|

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ خوشمزه و مجلسی با یه سس باحال و خاص

باقالی پلو با مرغ

باقالی پلو یکی از غذاهای مجلسی و خوشمزه است که با انواع گوشت از جمله مرغ، بوقلمون، بره، ماهیچه یا گردن گوسفند و گوساله سرو می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد
2

گروه آشپزی- خورشت قیمه، قورمه سبزی، عدس پلو، باقالی پلو، زرشک پلو با مرغ، ته چین، مرصع پلو، چلو گوشت، آلبالو پلو، انواع کباب و ... جزء غذاهای هستند که معمولا برای مهمانی ها و مجالس درست می کنیم. در این بین باقالی پلو از جایگاه ویژه ای برخوردار است و معمولا کنار زرشک پلو با مرغ پای ثابت مهمانی ها است.

به گزارش «شایانیوز»، این پلوی خوشمزه با انواع گوشت از جمله مرغ، بوقلمون، بره، ماهیچه یا گردن گوسفند و گوساله سرو می‌شود. ما در این مطلب طرز تهیه باقالی پلو با مرغ را برای شما در نظر گرفته ایم پس در ادامه با ما همراه باشید تا با طرز تهیه و فوت و فن های این غذای خوشمزه و لذیذ آشنا شوید.

مواد اولیه لازم برای تهیه باقالی پلو با مرغ برای 4 نفر

برنج 3 پیمانه

باقالی سبز پاک شده 1/5 پیمانه

شوید خُرد شده تازه یا خشک 1/5 پیمانه

هل 1 قاشق چایخوری

دارچین 1 قاشق چایخوری

پودر گل محمدی 1 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیط 5 قاشق غذاخوری

ران مرغ کامل 4 عدد

قرص استاک مرغ 1 عدد

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

فلفل قرمز ۱/۴ قاشق چایخوری

فلفل سیاه ۱/۴ قاشق چایخوری

پودر لیمو عمانی 1/2 قاشق چایخوری

زیره 1/2 قاشق چایخوری

پیاز بزرگ 3 عدد

فلفل دلمه متوسط 1/2 عدد

هویج متوسط 2 عدد

ساقه کرفس 2 عدد

برگ بو 3 عدد

ساقه جعفری 1 دسته کوچک

رزماری 2 عدد

آبلیموی تازه 2 قاشق غذاخوری

سیر 4 حبه

کره 70 گرم

نمک به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

باقالی پلو با مرغ

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ

1- همیشه برای خوشمزه و خوش طعم‌تر شدن مرغ آن را با نمک + فلفل سیاه + فلفل قرمز + روغن مایع یا روغن زیتون + 1 عدد پیاز + ساقه کرفس + زردچوبه + 2 قاشق غذاخوری زعفران + ساقه جعفری + برگ بو +  2 قاشق غذاخوری آبلیمو تازه + رزماری مزه دار کنید و حداقل به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید وقتی این مواد را به مرغ اضافه کردید کاملاً با دست آن را ورز دهید تا جذب مرغ شوند.

همیشه برای مزه دار کردن اول زعفران + فلفل + زردچوبه + نمک را به مرغ اضافه کنید با دست خوب ورز دهید سپس پیازهای خلالی خرد شده را داخل ظرف حاوی مواد بریزید. پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن گوشت ها است اگر می خواهید با کابرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید.

مرینیت مرغ

به این نکته توجه داشته باشید که اگر اول پیاز را به مرغ اضافه کنید بعد زعفران را، زعفران به جای اینکه به خُرد مرغ برود به خرد پیاز می رود پس همیشه ابتدا زعفران را اضافه کنید مرغ را با آن ماساژ دهید سپس پیاز و بقیه مواد به جز روغن را اضافه کنید هویج و ساقه کرفس را به صورت درشت خرد کنید تا طعم آن خارج شود. روی ظرف سلفون بکشید و مواد را 1 ساعت داخل یخچال استراحت دهید. اگر می خواهید با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید.

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا با وجود زعفران باید زردچوبه هم اضافه کرد؟

مرغ یک بوی زهمی دارد که تنها توسط زردچوبه گرفته می‌شود در واقع زردچوبه بهترین ادویه برای گرفتن بوی زهم مرغ است پس از آن غافل نشوید چون تاثیر بسیاری در طعم مرغ دارد برای مزه دار کردن مرغ می توانید زعفران را حذف کنید اما زردچوبه را به هیچ عنوان حذف نکنید.

IMG_6063

بعد از ۱ ساعت 2 قاشق غذاخوری روغن مایع یا روغن زیتون به مواد اضافه کنید اگر روغن را با بقیه مواد اضافه کنید باعث می‌شود که مزه‌ها کاملا به خرد مرغ نرود. بعد از اینکه روغن را اضافه کردید دوباره مواد را حسابی با دست زیر و رو کنید مجدد روی ظرف سلفون بکشید و حداقل 1 ساعت دیگر به آن استراحت دهید.

مزه دار کردن مرغ باعث طعمِ بهترِ آن می‌شود همچنین کمک می‌کند که بوی بد مرغ گرفته شود. علاوه بر این باعث می‌شود بافت مرغ پوک شود و زمان سرو نرم‌تر باشد پس مزه دار کردن، کیفیت غذای شما را خیلی بالا می‌برد بنابراین اگر وقت و حوصله دارید حتماً مرغ را از قبل مزه دار کنید. 

سرخ کردن مرغ

2- بعد از اینکه مرغ ها مزه دار شدند نوبت سرخ کردن آن است داخل تابه روغن بریزید دو طرف مرغ را خوب سرخ کنید. قبل از اینکه مرغ ها را تفت دهید روی آن را با چاقو 4 برش موازی بزنید این کار باعث می شود موقع پخت سس به درون بافت های مرغ نفوذ کند و در نهایت خوشمزه تر شود موقع سرخ کردن ابتدا قسمتی را که برش زده اید را سرخ کنید. نکته مهمی که هنگام سرخ کردن باید رعایت کنید این است که نباید مرغ را به اندازه ای سرخ کنید که حسابی برشته شود این کار باعث می شود سس به خرد مرغ نرود بلکه به اندازه ای سرخ کنید که روی آن طلایی شود. روغنی که مرغ را با آن سرخ کرده اید را دور بریزید چون بوی زهم می دهد.

3- پیاز ها را به صورت خلالی نازک برش بزنید در یک تابه جداگانه تفت دهید تا عسلی شود بعد 1 قاشق غذاخوری کره به آن اضافه کنید سیر + یکی از هویج ها + فلفل دلمه ای را رنده درشت بزنید و به پیاز اضافه کنید. ته فلفل دلمه ای برجستگی هایی وجود دارد فلفل دلمه هایی که چهار برجستگی در زیر خود دارند ماده هستند فلفل دلمه ای ماده پر تخم است و طعم شیرینی دارد لذا برای تهیه انواع سالاد و خام خواری مناسب تر از فلفل نر است. فلفل دلمه ای که سه برجستگی در زیر خود دارد نر است تخم کمتری دارد و تند تر است و برای غذا پختن از آن استفاده می شود و در آشپزی کاربردی تر است برعکس فلفل دلمه ای ماده بعد از تفت دادن و پختن اصلا تلخ نمی شود و خوشمزه باقی می ماند.

باقالی پلو با مرغ

4- سپس پودر لیمو عمانی + زیره + 2 قاشق زعفران + آب جوش + قرص استاک را اضافه کنید در ظرف را بگذارید اجازه دهید مرغ بپزد 20 دقیقه بعد مرغ ها را برگرادانید برای پخت مرغ حدود 40 دقیقه زمان لازم است.

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که استاک چیست و چه نقشی در طعم و مزه مرغ دارد ؟

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شوند. استاک در انواع سوپ، سس، خورشت‌ و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

استاک مرغ

اگر از قرص استاک استفاده می‌کنید در ابتدا نمک کمتری اضافه کنید چون قرص استاک کمی شور است پس در انتها غذا را بچشید اگر لازم بود نمک اضافه کنید. اگر دوست دارید خودتان استاک مرغ را در منزل تهیه کنید مقاله طرز تهیه استاک مرغ؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاک را از دست ندهید در این مقاله همه نکات تهیه استاک مرغ و روش نگهداری آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

5- موقع خرید باقالی حتما باقالی هایی را تهیه کنید که پوست سبز رنگی دارند سعی کنید باقالی را به مدت طولانی فریز نکنید زیرا باعث تغییر رنگ و طعم آن می شود یکی از راه کارهایی که باعث می شود ماندگاری باقالی فریز شده بالاتر برود تکنیک آب گردانی است. به این صورت که بعد از اینکه باقالی را تمیز کردید قابلمه ای را تا نیمه از آب پر کنید وقتی جوش آمد یک قاشق مرباخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید بعد باقالی ها را 1 دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید بعد آبکش کنید و در آب سرد که تکه های یخ در آن ریخته اید بریزید.

باقالی

گاهی اوقات باقالی ناپز است این باقالی ها هر چقدر که روی حرارت بمانند پخته نمی شوند بنابراین بهتر است از خوردن آن صرف نظر کنید چون در این صورت زحماتتان هدر می رود و غذای دلچسبی نخواهید داشت. اگر خواستید از باقالی خشک استفاده کنید باید 3 تا 4 ساعت قبل از استفاده آن را خیس کنید و بعد به صورت جداگانه بپزید در این صورت باید برنج را نیز جدا آبکش کنید و بعد باقالی پخته و آبکش شده را با برنج آبکش شده مخلوط کنید و باقی مراحل را طی کنید.

6- برنج را به صورت آبکش بار بزارید در مقاله فوت و فن های خیس کردن و آبکش کردن برنج مفصل در خصوص آماده کردن برنج توضیح دادیم با خواندن این مقاله حتی اگر تا به حال برنج را آبکش نکرده باشید می توانید یک برنج فوق العاده عالی درست کنید. برای پخت باقالی پلو وقتی برنج را روی حرارت گذاشتید 4 دقیقه بعد باقالی‌های آبکش کرده را به آن اضافه کنید. در دقیقه آخر قبل از آبکش کردن برنج، شوید تازه خرد شده را به آن اضافه کنید و آرام هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند.

کف قابلمه روغن بریزید ته دیگ دلخواهتان را قرار دهید 2 تا 3 کفگیر از برنج را داخل قابلمه بریزید بعد نوک قاشق هل + دارچین + پودر گل محمدی + کمی زعفران اضافه کنید اگر خواستید از شوید خشک استفاده کنید باید شوید را در این مرحله لا به لای برنج بریزید اگر هم از شوید تازه استفاده کردید در این مرحله می توانید کمی شوید خشک هم به خاطر عطر و طعم آن اضافه کنید به همین ترتیب کل برنج را داخل قابلمه بریزید. موقعی که بخار برنج بلند شد کره سرد را به صورت حبه قندی خرد کنید و روی برنج بریزید.

باقالی پلو با مرغ

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • ناشناس ارسالی در

    عالی تشکر

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها