|

خشونت علیه زنان و سینمایی های برتر

هفت فیلم سینمایی با موضوع خشونت علیه زنان؛ به بهانه جشنواره کن و جنجال های عجیبش

به بهانه اتفاقات جنجالی کن نگاهی می اندازیم به 7 فیلم برتر با این موضوع، که سینمای ایران میزبان آن ها بوده و سعی کرده تا حق خود را ادا کند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- این روزها توجه تمامی دنیای سینما به جشنواره فیلم کن و حضور هنرمندان با فیلم های سینمایی قدرشان معطوف است؛ اما آنچه جشنواره کن 2022 را متفاوت تر از هر سال می کند اتفاقات و جنجال های پایان ناپذیر آن می باشد که مطمئنا مهمترین و تاثیر گذار ترین آن ها اتفاقاتی است که با مضمون نه به خشونت علیه زنان صورت گرفته، حتا جالب است بدانید که این جشنواره میزبان فیلم هایی با همین مضمون نیز می باشد و شاید دلیل این همه توجه ویژه به مسئله ی خشونت علیه زنان در سرتاسر دنیا نیز همین باشد، چراکه کن جشنواره ایست برای تمامی ملل و حقیقت این است که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم نمی توانیم این واقعیت درناک را انکار کنیم که بانوان زیادی در سرتاسر دنیا مورد آزار و خشونت قرار می گیرند.

به همین ترتیب ما تصمیم گرفته ایم تا به بهانه اتفاقات جنجالی این روزهای جشنواره کن نگاهی بیاندازیم به هفت فیلم سینمایی برتر با این مضمون، که سینمای ایران با قدرت میزبان آن ها بوده است و سعی کرده حق خود را هرچند کم در این باره ادا کند.

1.قرمز - 1377

حقیقتا باید اعتراف کنیم که فریدون جیرانی یکی از کارگردانان تاثیر گذار سینمای ایران می باشد که به روش های مختلف سعی کرده است تا مسائل مهمی را در ساخته های خود مطرح نماید و یکی از این مسائل مهم خشونت علیه زنان می باشد که در فیلم سینمایی قرمز با هنرنمایی بی نظیر محمد رضا فروتن و هدیه تهرانی شاهدش هستیم.

خشونت علیه زنان و سینمایی های برتر

2.عروس آتش - 1378

چه کسی است که بتواند برخی از سنت های اجباری و خفقان آور عشیره ای در برخی از مناطق ایران را انکار کند؟ اما شاید تا پیش از خسرو سینایی و عروس آتش کسی نتوانسته بود انقدر زیبا درد ازدواج اجباری و تن دادن به خودسوزی را به تصویر بکشد. عروس آتش از آن دست فیلم هایی است که توانست جوایز بسیاری را کسب نماید با این اوصاف اگر هنوز این سینمایی را تماشا نکره اید به شما پیشنهاد می کنیم که خود را مهمان آن کنید.

خشونت علیه زنان و سینمایی های برتر

3.سگ کشی - 1380

به گزارش شایانیوز، قطعا یکی از بهترین و ماندگارترین فیلم هایی که با این مضمون تاکنون در سینمای ایران ساخته شده است، سگ کشی می باشد البته غیر از این هم نمی توان از اعجوبه ای چون بهرام بیضایی انتظار داشت. قابل ذکر است که سگ کشی از فیلم های مهم سینمای ایران به شمار می رود و بعضی از منتقدان نیز برخی از وجوهِ این فیلم را با آثار کلاسیک تاریخ سینما مقایسه کرده اند.

خشونت علیه زنان و سینمایی های برتر

4.واکنش پنجم - 1381

وقتی اسم تهمینه میلانی و فیلم هایش به گوش میرسد مطمئنا اولین چیزی که در ذهن هر یک از شما شکل می گیرد یک داستان حقیقی است با شخصیت های خانمی که بار داستان را به روش های مختلف به دوش می کشند. به این ترتیب حق است که در این لیست نامی از یکی از بهترین فیم های سینمایی او به نام واکنش پنجم برده شود که خشونتی شاید نه فیزیکی اما درد آور را در سرتاسر داستان متحمل می شود. فراموش نکنیم که همیشه این جسم نیست که مورد آزار قرار می گیرد.

خشونت علیه زنان و سینمایی های برتر

5.خانه پدری - 1389

کیانوش عیاری یقینا به خاطر ساخت سینماییِ خانه پدری نام خود را در تاریخ سینمای ایران ثبت کرد؛ فیلمی که پس از سه سال توقیف بالاخره در جشنواره فجر به مرحله ی اکران رسید و حسابی هم مورد توجه منتقدان قرار گرفت. البته باید اعتراف کنیم که هنرنمایی بازیگرانی چون مهدی هاشمی و شهاب حسینی نیز در تاثیر گذاری این فیلم بی تاثیر نبوده است.

خشونت علیه زنان و سینمایی های برتر

6.فروشنده - 1394

خشونت علیه زنان آنقدر گسترده هست که نمی توان آن را به یک جمله یا بروز یک واقعه ی خاص محدود کرد اما قطعا یکی از دردناک ترین آن ها مسئله ی تعرض است، اتفاق نابهنجار و دردناکی وقوع آن و به پایان رسینش تازه آغاز یک ماجرای جدید است. اصغر فرهادی به زیبایی هرچه تمام تر چندین جنبه ی متفاوت از آزار و درد ناشی از این واقعه را به کمک ترانه علیدوستی و شهاب حسینی به تصویر کشیده است. مطمئنا نیازی نیست تا در رابطه با افتخارآفرینی های این سینمایی در دنیای سینمای بین الملل صحبت کنیم که بی شک همه شما به آن ها آگاه هستید.

خشونت علیه زنان و سینمایی های برتر

7.شنای پروانه - 1398

محمد کارت به خاطر تمامی مستندهای تاثیر گذاری که تاکنون ساخته است شهرت دارد و شاید به همین خاطر هم هست که شنای پروانه تا این حد متاثر کننده است به خاطر این که این سینمایی المان های یک مستند را به شما ارائه می دهد و دردناکی روایت را بیشتر از همیشه برای شما ملموس می کند.

خشونت علیه زنان و سینمایی های برتر

به نظر شما کاربران شایانیوز چه فیلم های دیگه ای باید در این لیست قرار بگیرند؟ نظرات و پیشنهاد های خودتون رو با ما به اشتراک بگذرارید.

اگر به تماشای فیلم و سریال علاقه دارید صفحه سریال و سرگرمی ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها