تا به حال برنج را آبکش نکرده باشید می توانید یک برنج فوق العاده عالی درست کنید. 2 دقیقه قبل از اینکه بخواهید برنج را آبکش کنید رشته پلویی رو اضافه کنید. وقتی که خواستید رشته رو اضافه کنید آردی که کف بسته رشته جمع شده را اضافه نکنید چون باعث خمیر شدن برنج میشه.

2- برای تهیه کوفته قلقلی گوشت + پیاز رنده شده + فلفل سیاه + زردچوبه + ادویه کاری + نمک را کاملاً با دست ورز دهید. بهتر است گوشت را در ظرف در بسته چند ساعت در یخچال استراحت دهید سپس کوفته‌ها را درست کنید در تابه مورد نظر چند قاشق روغن بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید اجازه دهید گوشت خودش را بگیرد. شاید این سوال براتون پیش آمده باشه که گوشت را با چه نوع پیازی باید مرینیت کرد لازم است بدانید که پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن گوشت ها است اگر می خواهید با کابرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید.

کوفته قلقلی

تا وقتی که گوشت خودش را نگرفته با قاشق هم نزدید فقط هرز گاهی به کمک دسته تابه گوشت‌ها را جا به جا کنید که نسوزد بعد از اینکه گوشت خودش را گرفت حرارت را متوسط کنید و اجازه دهید خوب سرخ شود در این مرحله، چون گوشت خودش را گرفته می‌توانید با قاشق آن را هم بزنید.

به کوفته‌ها برای اینکه بپزد آب اضافه نکنید، چون گوشت آب می‌اندازد پس اجازه دهید با آب خودش بپزد نکته مهم دیگر در فرآیند پخت گوشت این است که بعضی وقتی پیاز را رنده می‌کنند کاملاً آب پیاز را می‌گیرند و اصطلاحاً فقط تفاله‌های پیاز را به گوشت اضافه می‌کنند که در نهایت کوفته ها بوی ضحم می گیرد. برای گرفتن آب پیاز وقتی اون رنده کردید کنار بزارید آبی که ازش جدا میشه رو بگیرید بقیه پیاز به گوشت اضافه کنید اصلا نیازی به فشار دادن پیاز نیست.

3- داخل یه تابه دیگه مقداری روغن بریزید و پیاز داغ درست کنید در مقاله بهترین روش درست کردن پیاز داغ مفصل در خصوص درست کردن و نگهداری پیاز داغ توضیح دادیم در صورت تمایل به مقاله مذکور مراجعه کنید.

پیاز داغ

4- کشمش را از نیم ساعت قبل با آب ولرم خیس کنید بعد با کمی کره و روغن مایع روی حرارت متوسط تفت دهید وقتی کره آب شد از روی حرارت بردارید بعضی منتظر می‌مانند تا کشمش پف کند، اما اگر بگذارید کشمش پف کند موقع سرو سفت می‌شود. هسته خرما را هم بگیرید در یک تابه کمی کره و روغن مایع بریزید و حدود ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید.

5- در قابلمه‌ای که می‌خواهید پلو را دم کنید مقداری روغن بریزید و کف آن را با نان یا حلقه‌های سیب‌زمینی بپوشانید. می‌توانید روی نان یا سیب‌زمینی مقداری کنجد بریزید. حالا به صورت لایه لایه برنج + ادویه پلویی + زعفران را در قابلمه بریزید (مقدار ادویه برای هر لایه باید به اندازه یک پینچ باشد. پینچ = مقدار ادویه ای که بین انگشت اشاره و شصت جا می شود) آخر سر 50 گرم کره سرد را به صورت ورقه ای نازک خرد کنید و روی برنج بریزید به مدت 35 دقیقه روی حرارت متوسط قرار دهید تا دم بکشد. بعد از اینکه آماده شد داخل دیس بکشید با خرما + کشمش + پیاز داغ + گوشت قلقلی تزئین کنید.

عکس شاخص از صفحه ashpazi_fereshte

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

رشته پلو

عکس از صفحه Roumelafoodland

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها