|

طرز تهیه کلم پلو شیرازی با کوفته قلقلی غذایی که خیلی ها دوست ندارند!

کلم پلوی شیرازی

کلم پلو یکی از غذاهای سنتی شیراز است که با برنج، سبزی معطر، کلم قمری، پیاز داغ فراوان، زعفران، گوشت و یک سری ادویه و چاشنی تهیه می شود.

لینک کوتاه کپی شد
1

گروه آشپزی، اگر بخواهیم لیستی از غذاهای محلی ایران ارائه دهیم می توانیم به قیمه نثار، خورشت هویج، خورشت خلال بادام، غم بر پلو، آش ترخینه، پیچاق قیمه، آلبالو پلو، بریانی، خورشت ماست، پلو شوشتری، خورشت خلال بادام، خورشت عدس، کوفته تبریزی، قلیه ماهی، خورشت مرغ ناردون، اکبر جوجه، گردو پلو، اشکنه، میرزا قاسمی، کشک بادمجان، حلیم بادمجان، کلم پلو، باقالاقاتق، آش دوغ و... اشاره کنیم.

به گزارش «شایانیوز»، کلم پلو یکی از غذاهای سنتی شیراز است که با برنج، سبزی معطر، کلم قمری، پیاز داغ فراوان، زعفران، گوشت و یک سری ادویه و چاشنی تهیه می شود. تهرانی ها کلم پلو را با کلم برگ و رب گوجه درست می کنند اما کلم پلوی شیرازی یک پلوی کاملا سبز است در واقع چیزی که این کلم پلو را از نوع تهرانی متمایز می کند سبزیجات معطر آن است. اگر دوست دارید این غذای خوشمزه را با همه نکات و فوت و فن های آن یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه کلم پلوی شیرازی برای 4 نفر

برنج ۳ پیمانه

کلم قمری ۳ عدد

سبزی معطر ۱ کیلوگرم

پیاز داغ ۱ پیمانه

زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری

آبغوره ۳ قاشق غذاخوری

گوشت چرخ کرده مخلوط 400 گرم

پیاز رنده شده بزرگ 1 عدد

زردچوبه 1 و 1/2 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1 و 1/2 قاشق چایخوری

ادویه کاری 1/2 قاشق چایخوری

ادویه پلویی 1 قاشق چایخوری

نمک به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

کلم پلو شیرازی

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

1- برنج را به صورت آبکش یا کته آماده کنید اگر می خواهید برنج را به صورت آبکش بار بزارید در مقاله فوت و فن های خیس کردن و آبکش کردن برنج مفصل در خصوص آماده کردن برنج توضیح دادیم با خواندن این مقاله حتی اگر تا به حال برنج را آبکش نکرده باشید می توانید یک برنج فوق العاده عالی درست کنید.

2- برای تهیه کوفته قلقلی گوشت + پیاز رنده شده + فلفل سیاه + زردچوبه + ادویه کاری + نمک را کاملاً با دست ورز دهید. بهتر است گوشت را در ظرف در بسته چند ساعت در یخچال استراحت دهید سپس کوفته‌ها را درست کنید در تابه مورد نظر چند قاشق روغن بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید اجازه دهید گوشت خودش را بگیرد. پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن گوشت ها است اگر می خواهید با کاربرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید.

کوفته قلقلی

تا وقتی که گوشت خودش را نگرفته با قاشق هم نزدید فقط هرز گاهی به کمک دسته تابه گوشت‌ها را جا به جا کنید که نسوزد بعد از اینکه گوشت خودش را گرفت حرارت را متوسط کنید و اجازه دهید خوب سرخ شود در این مرحله، چون گوشت خودش را گرفته می‌توانید با قاشق آن را هم بزنید.
 
به کوفته‌ها برای اینکه بپزد آب اضافه نکنید، چون گوشت آب می‌اندازد پس اجازه دهید با آب خودش بپزد نکته مهم دیگر در فرآیند پخت گوشت این است که بعضی وقتی پیاز را رنده می‌کنند کاملاً آب آن را می‌گیرند و اصطلاحاً فقط تفاله‌های پیاز را به گوشت اضافه می‌کنند که در نهایت کوفته ها بوی زهم می گیرد.

IMG_20211207_104259

3- سبزی معطر یکی از مهم‌ترین موادی است که در پخت کلم‌ پلو مورد استفاده قرار می‌گیرد. طوری‌که عطر و طعم کلم‌ پلو بیش‌تر از سبزیجات استفاده شده در آن تأمین می‌شود. سبزی کلم‌ پلو شامل ۳۰۰ گرم ریحان سبز و بنفش، ۱۵۰ گرم ترخان، ۱۰۰ گرم جعفری، ۲۰۰ گرم تره و ۲۵۰ گرم شوید است. همه سبزی ها را با آب فراوان بشویید و روی یک پارچه پهن کنید تا خشک شوند. سپس آن ها را با کمک یک چاقوی تیز و یا غذاساز به صورت ریز و ساطوری خرد کنید. 
 
4- برای انتخاب کلم قمری آن‌هایی را بردارید که پوستی صاف دارند و ترک خوردگی ندارند. کلم‌ها را به صورت خلالی خرد و سپس سرخ کنید. به کلم نمک + 1/2 قاشق چایخوری فلفل + 1/2 قاشق چایخوری زردچوبه و کمی آبغوره اضافه کنید. بعضی‌ها به جای آبغوره از آب‌ لیمو استفاده می‌کنند که این امر سلیقه‌ای است بسته به ذائقه خودتان می‌توانید از هر کدام که دوست داشتید، استفاده کنید.

IMG_20211207_104156

در نهایت ۱ قاشق غذاخوری زعفران + ۱/۲ پیمانه پیاز داغ را به آن اضافه کنید همه مواد را با هم تفت دهید و اجازه دهید کلم‌ها کاملاً نرم شوند و آبشان تبخیر شود بعد دو قاشق از سبزی خرد شده را کنار بگذارید بقیه را به کلم ها اضافه کنید حدود 3 دقیقه تفت دهید (اگر بیشتر از این تفت دهید سبزی تلخ می شود.). سپس کلم و سبزی + کوفته قلقلی + بقیه پیاز داغ را با هم مخلوط کنید. در مقاله بهترین روش درست کردن پیاز داغ مفصل در خصوص درست کردن و نگهداری پیاز داغ توضیح دادیم در صورت تمایل به مقاله مذکور مراجعه کنید. می‌توانید کوفته‌ها را به این ترکیب اضافه نکنید و هنگام سرو غذا آن‌ها را روی برنج بریزید.

5- در یک قابلمه مناسب کمی روغن بریزید روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. بعد ته‌دیگ دلخواهتان را کف قابلمه بگذارید. سپس مقداری برنج بریزید بعد ۱ کفگیر از موادی را که با هم مخلوط کردید، وسط برنج بریزید بعد کمی از سبزی ای که کنار گذاشتید + نوک قاشق ادویه پلویی و در نهایت کمی زعفران به آن اضافه کنید. اگر می خواهید با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید.

مجدد از برنج و بقیه مواد به ترتیب بریزید آخر سر که همه مواد را ریختید، قابلمه را روی حرارت متوسط رو به بالا قرار بگذارید تا بخار کند. در این مرحله معمولا روی برنج آب و روغن یا کره سرد می ریزند اما چون همه مواد را قبلا با روغن تفت دادیم بهتر است کره یا روغن را حذف کنید.

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها