|

طرز تهیه خورش قیمه نخود یزدی / فرصت رو برای امتحان کردن غذاهای جدید از دست نده

توی این مقاله طرز تهیه خورش قیمه نخود یزدی رو یاد میگیری که بسیار خوشمزه ست و میون غذاهای تکراری، میتونه تنوع خوبی باشه.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- آشپزی ایرونی با تنوع بی نظیرش، دنیای بی نهایتی از عطر و طعم و مزه ست. هر نقطه از ایران رو که واکاوی کنی، غذاهای بی نظیری پیدا می کنی که اصالت و قدمت زیادی دارن و هنوز هم بعد از سال ها، با عشق و توجه طبخ میشن. قیمه نثار قزوین، خورش خلال کرمانشاه، کوفته تبریزی و... کلی غذا و دسر و شیرینی دیگه که نهایتی براشون نیست! یزد، دیار فرهنگ و هنر و معماری، غذاهای متنوع، خوشمزه و عالی ای داره که نسبت به شهرهای دیگه، کمتر شناخته شده هستن. توی این مقاله می خوام طرز تهیه خورش قیمه نخود یزدی رو بهتون آموزش بدم که بسیار خوشمزه ست و میون غذاهای تکراری، میتونه تنوع خوبی باشه. این دستور پخت عالی رو از دست ندید.

gheyme-nakhod1

مواد لازم برای تهیه خورش قیمه نخود یزدی

گوشت گوسفندی 300 گرم

پیاز یک عدد

نخود 150 گرم

رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

لیمو عمانی ۲ عدد

چوب دارچین یک تکه

زعفران دم کرده غلیظ 3 قاشق غذاخوری

نمک یک قاشق چایخوری

زردچوبه یک قاشق چایخوری

پودر هل، فلفل سیاه و ادویه کاری از هر کدام نصف قاشق چایخوری

روغن به مقدار لازم

gheyme-nakhod2

طرز تهیه خورش قیمه نخود یزدی

مرحله اول

نخود رو از 24 ساعت قبل خیس می کنیم و طی این مدت چند بار آبش رو عوض می کنیم. سپس همراه با مقداری آب داخل زودپز می ریزیم و 15 دقیقه اجازه می دیم که بپزه. سپس وقتی کمی خنک شد، پوست نخودها رو جدا می کنیم و کنار می ذاریم.

مرحله دوم

پیاز رو پوست گرفته و نگینی خرد می کنیم. داخل یک قابلمه مناسب با مقداری روغن تفت می دیم تا طلایی بشن. گوشت رو به صورت قیمه ای خرد می کنیم و همراه پیاز تفت میدیم تا رنگ گوشت تغییر کنه.

gheyme-nakhod5

مرحله سوم

در این مرحله نخود نیم پز رو هم اضافه کرده و حدود یک دقیقه تفت می دیم. سپس زردچوبه، پودر زنجبیل، فلفل سیاه و ادویه کاری رو اضافه می کنیم و یک دقیقه دیگه هم تفت می دیم تا عطر ادویه ها بلند بشه.

مرحله چهارم

رب گوجه فرنگی رو داخل قابلمه می ریزیم و 30 ثانیه تفت میدیم. (خورش قیمه نخود یزدی رو بدون رب گوجه فرنگی هم میشه درست کرد.) حالا دو تا 3 لیوان آب جوش می ریزیم و اجازه می دیم تا گوشت و نخود بپزن.

gheyme-nakhod7

مرحله پنجم

لیمو عمانی ها رو داخل آب داغ قرار میدیم و نیم ساعت زمان میدیم تا تلخی اونها گرفته بشه. یک ساعت بعد از جوشیدن گوشت و نخود، لیمو عمانی ها رو که با چنگال سوراخ کردیم همراه چوب دارچین، پودر هل و زعفران دم کرده به خورش قیمه نخود یزدی اضافه می کنیم.

مرحله ششم

تا خورش قیمه نخود یزدی می پزه و جا میفته، 3 پیمانه برنج هم کته می کنیم و وقتی خورش آماده شد، چوب دارچین رو جدا می کنیم و همراه هم در کنار سالاد شیرازی سرو می کنیم. نوش جان.

gheyme-nakhod4

در این مقاله طرز تهیه خورش قیمه نخود یزدی رو بهتون آموزش دادیم که طعم و مزه خیلی خوبی داره. امیدواریم بپزید و از خوردنش در کنار عزیزانتون لذت ببرید. اگر به آشپزی علاقمند هستید، اینجا دستور غذاهای متنوعی وجود داره که می تونید ببینید و استفاده کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی