|

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی مخصوص شب عید نوروز؛ با این ترفند از شر بوی بد ماهی راحت بشید

سبزی پلو با ماهی غذای مخصوص شب عید نوروزِ که خوشمزه تر شدنش مثل همه غذا های دیگه یسری نکته و فوت و فن داره.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- از قدیم رسم بوده که در شب عید نوروز غذا های خاصی درست میشده که یکی از معروف ترین هاش سبزی پلو با ماهی است که هنوز هم خیلیا برای شب عید درست می کنند. غذای شب عید فقط سبزی پلو با ماهی نیست بلکه تو هر شهری غذای مخصوصی برای این شب در نظر میگیرن. مثلا مازندرانی ها در کنار سبزی پلو معمولا ته چین مازندرانی هم درست می کنند. خورشت فسنجان، ماهی شکم پر، قیمه لاهیجان، خورشت ترش تره و کوکوی اشپل غذای مخصوص گیلانی ها برای شب عیدِ. اهالی آذربایجان هم که معمولا رسم و رسومی خاصی برای عید دارند با دلمه، رشته پلو، آش دوغ، کوفته تبریزی و کوفته مرغ به پیشواز نوروز میرن. کرمانشاهی هم هر طور که شده سعی میکنن خورشت خلال و کوفته کرمانشاهی رو برای شب عید درست کنند. کباب تتالی، آش جو با شکمبه، گوشتابه اراکی، آبگوشت دوغ دار و شفته اراکی از غذا های مخصوص اراکی ها برای شب عیدِ.

در کنار همه این غذا هایی که گفتیم سبزی پلو با ماهی جایگاه ویژه ای داره به طوری که تبدیل به غذایی ملی برای شب عید شده و خیلی ها در کنار غذا های سنتی خودشون حتما درستش می کنند. به خاطر همین ما هم توی این مطلب میخوایم یه سبزی پلو با ماهی خوشمزه براتون درست کنیم پس با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه سبزی پلو با ماهی برای ۴ نفر

برنج ۳ پیمانه

سبزی پلویی ۲ پیمانه

هل ۱ قاشق چایخوری

دارچین ۱ قاشق چایخوری

کره ۵۰ گرم

ماهی ۴ تا ۵ تکه

تخم گشنیز پودر شده ۱ قاشق چایخوری

فلفل سیاه ۱/۲ قاشق چایخوری

فلفل قرمز ۱/۲ قاشق چایخوری

پاپریکا ۱ قاشق چایخوری

نمک ۱ قاشق چایخوری

پودر پیاز ۱ قاشق چایخوری

پودر سیر ۱ قاشق چایخوری

زردچوبه ۱ قاشق چایخوری

روغن مایع به میزان لازم

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

Sabzi-Polo-Mahi-00-Berenjila-1

1- سبزی پلویی شامل تره، جعفری، شوید، برگ سیر و گشنیز است. سبزی پلو مجلسی را معمولا به صورت آبکش درست می‌کنند، ولی می‌توان آن را به صورت کته‌ای هم درست کرد.

2- برای تهیه برنج آبکش باید آن را از قبل خیس کرد. نحوه خیساندن برنج به این صورتِ که باید آن را با آب ولرم بشویید تا زلال بشه. سپس آب ولرم + نمک رو بهش اضافه کنید و اجازه دهید حداقل ۲ ساعت و حداکثر ۲۴ ساعت بماند به اندازه ای آب بریزید که حداقل یک بند انگشت بالاتر از برنج بیاید. میزان نمک را به اندازه ای بریزید که از حد معمول کمی شورتر باشد.

ricewater-2

داخل قابلمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید به اندازه ای آب بریزید که 2 بند انگشت از سر آن خالی بماند تا وقتی برنج اضافه شد سر ریز نکند. وقتی آب جوش آمد زیرشو خاموش کنید صبر کنید تا از جوش بیفتد چون شوک حرارتی برنج را اذیت می کند و ممکن است برنج خُرد شود بعد برنج را به آن اضافه کنید (حتما آبی که برنج با آن خیس خُرده بود را خالی کنید) بعد زیر آن را روشن کنید وقتی برنج را داخل قابلمه ریختید.

همان اول اجازه دارید 1 تا 2 مرتبه آن را زیر و رو کنید تا برنج هایی که به کف قابلمه و حرارت نزدیک تر است با برنج هایی که رو مانده جایش را عوض کند به خاطر اینکه سریع تر جوش بیاید در قابلمه را بگذارید اما بالا سر آن بمانید و حواستان باشد.

1258178

به محض جوش آمدن، دانه های برنج داخل آب شناور می شود این اتفاق که افتاد بالافاصله یک قاشق سوپخوری آب لیمو ترش به برنج اضافه کنید آب لیمو ترش باعث می شود پخت برنج یکدست شود بنابراین اگر دانه های برنج از 2 شالیزار بود یا یکی ایرانی و دیگری خارجی بود با این ترفند پختشان یکدست می شود. برای 1 کیلو برنج تا 3 کیلو 1 قاشق سوپخوری آب لیمو ترش نیاز است از 3 کیلو تا 6 کیلو یک قاشق دیگر اضافه می شود. 

وقتی برنج می جوشد روی آن کف جمع می شود حتما این کف را جمع کنید چون باعث می شود برنج خوب رِی نکند. دانه های برنج که سبک شد یعنی وقتی که بیشتر حجم دانه ها را روی آب دیدید باید شوک حرارتی دهید این شوک می تواند با دوغ بدون گاز سرد، ماست حل شده در آب سرد یا آب سرد یخچالی باشد. به گزارش شایانیوز وقتی برنج در آب می جوشد نشاسته آن باز می شود اگر ما این نشاسته را نشکنیم برنج در لعاب خودش خفه می شود آب سرد یا دوغ را دقیقا به همین خاطر اضافه می کنیم. علاوه بر این وقتی آب یا دوغ را اضافه کنید برنج از جوش می افتد دوباره که جوش بیاید یک رِی دیگر هم می کند. برای 1 کیلو برنج 1 لیوان آب یا دوغ لازم است.

ri

وقتی که دانه‌های برنج را امتحان کردید و برنج به مرحله آبکشی رسید دقیقه آخر سبزی را اضافه کنید بهتر است برای تهیه سبزی پلو سبزی را با دست خرد کنید، چون وقتی سبزی با سبزی خرد کن خرد می‌شود آب سبزی از سبزی خارج می‌شود در نتیجه وقتی سبزی را به برنج اضافه می‌کنید رنگ سبزی به برنج پس داده می‌شود بعد از اینکه سبزی را اضافه کردید برنج را آبکش کنید.

برای آبکش کردن یک کاسه زیر آبکش بگذارید یک تنظیف هم روی آن قرار دهید بعد برنج را آبکش کنید بیشتر افراد بعد از آبکش کردن برنج، آن را ریز شیر آب می گیرند اما این کار، اشتباهِ چون آبی که در این مرحله روی برنج می آید باید کاملا هم دما با برنج باشد اگر سردتر باشد باعث می شود برنج از دم بیفتد لذا مدت دم کشیدن آن خیلی طولانی تر شود اگر هم داغ تر باشد تمام ویتامین ها و مزه برنج از بین می رود پس بهترین کار این است که آب خود برنج را روی آن بریزید.

سبزی-پلو-با-ماهی-1

داخل قابلمه روغن بریزید ته دیگ دلخواهتان را قرار دهید برنج را هم بریزید و روی حرارت قرار دهید در این مرحله می توانید بسته به حجم برنج آب و روغن داغ یا کره سرد استفاده کنید روغن داغ را باید وقتی بریزید که بخار داخل قابلمه جمع شده باشد نشانه آن این است که وقتی آب به قابلمه می زنید جلز و ولز می کند. روغن داغ خیلی زود به کف قابلمه می رود در نتیجه ته دیگ روغنی می شود اما برنج خشک می ماند پیشنهاد ما این است که به جای آب و روغن از کره سرد خرد شده استفاده کنید.

sabazi-polo-5

3- حالا که همه چی رو راجع به برنج گفتیم بریم سراغ ماهی. یکی از علت‌های مهم فراری بودن خیلی از مردم از ماهی بوی آن در هنگام طبخ است خیلی‌ها از بوی ماهی بیزار هستند و معتقدند موقع طبخ ماهی، فضای خانه بوی بدی می‌گیرد، امروز می‌خواهیم یک راهکار خیلی خوب بهتون ارائه بدیم که با استفاده از آن از شر بوی بد ماهی هنگام طبخ آن راحت شوید برای این منظور هنگام طبخ ماهی داخل تابه یا سینی فر مقداری تخم گشنیز بریزید با این کار بوی بد ماهی گرفته می‌شود به طور کلی تخم گشنیز یکی از ادویه‌های بسیار مهم برای ماهی است پس از آن غافل نشوید.

ماهی را در اندازه‌های دلخواه خرد کنید اگر هم دوست داشتید می‌توانید به صورت کامل سرو کنید و بعد از تمیز کردن، آن را با آب سرد بشویید.

647263_553

4- تخم گشنیز + فلفل سیاه + فلفل قرمز + پاپریکا + نمک + پودر پیاز + پودر سیر + زردچوبه را با هم مخلوط کنید اگر خواستید ماهی را در تابه سرخ کنید داخل تابه روغن بریزید کمی از ادویه را داخل تابه بریزید بقیه را هم روی ماهی بریزید دو طرف ماهی را با ادویه پوشش دهید. حدود نیم ساعت باید روی حرارت متوسط بماند تا ۲ طرف آن سرخ شود.

اگر خواستید ماهی را در فر طبخ کنید سینی فر را با فویل آلومینیومی بپوشانید در این حالت بهتر است ماهی‌ها را تکه کنید، چون اگر ماهی را به صورت کامل داخل فر قرار دهید فرآیند پخت آن طولانی‌تر می‌شود.

روی سینی مقداری روغن بریزید مقداری تخم گشنیز هم بریزید کمی از ادویه را هم روی سینی فر بریزید ماهی‌ها را با ادویه کاملا پوشش دهید گریل فر را روشن کنید هر طرف ماهی حدود ۱۰ دقیقه برای سرخ شدن به زمان نیاز دارد البته اگر دوست دارید برشته شود باید بیشتر در فر بماند.

54ot_20210713-154448_I1

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها