|

این خوشمزه رو حتما درست کنید

طرز تهیه "ترش شامی"؛ یه غذای خوشمزه گیلانی

ترش شامی

ترش شامی یه غذای خوشمزه گیلانی است که با گوشت چرخ شده، رب انار، پیاز، سیر، جعفری و یک سری ادویه و چاشنی تهیه می شود.

لینک کوتاه کپی شد
1

گروه آشپزی- تا حالا طرز تهیه غذاهای محلی زیادی مثل کلم پلوی شیرازی، کوفته تبریزی، خورشت مرغ ناردون، حلیم بادمجان، کشک بادمجان، میرزا قاسمی، پلو شوشتری، اکبر جوجه، خورشت هویج، خورشت بامیه، خورشت کدو حلوایی، قیمه نثار، خورشت خلال، هویج پلو، قنبر پلو، آلبالو پلو، انار پلو، کدو پلو، کوفته انار و گردو براتون گذاشتیم. تو این مطلب قصد داریم طرز تهیه ترش شامی یا شامی ترش که یه غذای محبوب گیلانی هست بزاریم.

به گزارش «شایانیوز»، ترش شامی با گوشت چرخ شده، رب انار، جعفری، پیاز، سیر و یک سری ادویه و چاشنی تهیه می شود. اگر دوست دارید طرز تهیه این غذای خوشمزه رو با همه فوت و فن های آن یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه ترش شامی برای 4 نفر

گوشت چرخ شده مخلوط 400 گرم

قرص استاک گوشت 1 عدد

رب گوجه 2 قاشق غذاخوری

رب انار ترش 2 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری

آبغوره یا آب نارنج 1/2 پیمانه

آرد نخودچی 2 قاشق غذاخوری

جعفری ساطوری شده 3 قاشق غذاخوری

زردچوبه 2 قاشق چایخوری

ادویه کاری 1 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری 

پیاز متوسط 3 عدد

سیر 2 حبه (اختیاری)

روغن مایع به میزان لازم

نمک به میزان لازم

ترش شامی

عکس از صفحه gihan_ashpazi

طرز تهیه ترش شامی

1- برای تهیه شامی ترش گوشت + 2 تا پیاز رنده شده + فلفل سیاه + زردچوبه + ادویه کاری + زعفران + نمک + آرد نخودچی + سیر رنده شده + جعفری را با هم مخلوط کنید و با دست ورز دهید سپس مواد را داخل ظرف در بسته 1 ساعت در یخچال استراحت دهید. (برای تهیه شامی ترش به شیوه سنتی آن از ترکیب دو نوع سبزی محلی چوچاق و خالواش استفاده می‌شود.)

پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن گوشت ها است اگر می خواهید با کاربرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید. بعضی وقتی پیاز را رنده می‌کنند کاملاً آب آن را می‌گیرند و اصطلاحاً فقط تفاله‌هاش رو به گوشت اضافه می‌کنند بعد هم شاکی میشن که چرا گوشت بوی ضحم گرفته. 

ترش شامی

عکس از صفحه fatimahouse54

2- دو تا سه قاشق غذاخوری روغن مایع داخل تابه ای که از قبل گرم شده بریزید از مواد به اندازه یک گردو یا کمی بزرگتر بردارید و کف دست گرد کنید وقتی روغن داغ شد شامی‌ها را در تابه قرار دهید تا دو طرفش سرخ شود.

3- زمانی که شامی ها در حال سرخ شدن هستند سس را آماده کنید. برای این منظور در یک تابه مقداری روغن بریزید و رب گوجه فرنگی را در آن تفت دهید تا رنگش باز شده و طعم خامی آن گرفته شود. وقتی رب خوب تفت خُرد زردچوبه + فلفل + رب انار + آبغوره یا آب نارنج و دو لیوان آب جوش + قرص استاک گوشت را به آن اضافه کنید صبر کنید تا سس روی شعله ملایم گاز غلیظ شود. 

احتمالا این سوال براتون پیش آمده که استاک چیست و چه نقشی در طعم و مزه خورشت دارد؟ 

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شود. استاک در انواع سوپ، سس، خورشت‌ و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

استاک گوشت

به این نکته توجه داشته باشید که اگر از قرص استاک استفاده می‌کنید در ابتدا نمک کمتری به غذا اضافه کنید چون قرص استاک کمی شور است پس در انتها غذا را بچشید اگر لازم بود نمک اضافه کنید. اگر دوست دارید خودتان استاک گوشت را در منزل تهیه کنید مقاله طرز تهیه استاک گوشت؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاک را از دست ندهید در این مقاله همه نکات تهیه استاک گوشت و روش نگهداری آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

4- بعد از اینکه شامی ها سرخ شدن اجازه بدید نیم ساعت با سس بپزند تا مغز پخت بشن؛ وقتی شامی ها را داخل ظرف سس گذاشتید مرتب از سس روشون بریزید تا مزه ها حسابی به خرد شامی برود. در کنار این غذا میتونید سیب زمینی و گوجه سرخ شده هم قرار دهید.

عکس شاخص از صفحه sahebeh.khoshdel

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

ترش شامی

عکس از صفحه khaton_shomali

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی