|

چجوری بفهمیم که لپه دیر پز یا زود پزِ؟

ترفندهای خوشمزه تر شدن خورشت قیمه؛ همه چی راجع به لپه از مدت زمان خیس کردن تا نحوه پخت

میتونید لپه رو با گوشت بپزید اما بهترِ اونو جداگانه بپزید، چون موقع پخت کف میکنه و این کف باعث کدر شدن رنگ خورشت میشه.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- خورشت قیمه در کنار قورمه سبزی، زرشک پلو با مرغ، خورشت کرفس، هویج پلو، خورشت فسنجون، مرصع پلو، ته چین و ... جزء غذاهای سنتی ما هستند که همیشه کلی طرفدار داشتن که البته در این بین قیمه، قورمه سبزی و زرشک پلو جایگاه ویژه ای دارن.

شاید براتون جالب باشه بدونید که قیمه فقط منحصر به قیمه سیب زمینی و قیمه بادمجان نیست بلکه انواع مختلفی داره مثلا اصفهانی ها نوعی خورشت قیمه دارن به اسم قیمه ریزه اصفهان در بوشهر و اردبیل هم خورشت قیمه با روشی کاملا متفاوت طبخ میشه. یه قیمه پلو یا قیمه شاه عباسی هم داریم که از ترکیب برنج و خورشت قیمه ساده تهیه میشه و به شدت خوشمزه است.

واسه داشتن یه خورشت قیمه خوشمزه و جاافتاده باید یه سری نکات رو رعایت کنید. توی این مطلب میخویم راجع به لپه صحبت کنیم و بهتون بگیم که یه لپه خوب چه ویژگی هایی داره، از کجا بفهمیم که دیر پز یا زود پزِ و اینکه چجوری درستش کنیم تا له نشه.

X

چجوری بفهمیم که لپه دیر پز یا زود پزِ

لپه خوب باید ریز، کاسه ای و نارنجی باشه. دانه ها باید سالم و یکدست باشن و لپه های خرد شده توش نباشه. لپه رو بهترِ از ۲۴ ساعت قبل خیس کنید و در این مدت چند بار آبش عوض کنید. نکته مهم در خصوص لپه اینِ که بدانید دیر پزِ یا زود پز. برای این منظور وقتی لپه رو تهیه کردید یک مقدار خیلی کم ازش بپزید تا متوجه بشید چه مدت زمان برای پخت نیاز داره. به گزارش شایانیوز اگه خواستید خورشت قیمه رو با مرغ تهیه کنید حتماً لپه رو جداگانه بپزید بعد به مرغ اضافه کنید، چون مرغ خیلی زودتر از لپه می‌پزه، اما اگه خواستید خورشت قیمه رو با گوشت قرمز تهیه کنید می‌تونید لپه و گوشت رو با هم بپزید.

a

بهترِ لپه رو جداگانه بپزید

میتونید لپه رو با گوشت بپزید اما بهترِ اونو جداگانه بپزید، چون موقع پخت کف میکنه و این کف باعث کدر شدن رنگ خورشت میشه در نتیجه لپه رو جدا بپزید بعد آبکشش کنید روش آب سرد بگیرید تا بوی زهم و کدریش از بین بره وقتی گوشت پخت اونو به خورشت اضافه کنید.

حواستون باشه لپه رو صد درصد نپزید به اندازه‌ای بپزید که ۲۰ دقیقه‌ای هم با خورشت بپزه اگه کامل بپزیدِش ۲۰ دقیقه آخر که به خورشت اضافه می‌کنید له میشه. موقعی که خواستید لپه رو بپزید یک پیاز رو از وسط نصف کنید و بهش اضافه کنید باعث خوش طعم‌تر شدن خورشتتون میشه.

IMG

اگر وقت نداشتید لپه‌ها رو حداقل از ۱۲ ساعت قبل در آب بخیسانید و در این مدت ۲ تا ۳ بار آبش رو عوض کنید. اگر کمتر از این مدت برای خیس کردن لپه اختصاص دادید قبل از پخت، اونا رو چند دقیقه در آب بجوشانید و وقتی روی آب، کف تشکیل شد آبکشش کنید و اون آب رو دور بریزید. با این کار هم نفخ لپه گرفته میشه هم رنگش روشن خواهد شد. بوی بد برخی لپه ها که گاهی در قیمه به مشام میرسه هم با این روش گرفته میشه.

نحوه پخت لپه

داخل تابه مقداری روغن بریزید لپه رو چند دقیقه تفت بدید تفت دادن لپه باعث میشه موقع پخت له نشه در این مرحله 1 عدد هل و کمی زردچوبه بهش اضافه کنید. بعد از 1 دقیقه آب و یک نصف پیاز بریزید منتظر بمونید تا بپزه. (اگه بخواین خورشت قیمه رو برای 4 نفر بپزید به یک پیمانه لپه نیاز دارید) آب رو یک مقدار بیشتر از سطح لپه بریزید چون لپه موقع پخت آب رو جذب میکنه و کم آب میشه.

اگر دوست دارید آشپزی های ما را دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

IMG

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها