|

طرز تهیه حلوای هویج با نکات کامل

حلوای هویج یکی از دسرهای سنتی مردم آذربایجان غربی است که در بیشتر مناطق ایران تهیه می شود ولی حلوا هویج ارومیه بسیار معروف است.

لینک کوتاه کپی شد

حلوا یکی معروف ترین دسرهای سنتی ایران است که مواد اصلی آن را آرد، روغن، شکر و گلاب تشکیل می دهد حلوای آرد گندم از همه حلواها پرکاربردتر است اما امروزه حلوا در انواع مختلفی مثل حلوا ارده، حلوا با شیره، حلوا گردویی، حلوای کاراملی، حلوای هویج و … را تهیه می شود.

در این بخش می خواهیم طرز تهیه حلوای هویج را آموزش دهیم این حلوا یکی از دسرهای سنتی مردم آذربایجان غربی است که در بیشتر مناطق ایران طبخ می شود و معمولا در هر منطقه به شیوه خاصی تهیه می شود. ولی حلوا هویج ارومیه بسیار معروف است که در مناسبت های مختلف مذهبی و غیر مذهبی، آن را سرو می کنند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با طرز تهیه این حلوای خوشمزه و خوش طعم آشنا شوید.

Untitled-1-3

مواد اولیه لازم برای تهیه حلوای هویج

هویج 500 گرم

آرد 1 پیمانه

شکر 1 پیمانه

آب 1/2 پیمانه

گلاب 2/1 پیمانه

روغن 2/1 پیمانه

زعفران دم کرده غلیظ 3 قاشق غذاخوری

پودر هل 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه حلوای هویج

1- ابتدا هویچ ها را پوست بگیرید و قطعه قطعه کنید سپس داخل یک قابلمه کوچک قرار دهید روی هویج آب بریزید تا حدی که سطح روی هویج ها را بگیرد. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا هویج با آب بپزد بعد از اینکه هویج ها نرم و پخته شدند آن ها را پوره کنید لطفا رنده نکنید چون تو حلوا تکه تکه می شود. پوره را روی حرارت ملایم قرار دهید گلاب + هل را به آن اضافه کنید 2 دقیقه بعد شکر را هم اضافه کنید وقتی شکر کاملا حل شد از روی حرارت بردارید. 

2- آرد را ۳ بار الک کنید بعد داخل تابه روی حرارت ملایم حدود نیم ساعت تفت دهید در این مرحله مرتب آن را هم بزنید تا بوی خامی آرد گرفته شود و رنگ آن تغییر کنید البته نباید خیلی رنگ آرد تغییر کند چون رنگ این حلوا باید روشن باشد. سپس مجدد آرد را از الک ریز رد کنید تا داخل حلوا گوله نشود. 

3b2bb4a90c0d1-4d7b86eaee34c8-7e655ced84ad

سپس روغن و کره را به آرد اضافه کنید ( در تهیه حلوا سعی کنید از ترکیب روغن جامد، روغن مایع و کره با هم استفاده کنید به این صورت که روغن جامد و کره را به یک میزان استفاده کنید و نصف این‌ها هم از روغن مایع استفاده کنید روغن مایع باعث لطیف‌تر شدن حلوا می‌شود و کره هم به خوش طعم‌تر شدن آن کمک می‌کند.) 

زمانی که ترکیب آرد و روغن داغ شد ریز جوش زد شهد هویج را در 3 مرحله به آن اضافه کنید هر بار که پوره را اضافه می‌کنید مواد را هم بزنید در این مرحله زعفران را هم اضافه کنید حلوا را تا جایی هم بزنید که از دیواره ها جدا شود و وسط ظرف به صورت یکه تکه در بیاد. اگر می خواهید با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید. 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شله زرد مجلسی ویژه ماه رمضان

همان طور که می‌دانید آرد سبوس دار بهترین آرد برای تهیه حلوا است آرد سبوس دار مثل آردی که برای تهیه نان سنگک استفاده می‌شود گلوتن پایینی دارد و به همین دلیل حلوا را لطیف‌تر می‌کند همچنین از کشدار شدن حلوا هم جلوگیری می‌کند. اما اگر فقط از آرد سبوس دار استفاده کنید رنگ حلوا خیلی تیره می‌شود بنابراین پیشنهاد ما این است که در تهیه حلوا از ترکیب آرد سفید و آرد سبوس دار با هم استفاده کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی