|

هم‌دستی اروپایی‌ها با آمریکا

تلاش برای تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام

در هفته اخیر با هم‌دستی آمریکا و سه کشور اروپایی، احتمال تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس قوت گرفته است.

لینک کوتاه کپی شد

با حمایت تروئیکای اروپایی طرفِ برجام و تلاش آمریکا، احتمال تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قوت گرفته است.

پرونده جدید درباره پیدا شدن اورانیوم در دو سایت

روز 11 اسفند اخباری مبنی بر حمایت انگلیس، فرانسه و آلمان از آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس و ارائه‌اش به 35 کشور عضو شورا منتشر شد. در این قطعنامه درباره عدم ارائه توضیح قابل قبول از سوی تهران در خصوص ذرات اورانیوم غنی شده در دو سایت پیشین هسته‌ای ایران، ابراز نگرانی شده است و از ایران خواسته شده که به نقض توافق هسته‌ای پایان دهد.

از تاریخ 5 اسفند با اجرای قانون لغو راهبردی تحریم‌ها که توسط مجلس تصویب شده است، دولت با توجه به رفع نشدن تحریم‌ها، اجرای پروتکل الحاقی در چارچوب برجام را لغو کرد و همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محدود کرد. البته با اعلام لغو اجرای پروتکل الحاقی توسط کشورمان، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرد و طرفین درباره نحوه ادامه همکاری‌ها و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به توافق دست یافتند. با وجود این توافق، گزارش بازرسان آژانس درباره وجود ذرات اورانیوم در دو سایت ایران موجب گشوده شدن پرونده جدید و تلاش‌ها برای تصویب قطعنامه توبیخی علیه ایران شده است.

هشدار ایران درباره عواقب تصویب قطعنامه

سخنگوی دولت روز سه‌شنبه 12 اسفند هشدار داد که اگر قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس تصویب شود، ایران در توافق با آژانس بازنگری می‌کند. علی ربیعی تاکید کرد: «توافق اخیر صورت گرفته بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نشان‌دهنده حسن نیت ایران و ثبات قدم ما برای اطمینان بخشیدن به جامعه بین‌المللی درباره تعهد خدشه ناپذیر ما در صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای است. ما انتظار داریم که این حسن نیت با حسن نیت متقابل از سوی اعضای شورای حکام مواجه شود. از نظر ما با توافق انجام شده، هیچ دلیلی برای نگرانی از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی وجود ندارد.

پیش‌تر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم اعلام کرد در صورت تصویب قطعنامه مذکور، ایران واکنش جدی نشان خواهد داد و افزود: «اروپایی‌ها حرکت غلطی را با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث به هم ریخته شدن شرایط خواهد شد. امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.»

جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا در دوره تبلیغات انتخاباتی خود بارها تاکید کرد که در صورت به قدرت رسیدن به توافق برجام برخواهد گشت؛ با این وجود دولت جدید بایدن، تعهد ایران به برجام و انجام مذاکرات مجدد را از جمله پیش‌شرط‌های خود برای برگشتش به این توافق اعلام کرده است. حالا در شرایط فعلی با صدور قطعنامه توبیخی علیه ایران با اجماع آمریکا و قدرت‌های اروپایی، ممکن است احیای برجام با دشواری‌های بیشتری روبرو شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی