|

تاریخ دقیق رحلت پیامبر(ص) در تقویم ۱۴۰۲؛ چند شنبه است؟ تعطیل است؟

نظر علمای اهل شیعه و اهل سنت درباره تاریخ رحلت حضرت محمد (ص) با یکدیگر متفاوت است

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- روز رحلت پیامبر ۱۴۰۲ مصادف با چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲، ۲۸ صفر ۱۴۴۵ و ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۳ است و تعطیل است. حضرت در آخرین روز های بیماری خود، نماز و رعایت حال بردگان را زیاد سفارش می کرد و می فرمود: با بردگان به نیکی رفتار کنید و در خوراک و پوشاک آن ها دقت نمایید و با آنان به نرمی سخن بگویید و حسن معاشرت را پیشه خود سازید.در آخرین لحظه های زندگی، چشمان خود را باز کرد و گفت: برادرم را صدا بزنید تا بیاید در کنار بستر من بنشیند. همه فهمیدند مقصودش علی علیه السلام است. علی علیه السلام در کنار بستر آن حضرت نشست، ولی احساس کرد که پیامبر می خواهد از بستر برخیزد. علی علیه السلام آن بزرگوار را از بستر بلند کرد و به سینه خود تکیه داد.چیزی نگذشت که علایم احتضار در وجود شریف پیامبر صلی الله علیه و آله پدید آمد، آن حضرت در آغوش علی علیه السلام جان به جان آفرین تسلیم کرد.نخستین کسى که بر پیامبر گرامى نماز گزارد، امیرالمؤمنین بود، سپس یاران پیامبر دسته ‌دسته بر پیکر مطهر ایشان نماز گزاردند. پس از رحلت حضرت، فاطمه علیها السلام در اجتماع زنان با بیان غم‌باری فرمود: «همه از خداییم و به سوی او بازمی‌گردیم. وحی و خبر آسمانی از ما قطع شد.

1

مشخصات حضرت محمد (ص)

نام محمد بن عبد الله
القاب رسول اللّه، نبی اللّه، امین، مصطفی، محمود، خاتم،
کنیه ابوابراهیم و ابوالقاسم
تاریخ ولادت ۱۷ ربیع الاول سال عام الفیل
فرزندان حضرت فاطمه (س)، قاسم، عبدالله، ابراهیم، زینب، رقیه، ام کلثوم
محل تولد مکه معظمه
نام مادر آمنه، دختر وهب بن عبد مناف
مدت رسالت از ۲۷ رجب سال چهلم عام الفیل تا ۲۸ صفر سال یازدهم هجری به مدت ۲۳ سال

 

12

روز وفات پیامبر چند شنبه است؟

تاریخ رحلت پیامبر اکرم (ص) در سال ۱۴۰2 با روز یکشنبه دوم مهر ماه مصادف است که در تقویم ایران تعطیل رسمی است.

۲۸ صفر چه روزی است؟

روز بیست و هشتم صفر سالروز رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) است. حضرت محمد (ص) در سال یازدهم هجری قمری و امام حسن مجتبی (ع) در سال پنجاه هجری قمری به شهادت رسیدند.

ولادت پیامبر ۱۴۰2

پیامبر اکرم (ص) در روز هفدهم ربیع الاول سال عام الفیل در مکه مکرمه به دنیا آمد. عام الفیل سالی است که ابرهه، پادشاه یمن با لشکری که به آن اصحاب فیل می‌گفتند به مکه حمله کرد تا کعبه را تخریب کند. به علت اینکه در این لشکر افراد با فیل به مکه حمله کردند این سال به عام الفیل معروف شد. این روز در تقویم شمسی سال 1402 برابر با روز جمعه ۲1 مهر ماه است.

2

معنی رحلت پیامبر (ص)

کلمه رحلت به معنای از جهان رفتن، مردن، مرگ، درگذشت و فوت است و رحلت پیامبر (ص) نیز به معنای درگذشت پیامبر است.

کفن و دفن پیامبر (ص)

علی (علیه‌السّلام) جسد مطهر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) را غسل داد و کفن کرد؛ چون پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) سفارش کرده بود که نزدیکترین کس مرا غسل خواهد داد و این شخص جز علی کسی نیست، سپس چهره آن حضرت را گشود در حالی که سیلاب اشک از دیدگانش جاری بود، فرمود: «پدر و مادرم فدایت‌ ای رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) با رحلت تو رشته نبوت و وحی الهی و اخبار آسمان‌ها قطع گردید... اگر ما را به صبر و شکیبایی امر نمی‌کردید، آنقدر گریه می‌کردم که سرچشمه اشک را می‌خشکانید».سپس در قبری که توسط "ابوعبیده جراح" و "زید بن سهل" آماده شده بود و در همان حجره‌ای که وفات یافته بود، در خانه‌ خودش به خاک سپرده شد.

100

مکان رحلت پیامبر (ص)

حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلّم در شهر مدینه در سرزمین حجاز که اکنون عربستان صعودی نام دارد، رحلت کردند و در همان خانه‌ای که وفات کردند، در جوار مسجدی که ایشان تاسیس کرده بود و اکنون مسجد النبی نامیده می‌شود، به خاک سپرده شد.

علت وفات حضرت محمد (ص)

 در برخی روایات آمده است که حضرت محمد (ص) در جنگ خیبر مسموم شد و این مسمومیت باعث ایجاد بیماری و سپس وفات ایشان بوده است. برخی منابع ذکر کرده‌اند که پیامبر درباره بیماری و کسالت خود فرمودند این بیماری از آثار غذای مسمومی است که یک زن یهودی به ایشان خورانده است. در برخی روایات نیز اشاره شده که مسمومیت پیامبر باعث رحلت ایشان بوده است و به همین علت نیز حضرت محمد (ص) در هنگام وفات با اشاره به مسمومیت خویش در خیبر فرمود: «نیست پیامبر و وصی مگر اینکه شهید شود». بنابراین در مورد علت دقیق وفات پیامبر (ص) ابهام وجود دارد و دقیقاً مشخص نیست که مسمومیت تا چه اندازه در رحلت ایشان تاثیرگذار بوده است و از آنجا که جایز نیست مسائلی که شبهه و ابهام دارد را به پیامبر نسبت داد، از واژه شهادت برای ایشان استفاده نمی‌شود.

رحلت پیامبر در چند سالگی بود؟

پیامبر اکرم (ص) در ۶۳ سالگی، پس از بیست و سه سال دعوت و مجاهدت و ابلاغ پیام الهی و با گذراندن فراز و نشیب‌های فراوان در راه انجام رسالت بزرگ خویش، رحلت فرمودند.

10

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها