|

شایانیوز تحلیل می‌کند:

چرا کرونا هم نتوانست مانع کاهش جراحی‌های زیبایی در ایران شود؟

شیوع کرونا هم نتوانست در کاهش تمایل به جراحی های زیبایی در ایران موثر باشد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- طی چند سال گذشته شاهد افزایش معنادار آمار انجام عمل‌های زیبایی هستیم، اتفاقی که به یقین نشان از آسیب‌های اجتماعی متعدد دارد.

 

به گزارش شایانیوز، متاسفانه در حال حاضر سونامی انجام عمل‌های زیبایی به نوجوانان رسیده که این خود نشان از تغییر فرهنگ و الگوبرداری غلط و نامناسب دارد،چرا که بر اساس تحقیقات صورت گرفته در بسیاری از کشورهای پیشرفته نوجوانان درصدد انجام جراحی‌های زیبایی نیستند،بنابراین انجام عمل‌های زیبایی در میان این رده سنی می‌تواند نشان از بروز تنش هاو آسیب های اجتماعی متعدد و حتی تغییر فرهنگ و باور اجتماعی داشته باشد.

ایران مهد عمل های زیبایی در جهان

همان گونه که می دانیم در حال حاضر ایران در میان افراد در پی انجام عمل های زیبایی به عنوان سرزمین ارزان قیمت این نوع عمل ها شناخته شده است. به گونه ای که طبق آمار موجود هر ساله حتی در ایام پاندمی کرونا افراد زیادیاز آمریکا برای انجام عمل های زیبایی به ایران سفر می کنند و حتی برخی دیگر نیز درصدد هستند بعد از انجام واکسیناسیون کرونا راهی این سفر زیبایی شوند. حال سوال اینجاست که آیا حجم بالای مسافران در پی زیبایی برای کشور سودده است؟ به طور حتم این نوع گردشگری را نمی توان در زمره گردشگری سلامت گنجاند و بیشتر این افراد از نظر ارز آوری سود چندانی را به اقتصاد کشور ارزانی نمی دارند اما در مقابل این امر باعث شده تا ایران در میان افراد متقاضی انجام جراحی های زیبایی به مهد این نوع عمل‌ ها شناخته شود اتفاقی که شاید برای چهره ایران چندان مناسب نباشد.

بررسی دلایل افزایش جراحی های زیبایی در کشور

بر اساس اظهار نظر رفتارشناسان مهم ترین دلیل افزایش جراحی زیبایی در کشور را می توان الگوبرداری نامناسب عنوان کرد،چرا که دیگر افراد فارغ از اینکه در چه رده سنی قرار دارند، تمایل دارند چهره ای جوان و بدون نقص داشته باشند هر چند استفاده بی رویه از شبکه های اجتماعی و جولان مراکز زیبایی در این فضا در افزایش تمایل انجام عمل های زیبایی بی تاثیر نیست.

از سوی دیگر باید یادآور شد که افزایش چشم و هم چشمی و دور شدن از اصول اساسی روابط سالم در جامعه نیز یکی دیگر از دلایل افزایش جراحی های زیبایی به حساب می‌آید، چرا که در حال حاضر اگر فردی بنا به هر دلیلی جراحی زیبایی نداشته باشد از گروه دوستان و همسالان به راحتی طرد می‌ شود یا حتی متاسفانه این باور اشتباه در میان افراد جامعه و به خصوص جوانان رواج یافته است که برای دستیابی به شغل مناسب، موقعیت اجتماعی خوب و یا حتی همسر ایده ال انجام این عمل‌ها ضروری به حساب می آید تا جایی که برخی از افراد به محض راه یافتن به دانشگاه به زیر تیغ جراحی زیبایی می روند که این خود جای بسی تامل دارد، چرا که در بازده زمانی که فرد با به کسب علم و دانش مشغول باشد دغدغه های دیگر در سر دارد.

بدیهی است نیاز به تایید شدن از سوی دیگران یکی دیگر از دلایل انجام جراحی های زیبایی محسوب می شود، چرا که در سایه کاهش اعتماد به نفس و رنگ باختن روابط میان افراد تعداد زیادی از داوطلبان انجام جراحی های زیبایی تنها به این دلیل به زیر تیغ جراحی می روند چرا که متاسفانه اگر فردی جراحی زیبایی انجام نداده باشد به راحتی زیبایی و یا ظاهر او از سوی دیگران مورد نقد قرار می‌گیرد که این خود می تواند در شرایطی که بیش از نیمی از مردم جامعه حتی برای یک بار این نوع جراحی ها را انجام داده اند امری طبیعی قلمداد شود.

دریافت وام برای پوشش هزینه های جراحی زیبایی

باید در نظر داشت با افزایش معنادار انجام جراحی های زیبایی و همچنین گسترش فقر در جامعه متاسفانه شاهد این امر هستیم که برخی از داوطلبان جراحی های زیبایی برای پوشش هزینه های آن اقدام به دریافت وام و یا فروش طلا،خودرو و یا وسایل زندگی خود می کنند که این خود جای بسی تامل دارد چرا که طبق اظهار نظر برخی از پزشکان، بسیاری از عمل های زیبایی غیرضروری و تنها به خواسته فرد صورت می گیردو حتی در برخی از موارد انجام این نوع عمل ها سلامت فرد و یا زندگی عادی فرد را نیز مختل می کند. بنابراین شاید کشیده شدن ترمز انجام جراحی های زیبایی بتواند گامی در جهت ارتقای سلامت روان جامعه باشد.

کرونا نتوانست آمار جراحی های زیبایی خدشه دار کند

آنچه مسلم است با آغاز شیوع ویروس کرونا و انجام قرنطیه و محدودیت های رفت و آمدی شاهد کاهش آمار انجام جراحی های زیبایی نبودیم، چرا که برخی از دلواپسان زیبایی حاضر به انجام جراحی به صورت زیرزمینی و باکمترین ملزومات و کادر پزشکی متخصص بودند تا جایی که آمار مرگ و میر جراحی های زیبایی زیرزمینی افزایش یافت اما این امر هم نتوانست در کاهش تمایل به جراحی های زیبایی موثر باشد.

تکرار  انجام جراحی های زیبا  و سلامت روحی

متاسفانه برخی از افراد چندین بار یک عمل زیبایی را تکرار می کند و هیچ گاه از آن راضی نیستند از این رو مشاوره با روان پزشک قبل از انجام جراحی زیبایی شاید یک اصل انکار ناپذیر تلقی شود چرا که بسیاری از این نوع جراحی ها تنها به دلیل وسواس فکری و یا بیماری روحی و روانی صورت می گیرد. از این رو انجام مشاوره روانشناسی قبل از جراحی زیبایی شاید بتواند از آمار این نوع عمل ها بکاهد.

در پایان باید متذکر شد افزایش بی رویه جراحی‌های زیبایی می‌تواند نشان از کم رنگ بسیار ارزش ها و مسائل اساسی دیگر داشته باشد چرا توجه بیش از اندازه به ظاهر می تواند حتی بنیان خانواده را نیز به خطر بیندازد چرا که طبق تحقیقات صورت گرفته افزایش طلاق به دلیل از دست دادن زیبایی و یا انجام ندادن جراحی زیبایی برای رسیدن به اندام دلخواه بسیار افزایش یافته هر چند متاسفانه این نوع جراحی های زیبایی در سست شدن بنیان خانواده نیز بی تاثیر نبوده و تنها به دلیل نداشتن زیبایی ظاهری به خیانت روی آورده اند.بنابراین انجام اقدامات کارشناسی شده برای کاهش و یا حتی انجام عمل های زیبایی ضروری می تواند گامی موثر در جهت افزایش سلامت روح و روان افراد جامعه باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • رضا ارسالی در

    چون حماقت انتها ندارد.
    خداوند هرکسی رو خوب آفریده.
    البته درموارد ضروری باید جراحی انجام بشه

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها