|

خوشمزجات سفره افطار

طرز تهیه یه شیر برنج خوشگل برای افطار؛ ترفندهای خوشمزه تر شدن

شیر برنج

شیر برنج به خاطر داشتن شیر و برنج سرشار از کلسیم، پروتئین و فسفر است و از اون جایی که هضمش آسونِ برای وعده افطار گزینه بسیار مناسبی است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- شیر برنج، شله زرد، فرنی، حلوا، زولبیا و بامیه پای ثابت سفره افطار در ماه مبارک رمضان هستند طوری که حتما یکیشون سر سفره حضور دارن و کام روزه دارانُ شیرین می کنند. اگه بساط مهمونی و افطاری هم به راه باشه که دیگه چنتایی زینت بخش سفره های افطارمون میشن.

از بین خوشمزه های سفره افطار تو این مطلب قراره راجع به شیر برنج صحبت کنیم. این دسر خوشمزه به خاطر داشتن شیر و برنج سرشار از کلسیم، پروتئین، فسفر و ویتامین های گروه آ و ب است و از اون جایی که هضمش آسونِ برای وعده افطار گزینه بسیار مناسبی است. اگه دوست دارید طرز تهیه این جذابِ خوشمزه رو یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه شیر برنج برای 4 نفر

برنج 1 پیمانه

آب 3 پیمانه

شیر 4 پیمانه

گلاب 1/2 پیمانه

شکر 8 قاشق غذاخوری

خامه صبحانه 4 قاشق غذاخوری

نمک 1/4 قاشق چایخوری

هل 4 عدد

download (4)

عکس از صفحه khanehaye_royaiiiii

طرز تهیه شیر برنج

1- برای تهیه یه شیر برنج خوشمزه باید برنج خیلی تمیز بشورید چون در غیر اینصورت یه شیر برنج شفاف و سفید نخواهید داشت. برای شستن برنج چندین بار آبُ داخل ظرف برنجتون بریزید و به صورت دورانی هم بزنید سپس آب خالی کنید این کار تا جایی تکرار کنید تا آبی که داخل برنج میمونه کاملا شفاف باشه بعد کمی نمک بریزید و بزارید چند ساعتی خیس بخوره بعد آبی که برنج باهاش خیس خورده بود خالی کنید دوباره آب بریزید و بزارید روی گاز.

2- حالا هل ها رو بشکونید داخل یه تنظیف بزارید و بندازید توی قابلمه، منتظر بمونید تا جوش بیاد تو این مرحله نباید در ظرف بزارید موقعی که جوش اومد کف ها رو جمع کنید این کار باعث شفاف و سفید شدن شیر بنجتون میشه.

منتظر بمونید تا برنجتون کاملا نرم بشه پس اگر آب برنج تموم شد ولی هنوز نرم نشده بود یک پیمانه دیگه آب اضافه کنید و اجازه بدید دانه‌های برنج کاملا نرم بشه. در صورت نیاز بهش آب جوش اضافه کنید؛ چون آب سرد به برنج شوک وارد می‌کنه. وقتی آب برنج کشیده شد و کاملا نرم شد، شیر رو اضافه کنید.

download (6)

عکس از صفحه khoshmazehaye_maman_monir

برنج نیم دونه یا برنج کامل؟

بهتره که شیر برنج با برنج نیم دانه ایرانی بپزید اما اگه خواستید از برنج کامل به جای نیم دانه استفاده کنید، برنجُ بعد از شستن با مقداری آب به مدت ۲۴ ساعت خیس کنید بعد آبکش کنید و روی پارچه تمیز به مدت ۱۲ ساعت در معرض آفتاب پهن کنید تا کاملا خشک بشه بعد برنج رو ما بین پارچه قرار بدید و با وردنه روی پارچه و برنج ها بکوبید تا برنج ها خرد بشن یا اینکه با دست خرد کنید ( فقط خرد بشن نباید پودر بشه) حالا برنج نیم دانه شما آمادست سپس بقیه مراحل رو طی کنید.

3- بعد از اینکه برنج پخت شیر هم دما با محیط در سه مرحله بهش اضافه کنید بعد از اضافه کردن شیر حرارت کم کنید و بگذارید تا برنج در شیر نرم‌تر شود و لعاب بندازد. بعد از هر بار اضافه کردن شیر یک ربع زمان بدید تا شیر کاملا به خُرد برنج بره بعد باز شیر اضافه کنید.

4- وقتی که برنج کاملا نرم شد شکر اضافه کنید در غیر این صورت شکر مانع از نرم شدن برنج میشه. شکرُ داخل مقداری آب حل کنید و به همراه گلاب به شیر برنجتون اضافه کنید. حالا مقداری از شیر برنج داخل ظرفی بریزید خامه رو بهش اضافه کنید خوب هم بزنید تا خامه حل بشه بعد به کل موادتون اضافه کنید. اگه خامه رو یه دفعه به شیر برنج اضافه کنید ممکن ببُره به این کار هم دما کردن مواد گفته میشه.

download (5)

عکس از صفحه ashpazi_ba_namak_o_felfel

نکات مهم در تهیه شیر برنج

 شیر برنجُ دائم هم بزنید تا ته نگیره.

در تهیه شیر برنج میتونید شکرُ حذف کنید و بعد از پخت، شیر برنجُ با مربا، عسل یا شیره انگور و خرما سرو کنید.

میتونید به شیر برنج چوب دارچین اضافه کنید فقط حواستون باشه بعداز پخت چوب دارچینُ از شیر برنج خارج کنید.

برای درست کردن شیر برنج بهترِ ظرف بزرگی رو انتخاب کنید؛ زیرا برنج با پخته شدن افزایش حجم پیدا می‌کنه.

برای اطمینان از  کافی بودن شیرینی شیر برنج مقداری از اونُ در یک ظرف بریزید و در یخچال بزارید تا خنک بشه بعد بچشید و در صورت نیاز دوباره شکر اضافه کنید.

شیر برنج بعد از خنک‌ شدن، سفت‌تر میشه؛ پس برای اینکه غلظت دلخواه شما رو داشته باشه، مقدار کمی از اونُ در ظرف کوچکی بریزید و اجازه بدید تا خنک بشه اگه غلظتش مناسب بود، از روی حرارت بردارید.

شیر برنجُ میتونید به صورت گرم یا سرد سرو کنید اگه خواستید داخل یخچال بزارید اجازه بدید حتما در محیط آشپزخونه خنک بشه سپس اون داخل یخچال قرار دهید تا آب نیندازد در ظرف رو هم نزارید.

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.​

عکس شاخص از صفحه alma_mes , mojgancooking

shirberenj-10

عکس از صفحه foodiemaryam

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی