|

مزدا ۳ نیو یا سراتو آپشنال ؟

در این مقاله از سری مقاله های مقایسه خودرو قصد داریم به بررسی تفاوتهای میان مزدا 3 نیو و سراتو آپشنال سایپا از نظر فنی، ظاهری و آپشن بپرداز…

لینک کوتاه کپی شد

تا چند سال قبل رقابت بین خودروسازهای ایرانی خیلی کمرنگ بود. اگر می خواستید در یک رنج قیمتی خودرویی خریداری کنید، همه ی آن خودروها متعلق به یک شرکت بودند و فرقی نمی کرد که از کدام خریداری کنید و سود حاصل از خرید به جیب یک شرکت میرفت. اما پس از گذشت چند سال که شرکت های ایرانی در مونتاژ خودروهای خارجی دست بردند و تصمیم گرفتند یک سری از خودروهای خارجی که تولیدشان در کشور مبداء خاتمه یافته است را در کشور مونتاژ کنند معادلات کمی بهم ریخت و دست خریداران برای انتخاب بازتر شد.

امروز دو مورد از این خودروها همراه ما هستند که در رنج قیمتی خود خیلی طرفدار دارند و خریداران در انتخاب بین آن ها به مشکل خورده اند. با مقایسه مزدا ۳ نیو و کیا سراتو آپشنال سایپا با ما همراه باشید.

طراحی ظاهری و بدنه

با اینکه در ایران این خودروها را بعنوان خودروی صفر می خریم اما در بازار جهانی یک یا حتی دو نسل بعد از این خودروها عرضه شده است و مثلا وقتی حرف از مزدا ۳ نیو( به معنای جدید) می شود منظور ما  مزدا سه نسل دوم جهانی است. بگذریم!

سراتو محصول سال ۲۰۰۹ کیا موتورز کره جنوبی محصول می شود. این خودرو طراحی بسیار ساده ای دارد اما با وجود این سادگی طراحی آن بسیار زیبا و دلنشین است که پس از گذشت سال ها هنوز هم از مد نیفتاده است و خیلی از خریداران طراحی زیبای آن را از ویژگی های مثبت آن میدانند. طراحی که در آن از خطوط شکسته به ندرت استفاده شده است و خودرو سادگی خودش را بعنوان خودرویی خوش قیمت (البته در خارج از کشور) حفظ کرده است. از طرف دیگر دیگر مزدا۳ نیو طراحی جسورانه تر و جوان پسندانه تری به ما ارائه می دهد. چراغ های کشیده تر، بدنه با خطوط شکستهً بیشتر و در کل این را به ما نشان می دهد که خریداران مزدا۳ نیو احتمالا ده سالی از خریداران سراتو جوان تر هستند و بیشتر خریداران جوان ها را هدف گرفته است. با این الگوریتم شما میتوانید انتخاب کنید که خودرویی جوان پسندانه تر می خواهید یا خودرویی با طراحی ساده تر و ماندگارتر.

طراحی داخلی و امکانات

هنگامی که داخل این خودروها می نشینیم واضح است که  نه کره ای هستند و نه ژاپنی بخاطر اینکه این خودروها در داخل کشور تولید می شوند و از لحاظ کیفیت شاهد اندکی پسرفت بوده اند.

داخل کیا سراتو-هرچند که از پراید بهتر است-اما در حد برچسب قیمت خود نیز حس کیفیت را به ما القا نمی کند. سراتو ۲۰۰۰ اپشنال با مانیتور، کروز کنترل ،گیربکس اتوماتیک  ، ۳ کیسه هوا ، سیستم تهویه اتوماتیک و کنترلرهای روی فرمان ارائه می شود که آپشن های آن در مقایسه با برچسب قیمتی  ان، واقعا مناسب نیستند؛ اما صندلی های سراتو صندلی های راحتی هستند و فضای داخل کابین نسبتا جادار بوده و می تواند برای یک خانواده پنج نفره مناسب باشد.

از طرف دیگر مزدا۳ نیو از لحاظ طراحی داخلی هم جسورانه بودن بیرون کابین را ادامه داده است و طراحی جذابتری دارد. آپشن های مزدا۳ نیو از سراتو بیشتر هستند و می توانند سرنشینان را سرگرم کنند اما مشکلی که در مزدا۳ نیو وجود دارد کم بودن فضای سرنشین در ردیف عقب هست که واقعا می تواند آزار دهنده باشد. هرچند صندلی های جلوی مزدا۳ نیو بسیار راحت هستند و صندلی های بزرگ و دربرگیرنده ای هم دارد اما در قسمت عقب فضا اصلا مناسب نیست و شاید بهتر باشد که بگوییم فضای عقب مزدا۳ نیو در حد یک خودروی هاچبک هست.  بنابراین اگر خانوادۀ پر جمعیتی هستید به سمت مزدا۳ نیو نروید در غیر اینصورت مزدا۳ نیو طراحی جذابتر و آپشن های بیشتری را به شما ارائه می کند.

فنی و موتور

 در قسمت فنی و موتور رقابت بین این دو خودرو بسیار تنگاتنگ میباشد. سراتو سایپایی همان موتور سراتو های وارداتی را استفاده می کند که یک موتور ۲ لیتری با قدرت ۱۵۶ اسب بخار و ۱۹۵ نیوتون متر گشتاور که به کمک گیربکس ۶ سرعته به چرخ های جلو می رسد که اعداد خوبی برای این رنج قیمتی و البته یک خودروی مونتاژ محسوب می شوند!

از سوی دیگر مزدا۳ نیو هم موتوری ۲ لیتری دارد که با یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتون متر گشتاور را راهی چرخ های جلو می کند. همان طور که روی کاغذ مشاهده می کنید از لحاظ اعداد و ارقام این دو خودرو به هم نزدیک هستند اما در عمل چگونه خواهند بود؟ در مزدا ۳ عملکرد خیلی خوبی در بخش هماهنگی موتور و گیربکس دارد به شکلی که لذت تعویض دنده با پدل شیفتر های آن در این رنج قیمتی بی رقیب است. از طرفی سراتو با نیروی بیش تری که دارد چابکی بیشتری به نمایش می گذارد، باید دید در تست رانندگی کدام یک نظر راننده را جلب خواهند کرد.

تست رانندگی

تست رانندگی را با سراتو سایپایی شروع می کنیم. سراتو طراحی داخلی زیبایی دارد و کلید هایی که راننده به آن ها نیاز دارد، در دسترس آن قرار دارد؛ به همین دلیل نیاز نیست که راننده تمرکز خود را از رانندگی بگیرد و دنبال کلید ها بگردد. شروع حرکت با سراتو خیلی خوب است بخاطر اینکه توان فنی خوبی را به ما ارائه داده است و گیربکس ۶ سرعته عملکرد نسبتا خوبی دارد اما مشکل بزرگی که در سراتو وجود دارد ترمزهای عقب کاسه ای هستند که باعث می شوند بعد از یک شتاب گیری عالی هیچ ترمز گیری خوبی را در سراتو نداشته باشیم و نبود ترمز دیسکی در چرخ های عقب واقعا یک ضعف بسیار بزرگ است. ایراد دیگر هم نبود سیستم کنترل پایداری است که متاسفانه هر دوی این ها توسط شرکت ایرانی مونتاژ کننده حذف گردیده است!

 در دیگر موارد سراتو سواری خوبی به ما می دهد و تکان های اتاق آن از رقیب خود کمتر است و این هم نشان دهنده این است که سراتو خودروی مناسب تری برای خانواده است.

ادامه تست را با مزدا۳ نیو پیش می بریم. در این خودرو حس اسپرت بودن به محض نشستن درون کابین به شما القا می شود. هم از لحاظ طراحی هم از لحاظ اینکه پس از آغاز حرکت ، مزدا۳ نیو کاملا آماده مانورها و انجام انواع حرکات نمایشی است. مزدا۳ نیو همان طور که پیش تر گفته شد هماهنگی خیلی خوبی بین موتور و گیربکسش دارد و تعویض دنده ها و معکوس کشی ها به بهترین شکل و با سرعت انجام می شوند. فرمان مزدا از سراتو تیزتر است و در کنار هندلینگ عالی یک سواری درخور یک سدان اسپرت به راننده تحویل می دهد. درست است که هر دو خودرو سدان هستند اما مزدا۳ خریداران متفاوتی نسبت به سراتو دارد!

نتیجه گیری و جمع بندی

می رسیم به آخر مقاله و نتیجه گیری در مورد این دو خودرو. سراتو آپشنال خودرویی با طراحی عامه پسند تر، کابین جادارتر و سواری پر شتاب تر است. در سوی دیگر میدان مزدا۳ نیو با طراحی جوان پسندانه، هماهنگی عالی موتور گیربکس و آپشن های بیشتر حضور دارد. اما نکته-ای که وجود دارد این است که از لحاظ هزینه های نگه داری مزدا۳ نیو شمارا خیلی بیشتر دست به جیب می کند؛ برای مثال قیمت چراغ های جلوی مزدا تقریبا ۵ برابر سراتو است. این موضوع را می توان به بقیه قطعات مزدا هم تعمیم داد و  این هم می تواند یک عامل مهم در تصمیم گیری شما باشد. بطور کلی اگر خودرویی برای خانواده می خواهید که هزینه نگه داری کمتری داشته باشد، سراتو را انتخاب کنید اما اگر خودرویی اسپرت و جوان پسند تر می خواهید و هزینه نگه داری برای شما مهم نیست؛ مزدا گزینه بهتری برای شماست.

منبع:سایت زد 4 کار

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی