|

مبارزه با افسردگی

هفت غذایی که به شما کمک می کند با افسردگی مبارزه کنید

7Foods that fight depression

برخی از مواد خوراکی به شما کمک می کنند تا حال خوبی داشته باشید و همیشه سرحال باشید؛ با این غذاها می توانید خلق و خوی خود را بهبود بخشید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- شاید برایتان جالب و کمی عجیب باشد اما باید به شما بگوییم که بین خلق و خوی شما و خوراکی هایی که مصرف می کنید رابطه ی مستقیم وجود دارد. متاسفانه هیچ خوراکی یا غذای خاصی وجود ندارد که بتواند از افسردگی پیشگیری کند اما یک رژیم غذایی سالم می تواند به ببهبود خلق و خوی شما کمک نماید. تغذیه ی خوب به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید و سرحال تر شوید. مواد مغذی موجود در برخی از خوراکی ها به رشد، تندرستی و ترمیم آسیب های بدن کمک می کند. بدون ویتامین ها، مواد معدنی، کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی های سالم، بدن ما نمی تواند با تمام ظرفیت خود کار کند.

به همین خاطر ما تصمیم گرفته ایم تا در ادامه به شما برخی از خوراکی ها و مواد غذایی را معرفی کنیم که می توانند برای سلامت شما و مبارزه با افسردگی موثر باشند.

هفت غذای سالم برای مبارزه با افسردگی:

1.هویج

هویج سرشار از بتاکاروتن می باشد و بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. مطالعات نشان داده است افرادی که دارای سطوح بالایی از کاروتنوئیدهایِ آنتی اکسیدانی هستند کمتر احتمال دارد علائم افسردگی را داشته باشند. کاروتنوئیدها به طور طبیعی در رنگدانه های قرمز روشن، زرد و نارنجیِ میوه ها و سبزیجات وجود دارند. برخی دیگر از میوه ها و سبزیجاتی که حاوی بتاکاروتن هستند عبارتند از: کدو تنبل، طالبی، کلم بروکلی، طالبی، کلم، هلو، اسفناج و سیب زمینی شیرین.

Carrots

2.قهوه

بسیاری از مردم قهوه را صرفا به عنوان یک نوشیدنی گرم و انرژی بخش می نوشند اما جالب است بدانید که قهوه باعث تقویت انرژی و خلق و خوی شما می شود و به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در آن خطر ابتلا به افسردگی را نیز کاهش می دهد. با این اوصاف باید در نظر داشته باشید که مصرف کافئین برای همه ی افراد توصیه نمی شود برای مثال اگر افسردگی پس از زایمان دارید، اگر مشکل بی خوابی دارید، یا با مشکلاتی مانند تپش قلب و سردرد دست و پنجه نرم می کنید، مصرف کافئین می تواند شرایط را برای شما بدتر کند.

Coffee

3.شیر

سطح پایین ویتامین D در بدن به راحتی می تواند منجر به افسردگی شود. ظاهرا این ویتامین مقدار مونوآمین ها (نوعی انتقال دهنده عصبی) را در مغز افزایش می دهد و منجر به بهبود خلق و خو می شود. بهترین ممنبع ویتامین D نور خورشید است اما علاوه بر آن شما می توانید ویتامین مورد نظر خود را با برخی از انتخاب های غذایی خوب از جمله لبنیات غنی شده و شیر غیر لبنی، غلات و آب میوه های غنی شده، ماهی های چرب و زرده تخم مرغ تکمیل کنید.

Milk

4.بوقلمون

تریپتوفان یک ماده ی شیمیایی است که در سنتز سروتونین در مغز نقش دارد و پزشکان معتقد هستند که افزایش سروتونین در بدن می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و بوقلمون یک منبع عالی از تریپتوفان می باشد. علاوه بر بوقلمون، مرغ، ماهی تن، سویا، موز، آلوی خشک، جو دوسر، نان، بادام زمینی، شیر، پنیر و حتی شکلات نیز از منابع غنی تریپتوفان می باشند که برای کمک به مبارزه با افسردگی مفید هستند.

Turkey

5.سبزیجات

سبزی های برگ دار حاوی فولات یا ویتامین B9 می باشد، که سلول های بدن برای سالم ماندن به آن نیاز دارند. سطوح پایین این ویتامین می تواند اضطراب، تحریک پذیری، فراموشی، بی خوابی، سردرگمی و افسردگی را به همراه داشته باشد. از طرفی دیگر به نظر می رسد که این ویتامین می تواند تاثیر گذاری داروهای ضد افسردگی را نیز افزایش دهد. بنابراین سبزیجات برگدار یکی از بهترین غذاها برای کمک به مدیریت افسردگی هستند. به غیر از سبزیجاتی نظیر اسفناج و کلم پیچ و کلم بروکسل، عدس، لوبیا، آجیل، نخود، میوه و آب میوه به خصوص پرتقال، سرشار از فولات می باشند.

Leafy Greens

6.انواع توت

توت ها یکی از بهترین میوه ها و مواد غذایی می باشند که فواید سلامتی بسیاری را برای ما به همراه دارند. میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان برای کاهش افسردگی و اختلالات خلقی مفید هستند؛ و توت ها نیز دارای برخی از بالاترین سطوح آنتی اکسیدان هستند که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. آسیب ناشی از رادیکال های آزاد را "تجمع اکسیداتیو" می نامند. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ممکن است اثرات تجمع اکسیداتیو بر سلامت روان را کاهش دهند. جدای از این توت ها حاوی سطح بالایی از ویتامین C نیز می باشند که مطالعات نشان داده است منجر به کاهش استرس می شود. بنابراین برای مبارزه با احساس استرس و افسردگی بهتر است از توت ها در رژیم غذایی خود بهره ببرید.

Berries

7.تنقلات

همان طور که می دانید به تنقلات غذاهای ناسالم نیز می گویند علت آن نیز محتوای بالای قند، چربی و کربوهیدرات های ساده ی آنهاست که معمولا ارزش غذایی زیادی هم ندارند. افرادی که مقدار زیادی از غذاها و خوراکی های با کربوهیدرات ساده و قند اضافه مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار می گیرند. شیرینی ها، فست فود و نوشیدنی های حاوی شیرین کننده نیز تاثیر مشابهی دارند.

Junk Food

به طور کلی خوب است در نظر داشته باشید که یک رژیم غذایی سالم می تواند هم سلامت جسم و هم سلامت روان شما را بهبود بخشد. داشتن یک سبک زندگی سالم با رژیم غذایی سالم به شما کمک می کند تا بهترین خودتان باشید.

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها