|

غذا خوردن آگاهانه

برای لاغری همیشه رژیم لازم نیست؛ بیایید آگاهانه غذا خوردن را امتحان کنیم!

Try Mindful Eating  to lose weight

گاهی برای دستیابی به هدف خود باید مسیر متفاوتی را امتحان کنید؛این بار برای لاغر شدن تغذیه ی آگاهانه را انتخاب کنید،تاثیر آن باور نکردنی است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- آگاهانه غذا خوردن و یا تغذیه ی آگاهانه تکنیکی است که به شما کمک می کند تا بر عادت های غذایی خود کنترل داشته باشید و آن ها را مدیریت کنید. مطالعات نشان داده اند که این تکنیک به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید و در کاهش وزن و کاهش پرخوری موفق تر عمل نمایید.

اگر نمی دانید که آگاهانه غذا خوردن دقیقا به چه معنا می باشد و یا چگونه عمل می کند ما به شما می گوییم.

تغذیه ی آگاهانه چیست؟

تغذیه آگاهانه بر اساس ذهن آگاهی، یک مفهوم بودایی است. در حقیقت ذهن آگاهی یک نوعی از مدیتیشن می باشدکه به فرد کمک می کند تا احساسات درونی و فیزیکی خود را بشناسد و با آنها کنار بیاید. این نوع از مدیتیشن در موارد بسیاری برای درمان افسردگی، اضطراب و اختلالات مربوط به خوردن و غذاها به کار برده شده است.

Mindful eating

حالا غذا خوردن آگاهانه بوسیله ی ذهن آگاهی یعنی توجه کامل به تجربیات، هوس ها و نشانه های فیزیکی هنگام غذا خوردن. اساسا غذا خوردن آگاهانه شامل مواردی می شود که در زیر عنوان شده اند:

  • آهسته و بدون حواس پرتی غذا خوردن
  • گوش دادن به نشانه های گرسنگی فیزیکی و خوردن فقط تا زمانی که سیر شوید
  • تمایز بین گرسنگی واقعی و گرسنگی محرکِ کاذب برای خوردن
  • درگیر کردن حواس با رنگ ها، بوها، صداها، بافت ها و طعم ها
  • غذا خوردن برای حفظ سلامتی و رفاه کلی
  • توجه به تأثیرات غذا بر روی احساسات و اندام
  • قدردانی از غذایی که می خورید

این موارد به شما کمک می کنند تا به واکنش ها و افکار ناگهانی که به سمت شما هجوم می آورند پاسخ آگانه تر و سالم تری بدهید.

خیلی کوتاه...

تغذیه ی آگاهانه امری است مبتنی بر ذهن آگاهی که نوعی مدیتیشن می باشد. در حقیقت غذا خوردن آگاهانه در مورد افزایش آگاهی از تجربیات، نشانه های فیزیکی و احساسات شما در مورد غذا است.

چرا باید غذاخوردن آگاهانه را امتحان کنیم؟

در جامعه های امروزی هواس پرتی های زیادی وجود دارند که هنگام غذا خوردن به سراغ شما می آیند و حتا ممکن است که شما آن ها را تشخیص هم ندهید اما این هنگام غذا خوردن مدام حواس شما به سمت تلویزیون، گوشی های هوشمند و بسیاری موراد دیگر پرت خواهد شد. این یک واقعیت است که برای اکثر افراد غذا خوردن به یک عمل بی فکر و کاملا عادی تبدیل شده است که اغلب به سرعت نیز انجام می شود و خود این امر ممکن است برای بدن مشکل ساز باشد چرا که مغز شما نیاز به 20 دقیقه زمان دارد تا بفهمد که سیر شده اید.

وقتی که خیلی سریع غذا می خورید این احتمال وجود دارد که مغز شما سیگنال سیری را صادر نکند و شما بیش تر از حد غذا بخورید؛ موردی که در پرخوری بسیار رایج می باشد.

به این ترتیب با خوردن آگاهانه، حواس خود را بیشتر به وعده ی مصرفی خود معطوف خواهید کرد و با افزایش شناخت نشانه های گرسنگی فیزیکی و سیری می توانید بین گرسنگی واقعی، فیزیکی و احساسی تمایز قائل شوید.

خیلی کوتاه...

تغذیه ی آگاهانه به شما کمک می کند تا بین گرسنگی واقعی و گرسنگی کاذب تمایز قائل شوید.

using cellphones while eating

آیا غذا خوردن آگاهانه بر کاهش وزن موثر است؟

تا به امروز ثابت شده است که اکثر برنامه های کاهش وزن در دراز مدت جواب نمی دهند و حدود 85 درصدِ افراد ظرف چند سال مجددا به وزن اولیه ی خود بر می گردند.

اکثر مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که غذا خوردن آگاهانه با تغییر رفتارهای غذایی و کاهش استرس به کاهش وزن کمک می کند. هنگامی که رفتارهای ناخواسته غذایی مورد توجه قرار می گیرد، شانس شما برای کاهش وزن طولانی مدت افزایش می یابد.

خیلی کوتاه...

غذا خوردن آگاهانه می تواند با تغییرِ رفتارهای غذایی و کاهش استرس های مربوط به غذا خوردن، در روند کاهش وزن شما موثر عمل کند.

آیا تغذیه ی آگاهانه و پرخوری مرتبط هستند؟

پرخوری به معنای خوردن مقدار زیادی غذا در مدت زمان کوتاه، بدون فکر و بدون کنترل می باشد. غذا خوردن آگاهانه می تواند شدن و دفعات هر بار پرخوری را به طرز قابل توجهی کاهش دهد.

یک مطالعه ی تحقیقاتی 6 هفته ای بر روی یک گروه از خانم های مبتلا به چاقی نشان دارد که با استفاده از این تکنیک دوره های پرخوری از 4 به 1.5 بار در هفته کاهش پیدا کرده است به علاوه سطح پر خوری نیز در هر بار کاهش یافته است.

علاوه بر این گاهی اوقات ممکن است که شما در پاسخ به برخی از احساسات به غذاخوردن مشغول شوید و تغذیه ی آگاهانه به شما کمک می کند تا رفتارهایی آگاهانه در برابر غرایزتان داشته باشید.

binge eating

خیلی کوتاه...

خوردن آگاهانه می تواند با کاهش تعداد دفعات آغاز پرخوری و کاهش شدت آن، به جلوگیری از پرخوری کمک کند. همچنین می تواند می تواند به طور موثر رفتارهای غذایی رایج و ناسالم مانند غذا خوردنِ احساسی را درمان کند.

چطور غذا خوردن آگاهانه را تمرین کنیم؟

برای تمرین ذهن آگاهی، به یک سری تمرینات و مدیتیشن نیاز است که بسیاری از مردم شرکت در یک سمینار، دوره آنلاین، یا کارگاه آموزشی در مورد تمرکز حواس یا تغذیه آگاهانه را مفید می دانند. با این حال ما به شما می گوییم که راه های ساده ای هم وجود دارند که می توانید در ابتدا به سراغ آنها بروید و از مزایایشان بهره مند شوید؛ به این ترتیب که:

  • آهسته تر غذا بخورید و در وعده های غذایی خود عجله نکنید.
  • کاملا بجوید.
  • با خاموش کردن تلویزیون و کنار گذاشتن گوشی خود، حواس پرتی را از بین ببرید.
  • در سکوت غذا بخورید
  • روی احساسی که غذا به شما می دهد تمرکز کنید.
  • وقتی سیر شدید دست از غذا خوردن بردارید
  • از خود بپرسید که چرا غذا می خورید، آیا واقعا گرسنه هستید و آیا غذایی که انتخاب کرده اید سالم است یا خیر.

برای اینکه در ابتدا برایتان خیلی سخت نباشد می توانید یک وعده ی غذایی را در روز انتخاب کنید و این ترفند ها را امتحان نمایید، و پس از گذشت مدت زمانی که احساس کردید انجام این کارها دیگر برایتان دشوار نیست ذهن آگاهی را برای دیگر وعده های غذاییتان نیز اعمال کنید.

خیلی کوتاه...

خوردن آگاهانه نیاز به تمرین دارد پس عجله نکنید. در ابتدا فقط با یک وعده ی غذایی شروع کنید و سعی کنید آهسته‌تر غذا بخورید، کاملا بجوید و عواملی که حواس‌تان را پرت می‌کنند حذف نمایید.

Mindful-eating

خلاصه:

خوردن آگاهانه ابزاری قدرتمند برای بازگرداندن کنترل غذا خوردن به دستان شما می باشد. اگر رژیم های غذایی لاغری و کاهش وزن غالبا برایتان بی تاثیر هستند مطمئن باشید که این ترفند به شما جواب خواهد داد. به خاطر داشته باشید برای دست یابی به وزن ایده آل و یا کاهش وزن همیشه نیازی نیست که به سراغ رژیم های غذایی سخت و طاقت فرسا بروید.

زمانی که اقدامات اولیه را برای غذا خوردن آگاهانه پشت سر گذاشتید می توانید بوسیله کتاب ها و یا دوره های آموزشی موجود ترفند های جدید تر و موثرتری را امتحان نمایید.

برای زندگی ای بهتر، صفحه ی زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها