|

کاهش وزن

هفت اشتباه رایجِ کاهش وزن؛ راحت تر لاغر شوید!

Common Mistakes When Trying to Lose Weight

این احتمال وجود دارد که شما برخی کارها را به اشتباه انجام دهید حتی بدون آنکه متوجه آنها باشید ما به شما کمک می کنیم تا اشتباهات را بیابید.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- احتمالا همه شما زمان هایی را داشته اید که برای داشتن اندامی ایده آل تصمیم گرفتید تا رژیم بگیرید و وزن خود را کم کنید، اما گاه کاهش وزن می تواند یک چالش عظیم و باور نکردنی باشد. گاهی اوقات ممکن است با خود فکر کنید که شما حتی سبک زندگی خود را تغییر داده اید اما همچنان نتیجه مطلوبی را که در انتظارش هستید دریافت نکرده اید. گاهی ممکن است به نظرتان تمام دستورالعمل های مربوطه را انجام داده باشید اما نهایتا نتیجه درست از آب در نمی آید. همه این ها ممکن است و ابدا عجیب نیست در حقیقت این احتمال وجود دارد که شما برخی از کارها را به اشتباه انجام دهید حتی بدون آنکه متوجه اشتباه خود باشید. ما در اینجا قصد داریم تا هفت مورد از اشتباهات رایجی را که مردم معمولا هنگام کاهش وزن مرتکب می شوند با شما به اشتراک بگذاریم.

new-you_female

1.تمرکز بیش از حد بر روی ترازو

با وجود پیروی از یک سبک زندگی سالم، ممکن است احساس کنید که به اندازه کافی سریع وزن کم نمی کنید. مهم است که به خاطر داشته باشید، عدد روی ترازو تنها یکی از معیارهای تغییر وزن است و البته که یکی از معیار های جزئی برای داشتن اندامی متناسب می باشد. وزن در حقیقت تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله نوسانات مایعات و مقدار غذایی که در سیستم بدنی شما باقی می ماند، محاسبه می شود. به این ترتیب، بسته به عواملی مانند مقدار غذا و مایعاتی که مصرف کرده‌اید، وزن ممکن است در طول چند روز حدود 1 تا 2 کیلوگرم در نوسان باشد. به ویژه برای خانم ها ممکن است که به دلیل تغییرات هورمونی تجمع آب در بدن شکل بگیرد که می تواند کاهش وزن شما را نامحسوس تر نماید.

اگر عدد روی ترازو حرکت نمی کند، ممکن است توده چربی اضافه را از دست بدهید اما آب را نگه دارید. به‌علاوه، اگر ورزش می‌کنید، ممکن است عضله‌سازی کنید و چربی‌تان را از دست بدهید. وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است لباس‌های شما گشادتر شوند، به خصوص در اطراف کمر، حتی اگر عدد روی ترازو ثابت بماند.

خیلی کوتاه...

عوامل زیادی می توانند بر وزن شما تاثیر بگذارند از جمله نوسانات مایعات. در هر حال این احتمال وجود دارد که شما در حال کاهش حجم توده چربی های اضافی خود باشید حتا اگر عقربه ی ترازو تغییر نکند.

Focusing only on the scale

2. عدم تعادل در ورزش

در طول کاهش وزن، شما به ناچار مقداری توده عضلانی و همچنین چربی را از دست می دهید، اگرچه مقدار آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر در حالی که کالری دریافتی خود را محدود می کنید اصلاً ورزش نکنید، احتمالاً توده عضلانی بیشتری را از دست خواهید داد و میزان متابولیسم خود را کاهش می دهید. در حالیکه ورزش کردن می تواند میزان چربی سوزی را افزایش دهد، از کند شدن متابولیسم جلوگیری کند، و مقدار توده ی بدون چربی که از دست می رود را به حداقل برساند.

با همه ی این اوصاف ورزش کردن بیش از حد، به ویژه برای کسانی که به صورت حرفه ای و با برنامه ی متناسب غذایی و ورزشی تمرین نمی کنند، می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. مطالعات نشان می دهد که ورزش بیش از حد در دراز مدت برای اکثر افراد ناپایدار است و ممکن است حتا منجر به استرس شود. علاوه بر این، ممکن است بر هورمون های غدد درون ریز تأثیر منفی بگذارد، که در نتیجه ی آن عملکرد سراسری بدن ممکن است با اختلال رو به رو شود. تلاش برای وادار کردن بدن به سوزاندن کالری بیشتر با ورزش زیاد، نه موثر است و نه سالم.

خیلی کوتاه...

عدم ورزش می تواند منجر به از دست دادن توده عضلانی و کاهش متابولیسم شود. از سوی دیگر، ورزش بیش از حد نه سالم است و نه موثر و ممکن است منجر به بروز استرس شدید شود.

3.عدم تعادل در مصرف کالری

برای کاهش وزن مهم است که میزان کالری دریافتی خود را کنترل کنید. به این معنا که شما باید بیشتر از آنچه که مصرف می کنید کالری بسوزانید. ممکن است گاهی اوقات احساس کنید که کالری زیادی نمی خورید، و ممکن است اینطور باشد. با این حال، مطالعات نشان می دهد که افراد اغلب تمایل دارند تعداد کالری یک وعده غذایی را به اشتباه تخمین بزنند. پس سعی کنید واقع بینانه میزان کالری مصرفی خودتان را مدیریت کنید.

از طرفی دیگر اما، کاهش بیش از حد کالری دریافتی نیز می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. مطالعات صورت گرفته روی رژیم‌های بسیار کم کالری نشان می‌دهد که آنها ممکن است منجر به از دست دادن عضله و کاهش قابل توجه متابولیسم شوند.

خیلی کوتاه...

مصرف بیش از حد کالری می تواند شما را از کاهش وزن باز دارد. از سوی دیگر، دریافت کالری بسیار کم در رژیم غذایی می تواند شما را گرسنه کند و متابولیسم و ​​توده عضلانی شما را کاهش دهد.

High Calories

4.مصرف غذاهای کم چرب یا رژیمی

غذاهای کم چرب فرآوری شده یا غذاهای رژیمی، اغلب انتخاب های سالمی هستند که می توانند به کاهش وزن شما کمک کنند. با این حال، در بسیاری از موارد آنها می توانند تاثیر منفی داشته باشند. بسیاری از این محصولات برای بهبود طعم و مزه با شکر پر شده اند. به عنوان مثال، یک ظرف 170 گرمی از ماستِ کم چرب می تواند حاوی 23.5 گرم شکر باشد. علاوه بر این محصولات کم چرب می توانند احساس گرسنگی شما را تحریک کنند در نتیجه شما ممکن است بیش تر از نیاز خود غذا بخورید.

بهتر است تا به جای غذاهای کم چرب یا رژیمی به سراغ مواد غذایی بروید که مغذی و کم فرآوری شده هستند. بهترین گزینه میوه ها و سبزیجات می باشند.

خیلی کوتاه...

غذاهای بدون چربی یا رژیمی معمولاً قند زیادی دارند و ممکن است منجر به گرسنگی و خوردن کالری بیشتر از نیاز بدن شوند.

5.مصرف ناکافی پروتئین و فیبر

مطالعات متعددی ثابت کرده اند که دریافت پروتئین کافی از راه های مختلفی می تواند به کاهش وزن کمک نماید از جمله:

  • کاهش اشتها
  • افزایش احساس سیری
  • کاهش وزن بازیابی شده
  • حفظ یا افزایش سرعت متابولیسم
  • محافظت از توده عضلانی در هنگام کاهش وزن

برای کمک به کاهش وزن، سعی کنید مطمئن شوید که هر یک از وعده های غذایی شما حاوی یک ماده غذایی با پروتئین بالا باشد. به خاطر داشته باشید که انتخاب پروتئین شما به گوشت یا لبنیات محدود نمی شود. حبوبات، دانه کتان، دانه چیا و لوبیا از گزینه های عالی و مقرون به صرفه ای هستند که حاوی پروتئین بالا می باشند.

از طرفی دیگر یک رژیم غذایی کم فیبر نیز میتواند تمام تلاش شما برای کاهش وزن را بی نتیجه بگذارد. مطالعات نشان می دهد که انواع فیبر می توانند در کاهش وزن، موثر عمل کنند بویژه نوعی فیبر محلول به نام فیبر چسبناک که با تشکیل نوعی  ژل، آب را در خود نگه می دارد و به کاهش اشتها کمک می کند. این ژل به آرامی در دستگاه گوارش شما حرکت می کند و باعث می شود شما احساس سیری کنید. علاوه بر این، فیبر می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش دهد و هضم را بهبود بخشد.

خیلی کوتاه...

خوردن پروتئین و فیبر کافی می تواند با کاهش اشتها و افزایش حس سیری، به روند کاهش وزن شما کمک نماید.

Protein

6.مصرف بیش از حد چربی در رژیم های کم کربوهیدرات

رژیم های کتوژنیک و کم کربوهیدرات می توانند در بسیاری از موارد برای کاهش وزن موثر باشند. مطالعات نشان می دهد که رژیم های کم کربوهیدرات اغلب با کاهش اشتها همراه هستند که نتیجه ی آن کاهش خود به خودی دریافت کالری می باشد. در برخی از این رژیم ها مصرف چربی ها محدودیتی ندارد با این فرض که از این طریق می توان اشتها را سرکوب کرد و در نتیجه کالری کافی سوزانده می شود، با این حال، برخی از افراد ممکن است سیگنال کافی برای توقف غذا خوردن را تجربه نکنند. در نتیجه، تاثیر معکوس خواهد داشت.

خیلی کوتاه...

اگرچه رژیم‌های کم کربوهیدرات و کتوژنیک به کاهش گرسنگی و کالری دریافتی کمک می‌کنند، اما افزودن بیش از حد چربی یا کالری کلی ممکن است کاهش وزن را کاهش داده یا از آن جلوگیری کند.

7.نخوردن غذاهای کامل

یکی از موانع کاهش وزن می تواند خوردن غذاهای بسیار فرآوری شده باشد. مطالعات نشان می دهد که غذاهای فرآوری شده ممکن است عامل اصلی در نرخ بالای فعلی چاقی و سایر مشکلات سلامتی باشند. برخی از محققان معتقد هستند که علت این امر اثرات منفی است که غذاهای فراوری شده بر روی روده می گذارند.

whole_ single-ingredient foods

خیلی کوتاه...

خوردن اکثر غذاهای بسیار فرآوری شده می تواند به عنوان مانعی برای کاهش وزن عمل کند به این ترتیب خوردن بیش از حد آنها ابدا توصیه نمی شود.

خلاصه:

در کنار تمامی کارهایی که برای بهبود روند کاهش وزن خود انجام می دهید مهم است بدانید که چه کارهایی را نیز نباید انجام دهید.

به خاطر داشته باشید به طور کلی حذف کردن هر گونه مواد غذایی و یا صرف بیش از اندازه آنها، هرچند مغذی باشند می تواند کاهش وزن شما را با اختلال مواجه کند.

عددی که روی ترازو نشان داده می شود لزوما به این معنا نیست که شما باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید، برای داشتن اندامی زیبا و سالم، وزن تنها یکی از فاکتور ها می باشد نه تنها فاکتور اساسی.

برای زندگی ای بهتر، صفحه ی زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی