|

اختلاف مجلس و دولت بر سر یک مصوبه

آیا تعرفه اینترنت در سال 1400 گران می‌شود؟

روز سه‌شنبه 5 اسفند مصوبه‌ای در مجلس درباره افزایش مالیات اپراتورهای تلفن همراه تصویب شد که به موضوع جدال جدید دولت و مجلس تبدیل شده است.

لینک کوتاه کپی شد

مصوبه جدید مجلس درباره افزایش مالیات اپراتورهای تلفن همراه موجب کشمش جدیدی بین دولت و مجلس یازدهم شده است.

وزیر ارتباطات: با مصوبه جدید مجلس اینترنت گران می‌شود

روز سه‌شنبه 5 اسفند نمایندگان مجلس، مصوبه کمیسیون تلفیق را تصویب کردند که براساس آن، حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از کارور(اپراتورهای خدمات دهنده مخابراتی) به میزان 10 درصد افزایش می‌یابد و درآمد حاصل از این افزایش به حساب عمومی ردیف 130404 نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود؛ قرار است منابع حاصل شده از این افزایش که حدود 30 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود برای حمایت از تولید محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه شود.

حالا دولتی‌ها اعتقاد دارند با تصویب این مصوبه کمیسیون تلفیق در بودجه، بدون شک تعرفه اینترنت اپراتورها در سال 1400 گران خواهد شد و البته درآمد حاصل از این گران شدن اینترنت به جیب صداوسیما خواهد رفت.

وزیر ارتباطات پس از تصویب این مصوبه در مجلس، متنی از مصوبه جدید در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت: «مجلس برای تامین هزینه‌های صداوسیما، اینترنت را گران می‌کند.» محمدجواد آذری جهرمی در ادامه نوشته‌اش تاکید کرد با این مصوبه مجلس، توسعه اینترنت در روستاها متوقف خواهد شد.

اینستا آذری

از طرف دیگر حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات در واکنش به تصویب مصوبه فوق توسط مجلس در توییترش تاکید کرد: « با مصوبه امروز(5 اسفند) مجلس، قیمت اینترنت گران خواهد شد و توسعه اینترنت در روستاها نیز متوقف خواهد شد. » جوشقانی در آخر توییت خود افزود: «درآمد اپراتورها مستقیما به تعرفه وابسته است و افزایش درآمد خزانه و پرداخت به صداوسیما، حتما با رشد قیمت اینترنت مواجه خواهد شد.»

همچنین امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات در صفحه توییتر خود با لحنی تند از مصوبه جدید مجلس انتقاد کرد و نوشت: «اینترنت را گران کنید، پولی را که از مردم می‌گیرید، بدهید صداو سیما تا بر آن نظارت کند.»

عضو کمیسیون تلفیق: مجلس تعرفه اینترنت را گران نکرده است

بعد از انتقادات دولتی‌ها به مصوبه مجلس و انتشار خبر مربوط به گران شدن اینترنت توسط مجلس، اعضای کمیسیون تلفیق این خبر را تکذیب کردند. سید احسان قاضی زاده هاشمی, عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1400 با رد ادعاهای منتشر شده مبنی بر تصویب گران کردن تعرفه اینترنت از سوی مجلس و بهره‌برداری آن در صداوسیما، اعلام کرد: «این خبر کذب محض است و مجلس حتی به افزایش تعرفه پیامک به یک تومان هم رای نداد. امروز(5 اسفند) در صحن پارلمان تصمیم‌گیری شد حق‌السهم دولت و عدد درآمدی‌اش را که وزارت ارتباطات دریافت می‌کند، به نفع تولید محتوای فرهنگی افزایش داده شود.»

قاضی‌زاده هاشمی همچنین با تاکید بر گران نشدن اینترنت در 1400 از سوی دولت، افزود: «از حاشیه سود خالص اپراتورها که سالانه بسیار بالاست و بعضا شاهدیم محتوای بومی را به جای نیم‌بها، تمام بها می‌کنند این حق‌السهم در نظر گرفته شده است و به معنای افزایش تعرفه اینترنت نیست.» این عضو کمیسیون تلفیق همچنین تاکید کرد که درآمد حاصل از افزایش حق‌السهم «لزوما برای صداوسیما نیست و دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی که در عرصه فضای مجازی فعالیت می‌کنند و همچنین فعالان و گروه‌های مردمی این عرصه، مدنظر هستند و ویژه یک دستگاه خاص نیست.»

البته صرف‌نظر از اینکه با تصویب این مصوبه در مجلس، تعرفه اینترنت در سال آتی گران شود یا ثابت بماند، به نظر می‌رسد با این اقدام مجلس، بخش زیادی از درآمد افزایش حق‌السهم دریافتی از اپراتورها به صداوسیما اختصاص می‌یابد؛ چرا که مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر به طور انحصاری بر عهده سازمان تنظیم مقرارت صوت و تصویر فراگیر(ساترا) صداوسیماست.

در سال‌های گذشته بارها از اختصاص بودجه‌های کلان و نجومی به سازمان صداوسیما انتقاد شده است. همچنین بودجه صداوسیما در لایحه بودجه 1400 معادل 2619 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که دارای رشد 35 درصدی نسبت به سال قبل و برابر با بودجه 20 استان کشور است. از طرف دیگر این سازمان در صورت لزوم می‌تواند در سال آتی تا سقف 150 میلیون یورو هم از منابع ورودی صندوق توسعه ملی برداشت نماید. این بودجه‌های کلان در حالی به صداوسیما اختصاص می‌یابد که در دهه گذشته، برنامه‌های تولیدی این سازمان افت کیفیت شدیدی داشته و باعث شده رسانه ملی با بحران مخاطب روبرو شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی