|

خلقیاتی که عمرا میدونستید کمبود اعتماد به نفس شمارو فریاد میزنه؛ آخه قیافشون مثبته!

داشتن یا نداشتن اعتماد به نفس به حدش خیلی مهمه اما گاهی ما یه کارایی می کنیم که به نظرمون مثبت در حالی که کمبود اعتماد به نفس رو نشون میدن.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- همه ما آدما حس کمبود اعتماد به نفس رو تجربه کردیم و همه ما هم میدونستیم که تو فلان اخلاقمون کمبود هایی داریم و حالا یا سعی بر رفعش داشتیم و یا شاید هم به حال خود رهاش کردیم و بولد تر شده. اعتماد به نفس دقیقا چیزیه که نباید ولش کرد. میگن هرچیزی حد و اندازه داره دقیقا همینه چرا که اون موضوع میخواد هررررچی باشه، اگه بیش از اندازه باشه ممکنه از حدش بگذره و دیگه بشه آسیب زننده، اگر هم خیلی اندازش کم باشه باز ممکنه بشه آسیب زننده.

شما فرض کن افرادی که دیگه خیلی اعتماد به نفس دارن چه مدلین؟ احتمالا مغرور صداشون کنیم و در عین حال کسی که اعتماد به نفسش پایینه رو ضعیف ببینیم. گاهی ممکنه حس ناامنی کنیم و برای جلوگیری ازش رفتار هایی داشت باشیم که غلط باشن و در نهایت کمبود اعتماد به نفس ما رو نشون بدن. شاید به ذهنتون بیاد که کمبود اعتماد به نفس همیشه به شکل خجالتی بودن و کم حرفی و …و باشه! در حالی که این مشکل نشونه های کمتر واضحی هم داره که دونستنشون باعث میشه تا بتونید به خودتون کمک کنید.

اعتماد-به-نفس

1- مثبت نگری بیش از اندازه 

گفتیم که هر چیزی اندازه ای داره. مثلا اینکه مثبت نگری تو زندگی و انرژی خوب فرستادن خیلی خوبه، اما اگه از حد و حدودش بگذره قطعا نشون دهنده کمبود اعتماد به نفس فرد هستش چرا که اون شخصیت تلاش بر این داره تا با لاپوشانی کردن نکات منفی بهشون فکر نکنه و این میشه پاک کردن خود مسئله نه حلش! فرض کنید به دوستتون زنگ زدین و اون به جای اینکه صادقانه از اتفاق بدش هم بگه، کلا اتفاقات خوب رو میگه و نمیخواد باهاشون روبرو باشه.

و یا مثلا فردی که تازه از رابطه بیرون اومده و دائما سعی میکنه تا در استوری های اینستاگرام خود، خودش رو شاد نشون بده و این بیش از اندازه شاد نشون دادنه و پشت بند هم استوری گذاشتنه اتفاقا نشون میده فرد چندان هم حال خوبی نداره.

3-33fdfa5f76ac72bf5e4a7c7807

2- همیشه در پی نتیجه بی عیب و نقص نباشید

کمال گرایی خوبه اما از میزان منطقیش که بگذره اتفاقا نشون دهنده اینه که فرد به خودش و نفسش اعتمادی نداره. کسی که این مدلیه همش به دنبال نتیجه ای بی عیب و نقص هستش و در نتیجه نمیتونه اون کار رو ول کنه تا وقتی که به یه نتیجه عاااالی برسه! خب چرا؟ این افراد در انتخاب همسر نیز دچار مشکل خواهند شد چرا که همیشه حس این رو دارند فرد یه چیزیش کمه و در نتیجه هم خودشون و هم شخص مقابل رو آزار میدن.

و یا مثلا کسی که کمال گرایی بیش از اندازه داره وقتی قراره براش مهمون بیاد اونقدری تمیز کاری میکنه که از حدش بگذره چرا که حس میکنه ممکنه مهموناش ناراضی باشن و به همین علت از چند روز قبل شروع به سخت تمیز کردن میکنه و نقطه به نقطه رو میخواد تمیز کنه.

3- به هیچ عنوان انتقاد پذیر نیستید و روتون تاثیر مستقیم منفی میذاره

وقتی اعتماد به نفس خوبی نداشته باشید اگر دیگران از شما نقد یا انتقادی داشته باشن شما سریعا اون نقد رو به مشکلات درونی خودتون ربط میدین و این مدلی خودتون رو کم می بینید. به همین دلیل سخت میتونین انتقاد افراد رو بپذیرین چون فکر میکنین اون نقد در مورد شخص شماست.

سعی داشته باشید تا تمرکز خود را بر روی نکات مثبتی این انتقاد به شما میده بگذارید و مثلا اون مورد رو بهتر کنید.

8-cb50a855b4826a3b4c4ae44db5

4- هرچه که دارید رو با دیگران درمیون میذارید

این روزها به لطف سوشال مدیا دیگه نشون دادن هر چیزی از زندگی راحت شده. به اشتراک گذاری خوشگذرانی ها و لحظات خوب هم که خب فقط چند مگ نت نیاز داره. اما برخی افراد هستند که افراط در این کار هم دارند و دائما در حال نشون دادن هر چیز مثبت زندگیشون هستند که خب این نشون دهنده کمبود اعتماد به نفس شخص هستش چرا که میخواد از طرف دیگران هی تایید بشه! 

5- برای همه کار و هر موضوعی نیاز به تایید دیگران دارید

بعضی افراد هستند که چون اضطراب زیادی در هر موضوع دارند، دائما میخوان تایید یا تکذیب دیگران رو بگیرند و خودشون خیلی نمیتونن تصمیم گیرنده باشن که البته گاهی اوقات این میتونه کمک کننده باشه اما به شرط اینکه طولانی نشه. چرا که طولانی  شدن این موضوع میتونه باعث بشه شما وابسته به نظر دیگران بشین و دیگه هیچ یک از سلایق و نظرات خودشون رو به تنهایی قبول نمیکنید.

2-3cf74e5734b2b079232655dad8

6- قدرت نه گفتن رو داشته باشید

افرادی که به کمبود اعتماد به نفس دچار هستند وقتی کسی ازشون کمکی میخواد بی درنگ قبول می کنند و این موضوع ممکنه باعث بشه تا افراد از شما سواستفاده کنند.

هربار که بدون لحظه ای تحمل به دیگران کمک میکنید ذهنتون فکر میکنه برطرف کردن نیاز دیگران مهم تر از خودتونه! تصور کنید زندگی چقدر بهتره وقتی دست از این لطف های بیش از اندازه بردارید و شروع به احترام گذاشتن به خودتون کنید. اینجوری حس عزت نفس بیشتر دارید و به علاوه اوقات فراغت بیشتری هم دارید و میتونید به خودتون برسید به جای به دیگران رسیدن!

5-0d7d275153981edbaf24f9f228

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی