|

طرز تهیه اکبر جوجه خوشمزه؛ مازندرانی ها اکبر جوجه رو اینجوری درست می کنند

اکبر جوجه

روش پخت اکبر جوجه چندان پیچیده نیست حتی می‌توان گفت جزء غذا‌های نسبتا ساده است، اما یک سری نکات دارد که برای خوشمزه‌تر شدنش باید رعایت کنید.

لینک کوتاه کپی شد
1

گروه آشپزی- در کنار غذاهایی ملی مثل زرشک پلو، باقالی پلو، پلو شوشتری، مسمای مرغ و بادمجان، خورشت بادمجان، قورمه سبزی، خورشت قیمه، لوبیا پلو، عدس پلو، ته چین، مرصع پلو، چلو گوشت، خورشت کرفس، آش رشته و... که در همه شهرها درست میشه یک سری غذاهای محلی مثل قیمه نثار، خورشت هویج، آلبالو پلو، خورشت خلال بادام، غم بر پلو، آش ترخینه، پیچاق قیمه، مرغ شکم پر، ماهی شکم پر، آلبالو پلو، بریانی، خورشت ماست، خورشت بامیه، خورشت عدس، کشک بادمجان، میرزا قاسمی، قلیه ماهی، گردو پلو، اشکنه، اکبر جوجه و... هم وجود دارد که مختص محلی خاص است. حالا گاهی اوقات این غذاها به تدریج شهرت غذاهای ملی را پیدا می کنند و در سراسر کشور پرطرفدار می شوند گاهی اوقات هم به صورت محلی باقی می مانند.

به گزارش «شایانیوز»، اکبر جوجه یکی از غذاهای محبوب مازندرانی است که به دلیل طعم خاص و منحصر به فردش در شهرهای دیگر هم طرفداران زیادی دارد. نام اکبر جوجه از روی موسس رستوران‌هایی به همین نام و خالق این غذا گرفته شده است. حدود ۷۶ سال پیش در سال ۱۳۲۳، فردی به نام علی‌اکبر کلبادی به‌ همراه همسرش، قهوه‌خانه‌ای را در منطقه گلوگاه جوانی مازنی تاسیس کردند.

آن‌ها در قهوه‌خانه برای مسافران یا افراد بومی منطقه، صبحانه سرو می‌کردند اما بعدها با رونق گرفتن قهوه‌خانه، ناهار هم به منوی آن‌ها اضافه شد. مشهورترین غذای منوی این قهوه خانه، چلو جوجه بود که با جوجه محلی، رب انار و کره محلی طبخ می‌شد و مشتریان، عاشق آن بودند این غذا بعدها به نام اکبر جوجه معروف شد. در واقع، نام این غذا از اسم علی اکبر کلبادی، موسس این رستوران برداشته شد. 

روش پخت اکبر جوجه چندان پیچیده و سخت نیست حتی می‌توان گفت که جزء غذا‌های نسبتا ساده است، اما یک سری نکات و ریزه کاری‌هایی دارد که برای خوشمزه‌تر شدن آن باید رعایت کنید پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا طرز تهیه اکبر جوجه اصیل مازندرانی را به همراه سس مخصوص آن آموزش دهیم.

هر-آنچه-را-که-باید-از-غذای-اکبر-جوجه-ماز-f1tgt8

مواد اولیه لازم برای تهیه اکبر جوجه برای 4 نفر

جوجه مرغ ۱ عدد

پیاز بزرگ ۱ عدد

سیر 4 حبه

روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری

گردو 1 پیمانه

زعفران دم کرده غلیظ 3 قاشق غذاخوری

رب انار ملس ۲ پیمانه

لیمو ترش تازه 1 عدد

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

فلفل قرمز 1/2 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1/2 قاشق چایخوری

کره محلی یا روغن سرخ کردنی به میزان لازم

نمک به میزان لازم

photo

طرز تهیه اکبر جوجه

1- برای تهیه اکبر جوجه مهم‌ترین قسمت انتخاب سایز جوجه است بهتر است جوجه ای با وزن حدود 1/200 گرم را تهیه کنید به گونه‌ای که وقتی پاک کردید وزن آن حدود ۱ کیلو شود. جوجه تهیه شده را تمیز کنید، دقت داشته باشید که بال ها را کاملا تمیز کنید. داخل شکم آن را خالی کنید و خوب بشویید سپس آن را با یک چاقوی تیز از وسط دو قسمت کنید تا بهتر پخته شود. (پوست مرغ را جدا نکنید)

2- جوجه ها را داخل یک ظرف قرار دهید زعفران دم کرده غلیظ را که از قبل آماده کرده اید به تمام قسمت‌های مرغ بزنید اگر می خواهید با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید. بعد هم نمک را به آن اضافه کنید و با دست تمام قسمت‌های مرغ را ماساژ دهید تا این مواد به خرد مرغ برود.

22827937-2037-b

پیاز‌ها را خلالی کنید سپس 2 تا سیر + زردچوبه + فلفل قرمز + فلفل سیاه + آبلیموی تازه را به آن اضافه کنید پیاز و این مواد را خوب چنگ بزنید ظرفی متناسب با حجم مرغ‌ها انتخاب کنید بخشی از پیاز را کف ظرف بریزید مرغ‌ها را روی آن قرار دهید بقیه پیاز‌ها را هم روی مرغ بریزید در ظرف را بگذارید اجازه دهید یک روز در یخچال بماند اگر زمان نداشتید حداقل 6 ساعت باید بماند تا جوجه ها حسابی مزه دار شوند.

3- پس از اینکه مرغ طعم دار شد آن را از یخچال خارج کنید مواد مرینیت را از روی آن بردارید سپس یک قابلمه متناسب با حجم مرغ را روی حرارت قرار دهید روغن مایع یا کره محلی را به آن اضافه کنید میزان روغن یا کره باید به اندازه‌ای باشد که جوجه‌ها در آن شناور باشند. قابلمه را روی شعله کم گاز بگذارید تا روغن کاملا گرم شود جوجه را داخل روغن بیندازید و در قابلمه را ببندید تا آب بیندازد و با بخار آب و روغن، کاملا سرخ و مغز پخت شود حدودا ۲ ساعت زمان لازم است تا جوجه‌ها کاملا مغز پخت شوند در نهایت یک مقدار شعله را زیاد کنید تا روی آن طلایی شود.

 زمانی که آب جوجه‌ها کم شد و به مرحله سرخ شدن رسید، تکه‌های جوجه را زیر و رو کنید تا تمام قسمت‌های آن کاملا برشته و طلایی شوند. در حین سرخ شدن جوجه، کف‌هایی که روی روغن جمع می‌شود را با قاشق جمع کنید. پس از اینکه جوجه ها به طور کامل سرخ و طلایی شدند، آنها را در توری فلزی قرار دهید تا روغن اضافی شان خارج شود.

041e0e48-c46e-48a7-98db-0c41a682649e

مناسب ترین روغن برای سرخ کردن اکبر جوجه روغن مخصوص سرخ کردنی می باشد. به دلیل اینکه اکبر جوجه باید در روغن شناور سرخ شود اگر از روغن خوراکی استفاده شود روغن زیادی جذب مرغ می شود اما روغن های سرخ کردنی جذب کمتری دارند. به همین دلیل روغن های مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن اکبر جوجه مناسب ترند. نکته دیگر اینکه روغن مخصوص سرخ کردنی به راحتی نمی سوزد و به همین دلیل باعث سیاه شدن مرغ نمی شود.

4- برای تهیه سس، رب انار + 2 تا سیر + گردو چرخ شده + آبلیموی تازه + روغن زیتون را با هم مخلوط کنید. اگر دوست داشتید گردو زیر دندان بیاید آن‌ها را ریز خرد کنید. در نهایت اکبر جوجه آماده شده را در ظرف سرو قرار دهید و با پلو زعفرانی و سس رب انار که آماده کرده اید میل کنید.

12-1 (1)

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها