|

کیان نام خودروهای سنگین و قدرتمند ارتش

با توجه به نیازهای ارتش و دیگر نیروهای نظامی کشور به کامیون‌های فوق سنگین و قدرتمند جهت حمل کالا و لوازم نظامی، کیان توسط مهندسین کشور…

لینک کوتاه کپی شد

در مسائل نظامی با توجه به نکات امنیتی، واردات هر نوع لوازمی نقطه ضعف یک حکومت بحساب می‌آید چه بسا که کشور ما دچار انواع تحریم‌ها نیز شده است. تولید کامیون در ایران در حال حاضر توسط چند شرکت انجام می‌شود، اما هیچ یک از این کامیون‌های تقریباً چینی، توانایی و ظرفیت حمل کالا و لوازم نظامی را ندارند. پس تنها راه چاره تولید کامیون‌هایی کاملاً بومی و تخصصی نظامی در ایران است.

کامیون کیان ارتش جمهوری اسلامی

برای تولید کامیون، علاوه بر مسائل فنی و قدرتی، نکات مهم‌تری از جمله خدمات و هزینه‌های نگهداری از این کامیون‌ها نیز مطرح است که ارتش با نگاهی کلی و کاملاً هوشمندانه در این موضوع عمل کرده است. کیان X600، کیان 500 و کیان 700 از جمله این کامیون‌ها هستند که در این مقاله از خودروبانک قصد داریم به معرفی آن‌ها بپردازیم.

پیشرانه قدرتمند ولوو

موتورهای ۱۶ لیتری ولوو از قوی‌ترین موتورهای داخل ایران است که ارتش نیز از آن‌ها در تولید کیان استفاده کرده است. زیربندی و محورهای بنز تیتان ۳۸۵۰ می‌توان گفت قوی‌ترین و سرسخت‌ترین در ایران است که ارتش نیز از آن‌ها استفاده کرده است.

برای کابین، چون باید هم راحتی و آسایش داشته باشد، و هم در ایران به راحتی لوازم یدکی و حتی خود کابین قابل خریداری باشد، از کابین‌های ولوو استفاده شده که به راحتی از کشور همسایه یعنی عراق نیز قابل خریداری هستند.

سه مدل کامیون کیان توسط ارتش تولید شده که در زیر به معرفی مختصر آن‌ها خواهیم پرداخت.

موتور ۱۶ لیتری شش سیلندر ولوو که ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند روی کامیون کیان X600 بکار رفته و گیربکس 6 دنده ولوو، متناسب با این موتور نصب شده است. زیربندی و محوربندی، برای کامیون‌های نظامی مازهای قدیمی است که البته دچار تغییرات شده و مهندسین به صورت چهار محور که محور دوم فرمان‌پذیر است، تولید کرده‌اند. این کامیون ۸×۸ است به این معنا که هر هشت چرخ درگیر می‌شوند و قابلیت بسیار خوبی را به کامیون می‌دهد.

با توجه به گیربکس، موتور و محوربندی کیان X600 می‌توان متوجه شد که کیان X600 کامیونی قوی و سرسخت برای مکان‌های سخت و ناهموار است. لازم به ذکر است که کابین این کامیون برای نسل سوم ولوو است.

موتور ۱۶ لیتری ۶ سیلندر ولوو که ۶۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۹۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند روی این کامیون نصب شده که باید گفت این موتور قوی‌ترین موتور در ایران است (البته قوی‌ترین موتور مدل ۷۵۰ بوده که تنها یک عدد از آن موجود است). گیربکس این کامیون آی شیفت اتومات دوازده دنده ولوو است. محور بندی و زیر بندی بنز تیتان روی این کامیون کار شده که البته دچار تغییرات و بهینه‌سازی‌هایی نیز شده است. این کامیون چهار محور است، اما محور دوم برای مکان‌هایی که نیاز است به صورت بالاگیر عمل می‌کند و در اصل این کامیون جفت دیفرانسیل است.

کابین این کامیون، کابین ولوو ان اچ با طراحی داخلی نسل سوم است که در ایران تعداد محدود از آن موجود است. با توجه به موتور و گیربکس می‌توان متوجه شد که این کامیون، بیشتر سرعتی و برای حمل و نقل در مسیرهای طولانی ساخته شده است.

موتور این کامیون موتور شش سیلندر ماک مترویی است و گیربکس آن هشت دنده‌ای ولوو است. زیربندی این کامیون نیز کاملاً بنز تیتان است و کابین آن ولوو نسل دوم است. این کامیون بیشتر برای حمل لوازم سبک‌تر در مسیرهای کوتاه‌تر تولید شده است.

در شرایط تحریم و مشکلات زیاد بین المللی، تولید کامیون‌هایی با این قدرت و کارایی توسط مهندسین ایرانی که هیچ دوره حرفه‌ای برای تولید ندیده‌اند و امکانات برای تولید نیز ندارند، باعث افتخار کشور است.

منبع:خودروبانک

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی