|

جذابیت حیات وحش / گاو آبی بلژیکی جهش یافتس با 1500 کیلو عضله که کریس به عمرش ندیده

گاو ابی بلژیکی نمونه ای جهش یافته از دو گاو است که به دلیل نداشتن هیچگونه چربی در بدن، دارای عضلانی گوشتی و تیکه ای می باشد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- راز بقا و حیات وحش دنیاییست از موجودات زنده که البته با انسان ها فرق دارند. آنها حیوان هستند و بیشترشون هم چهارپایان می باشند. انسان از خیلی از حیوانات برای ادامه زندگی خود مصرف دارد و به عنوان غذا ازشون استفاده میکند که خب یکی از پرمصرف ترین اونها گاو ها هستند. گاو نژاد مختلفی دارد که در اینجا قرار است با یکی از عضلانی ترین اونها آشنا شویم. یعنی گاو آبی بلژیکی.

گاو آبی بلژیکی یک نژاد گاو گوشتی از بلژیک می باشد که نام‌ های جایگزین دیگری هم دارد. اسم هایی همچون آبی- سفید بلژیکی، سفید بلژیکی و آبی بلژیکی. این گاو که با هیکلی بسیار لاغر، تراشیده و فوق عضلانی می باشد، آبی بلژیکی "عضلانی مضاعف" نیز نامیده می‌ شود. شاید براتون سوال بشه که چرا این گاو تا به این اندازه عضلانی هستش؟ که خب در پاسخ باید گفت فنوتیپ دو ماهیچه‌ ای یک وضعیت ارثی هستش که به جای بزرگ شدن طبیعی فیبر‌های عضلانی منفرد (هیپرتروفی) منجر به افزایش تعداد فیبر‌های عضلانی (هایپرپلازی) می‌ شود.

87474

دلیل عضله ای بودن گاو بلژیکی

جالبه که بدونید این ویژگی خاص با نژاد دیگری از گاو معروف به نام "پاید مانتیز" مشترک می باشد. هر دو نژاد توانایی بسیار زیادی در تبدیل خوراک به عضله بدون چربی دارند که خب باعث میشه تا گوشت این نوع خاص از گاو ها دارای محتوای چربی کم شده با حساسیت زای کاهش یافته داشته باشند. گاو آبی بلژیکی به دلیل رنگ خالدار معمولی آبی، خاکستری به این نام اسم گذاری شده است. البته که با همه این تفاسیر رنگ واقعی این نژاد از گاو سفید تا سیاه است.

این گاو که یک نژاد جهش یافته است، با رسوب چربی تداخل دارد و به همین دلیل گوشای بسیار کم چرب تولید می کند.

68464

تاریخچه گاو آبی بلژیکی

این نژاد در قرن نوزدهم و در مرکز و بالای بلژیک بود که از تلاقی نژاد‌های محلی با گاو‌های نژاد شورتورن بریتانیا به وجود اومد. گاو آبی اوایل به عنوان نژاد شیری و گوشتی استفاده میشد. اما نژاد مدرن گوشتی در دهه ۱۹۵۰ توسط پروفسور هانسِت بود که در یک مرکز لقاح مصنوعی در استان لیژ توسعه یافت.

در واقع جهش ژنتیکی این نژاد از طریق اصلاح نژادی تا جایی که این وضعیت یک ویژگی ثابت در نژاد آبی بلژیکی بود، حفظ شد. اما در نهایت در سال ۱۹۷۸، گاو‌های آبی بلژیکی توسط نیک توت، که یک کشاورز مهاجرت کرده از کانادا به غرب تگزاس بود ، به دانشگاه های منطقه نشون داده شد و در ایالت متحده معرفی گشت. 

64756

زایمان سخت گاو پر عضله بلژیکی

این نژاد از گاو به دلیل کمبود چربی مدل زایمانی متفاوت دارد. افزایش نیاز گاو بلژیکی به سزارین در هنگام زایمان یعنی افزایش کار و هزینه برای صاحبانش. سرعت کمتر رسوب چربی باعث میشه تا کشتار در اکثر موارد به تعویق بیفته که خب باز این همه افزایش هزینه نگهداری برای افراد است.

گاو آبی بلژیکی نیاز به مدیریت ماهرانه‌ تری داره و با گاو های معمول بسیار فرق دارد و در محیط‌های خشن هم رشد نمی‌ کند. به همین دلیل و البته دیگر دلایل، راندمان تولید کلی نژاد از نظر اقتصادی هنوز نامشخص هستش و احتمالا نمیتونه چندان موفید باشه.

31321

وزن گاو آبی بلژیکی

گاو آبی بلژیکی از نظر وزنی حتی میتونه تا ۱.۵ تن وزن بگیره و به همین دلیل یک گاو کاملا گوشتی به حساب میاد. اما از طرفی هم هزینه‌ های نگهداری این گاو به دلیل نیاز به خوراک با پروتئین بالا میتونه زیاد باشه و به همین دلیل اکثر دامداران ترجیح میدن تا از این نژاد کسب سودآوری استفاده نکنند.

8486

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها