|

کاربرد کابل سیلیکونی در صنعت

کابل سیلیکونی همان‌ طور که از نام آن مشخص است دارای روکش سیلیکونی است به همین دلیل به آن کابل روکش سیلیکونی نیز می‌گویند.

لینک کوتاه کپی شد

معرفی کابل سیلیکونی

 سیم و کابل از مهم‌ترین تجهیزات در صنایع مختلف هستند و وظیفه اصلی آن‌ها انتقال جریان برق می‌باشد. اهمیت سیم و کابل در صنعت به قدری بالا است که می‌توان آن‌ها را رگ‌های حیاتی هر صنعت دانست. با توجه به این که صنایع مختلف به دلایل متعددی حساسیت‌های خاصی می‌طلبند، توجه به نوع سیم‌ها و کابل‌های استفاده شده در صنایع از اهمیت خاصی برخوردار است. به عبارتی عملکرد صحیح و عدم ایجاد اختلال در بخش‌های مختلف هر صنعت به انتخاب و استفاده نوع درست سیم و کابل بستگی دارد. این محصولات از لحاظ ساختارهای تشکیل دهنده و ویژگی‌هایی که دارند، دارای انواع مختلفی هستند و کابل سیلیکونی از پرمصرف‌ترین آن‌ها در صنعت است. کاربرد گسترده کابل سیلیکونی در صنعت به دلیل مزایا و ویژگی‌های منحصر به فرد این محصول است. در ادامه ضمن بررسی کاربرد این نوع کابل نسوز ویژگی‌های آن را نیز بیان می‌کنیم.

image_9150abb64daa6a540be1b9ae6538f63b2df5fa85

کابل سیلیکونی چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است این نوع کابل را معرفی کنیم. این کابل همان‌ طور که از نام آن مشخص است دارای روکش سیلیکونی است. به همین دلیل به آن کابل روکش سیلیکونی نیز می‌گویند. سیلیکون ماده‌ای ترکیبی است که از شبه فلزی به نام سیلیسیم به دست می‌آید و طول عمر بسیار بالای آن ضمن حفظ تمام خواص فیزیکی و شیمیایی سیلیکون سبب برتری آن نسبت به عناصر دیگر شده است. اصلی‌ترین خاصیت سیلیکون که سبب استفاده گسترده آن در صنعت شده است، مقاومت فوق العاده آن در برابر حرارت است.  به همین سبب این محصول کابل سیلیکونی نسوز نام گرفته است. البته نسوز بودن آن به این معنی نیست که به هیچ وجه نمی‌سوزد اما مقاومت آن در برابر دمای بالا قابل توجه است.

در تعریف کابل نسوز سیلیکونی به سیم نسوز سیلیکونی می‌رسیم. تفاوت بین سیم و کابل مسئله‌ای است که همواره سبب شکل‌گیری باورهای نادرست در مورد این دو محصول شده است. شناخت تفاوت بین سیم سیلیکونی و کابل آن خالی از لطف نیست چون هنگام خرید این محصول به انتخاب درست شما کمک می‌کند. می‌توان گفت هادی با یک روکش، سیم نامیده می‌شود و هادی با دو روکش به عنوان کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع در مواردی که امنیت بیشتر یا ولتاژ بالاتری لازم است، کابل با روکش مشترک مناسب‌تر می‌باشد. در بررسی انواع سیم و کابل سیلیکونی تفاوت‌ها از لحاظ درصد خلوص سیلیکون مورد بررسی قرار می‌گیرند و سیم یا کابل بودن چندان مطرح نیست. در ادامه ویژگی این محصولات نسوز را بیان می‌کنیم تا به کاربرد آن‌ها برسیم.

ویژگی سیم و کابل سیلیکونی

  • ترکیبات ساختگی و مصنوعی سیلیکون به سیم و کابل مقاومت فوق‌العاده‌ای بخشیده است. به گونه‌ای که سیم و کابل روکش سیلیکونی تا ده‌ها سال قابلیت استفاده دارد و هیچ تغییری در ساختار آن‌ها ایجاد نمی‌شود.
  • این محصول با روکش سیلیکون در تغییرات دمایی شدید مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. به این ترتیب می‌توان از این نوع سیم و کابل در دمای منفی۶۰ درجه تا دمای ۲۵۰درجه سانتی گراد استفاده کرد.
  • همان‌طور که گفتیم این سیم کاملاً ضد آتش نیست و در دمای بالای ۲۵۰ درجه سانتی گراد می‌سوزد اما نکته اینجا است که در صورت سوختن هیچ نوع گاز اسیدی تولید نکرده و دود بسیار کمی دارد.
  • این محصول در برابر برودت هوا، نور خورشید و اشعه مضر آن، رطوبت، محیط‌های خشک، مواد شیمیایی و روغن‌ها و هر نوع شرایط نامساعد محیطی مقاوم می‌باشد.
  • سیم و کابل سیلیکونی در جریان‌های شدید حاصل از ولتاژ بالا عملکرد بهینه‌ای از خود نشان می‌دهد. بهترین عملکرد آن را می‌توان در جریان احتراق و آتش سوزی‌ یا هر نوع حادثه غیر طبیعی مشاهده کرد. اگر هنگام آتش سوزی جریان برق قطع شود ممکن است در اطفاء حریق اختلال ایجاد شود. در حالی که ترکیبات سیلیکونی در روکش این نوع سیم و کابل تا سه ساعت مانع از قطع جریان برق می‌شود. به همین دلیل استفاده از این محصول در سیستم اطفاء حریق ضرورت دارد.
  • این نوع کابل قابلیت شکل‌پذیری و انعطاف بالایی دارد و در هر مقطعی استفاده شود پایداری جریان خود را حفظ می‌کند. به همین دلیل محدودیتی برای استفاده از آن در بخش‌های مختلف صنعت وجود ندارد.
  • از آنجا که قارچ‌ها و باکتری‌ها در ترکیبات سیلیکونی قابلیت رشد ندارند، سیم‌ها و کابل‌های سیلیکونی به فراوانی در صنعت غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • این نوع کابل عملکرد طبیعی دستگاه‌ها و تجهیزات صنایع را هنگام حوادث غیر طبیعی حفظ کرده و مانع ایجاد اختلال در آن‌ها می‌شود.
  • سیم‌های سیلیکونی هنگام آتش سوزی مانعی جهت انتشار شعله و حرارت هستند.

image_fca37c79ebf823a0e80c050dbdb2a7d003dbd33b

کاربرد سیم و کابل سیلیکونی

این نوع کابل با توجه به ویژگی‌هایی که برای آن تعریف کردیم در مکان‌های حساس و در کل در بخش‌هایی که گرما و حرارت لازمه فعالیت آن‌ها است به کار گرفته می‌شود و از خسارت‌های مالی و جانی جلوگیری می‌کند. سیم و کابل نسوز روکش سیلیکون در صنایع ذوب فولاد، شیشه و ریخته گری، صنایع خودروسازی، نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع پالایشگاهی، پزشکی، هوا فضا و هر نوع صنعتی که در آن از کوره استفاده می‌شود، سیم کشی هواپیما، ساخت واگن راه آهن، هیتر الکتریکی، سیستم اعلام حریق، تجهیزات آزمایشگاهی و صنعت داروسازی، سیم کشی ساختمان‌های حساس مانند مجتمع‌های تجاری، بیمارستان‌ها و غیره، ساخت لوازم منزل مانند ماکروفر، جاروبرقی، بخاری برقی و موارد بسیار دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکات مهم هنگام خرید انواع کابل سیلیکونی

از آنجا که میزان سیلیکون به کار رفته در این کابل‌ها متفاوت است می‌توان انتظار داشت که کابل های سیلیکونی در انواع مختلف با درجه خلوص متفاوت و به طبع ویژگی‌های مختلف تولید شوند. سیم‌ها و کابل‌های نسوز سیلیکونی نسبت به کابل‌های معمولی پی وی سی از قیمت گران‌تری برخوردار اند. از طرفی افزایش برندهای تولیدکننده این محصولات زمینه را برای تولید کابل‌های تقلبی و بی‌کیفیت فراهم ساخته است. این کابل‌ها تحت عنوان کابل سیلیکونی به فروش می‌رسند و قیمت ارزانی دارند. در حالی که استفاده از آن‌ها پروژه‌های مختلف را متحمل خسارت‌های شدید می‌کند. بنابراین هنگام خرید این محصولات باید به علامت استاندارد آن‌ها توجه کنید. اگر تولید داخل هستند حتماً استاندارد داخلی و بین المللی آن را بررسی کنید. استاندارد داخلی تعریف شده برای سیم و کابل نسوز سیلیکونی ISIRI و استاندارد بین المللی آن IEC می‌باشد.

قبل از خرید حتماً میزان جریان مورد نیاز، شرایط محیطی و حداکثر دمای لحظه‌ای، مواد سازننده روکش و خلوص سیلیکون، محل نصب، سطح مقطع و ولتاژ مورد نیاز  و قیمت سیم و کابل را در نظر بگیرید. به عنوان مثال هر چه درصد خلوص سیلیکون در این محصولات بیشتر باشد مقاومت آن در افزایش ناگهانی حرارت مستقیم و غیرمستقیم و شدت جریان بالا و عمر کابل در دراز مدت بیشتر می‌شود.

image_473522f03c969da75af745d58f7a018c37aa0745

قیمت کابل سیلیکونی

یکی از مهم‌ترین فاکتورها هنگام خرید کابل نسوز سیلیکونی قیمت آن است. قطعاً ارزش هر محصول در کیفیت آن است و هر محصول با کیفیت برتر قیمت بیشتری خواهد داشت. در خرید محصول حساسی چون کابل نسوز نباید کیفیت را فدای قیمت ارزان کرد. در کل قیمت این نوع کابل با توجه به سطح مقطع، تعداد رشته‌های کابل، نوع روکش و عایق، مواد سازنده، درصد خلوص هادی، سطح ولتاژ علیق، شرایط نصب، استانداردهای کیفی، گرید سیلیکون، برند تولید کننده و غیره تعیین می‌شود. در مورد کابل روکش سیلیکون نوع گرید آن نقش مهمی در قیمت دارد چون سیلیکون ماده‌ای ترکیبی است و درصد خلوص آن در کارکرد محصول نقش مهمی ایفا می‌کند.

در انتها شرکت راهدار صنعت کیهان که به عنوان اولین تولید کننده تخصصی انواع سیم و کابل مقاوم به حریق سیلیکونی مطابق با استانداردهای روز اروپا و ضوابط سازمان آتش نشانی با نام تجاری SilCable در ایران فعالیت میکند را به شما معرفی میکنیم تا بتوانید انواع کابل و سیم سیلیکونی با کیفیت را از این مجموعه خریداری نمایید.

جهت مشاهده آخرین محصولات تولیدی و استعلام قیمت انواع سیم و کابل به وبسایت https://rsk-co.com/ مراجعه کنید.

از این که تا پایان این متن همراه ما بودید سپاسگزاریم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • رضا ارسالی در

    با سلام
    شرکت راهدار صنعت کیهان واقعا از تولید کنندگان با کیفیت سیم و کابل سیلیکونی در کشور هست.

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی