|

جو دو سر

هفت مزیت باور نکردنی جو دوسر؛ هم مقوی هم خوشمزهِ جذاب

Health Benefits of Eating Oats and Oatmeal

جو دوسر یکی از سالم ترین و مغذی ترین انواع غلات می باشد که هر کس می تواند به رژیم غذایی خود اضافه کند و از مزایای آن بی نهایت لذت ببرد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- جو دوسر یکی از سالم ترین و مغذی ترین انواع غلات می باشد که هر کس می تواند به رژیم غذایی خود اضافه کند. آن ها سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان های مهم هستند. شاید انتظارش را نمی داشتید اما مطالعات متعدد نشان داده اند که جو دو سر و بلغور جو دوسر فواید سلامتی بسیاری برای سلامتی ما دارند از جمله کاهش وزن، کاهش سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی. به هیمن خاطر ما تصمیم گرفتیم تا در ادامه چنیدن نمونه از مهمترین مزیت های سلامتی این غله را با شما به اشتراک بگذاریم و ببینیم که چرا باید جو دو سر را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم.

جو دوسر چه فایده ای دارد

هفت مزیت استفاده از جو دو سر:

1.فوق العاده مغذی

همان طور که قبل تر هم اشاره کردیم جو دو سر فوق العاده مغذی می باشد به علاوه اینکه آن ها منبع بسیار خوبی از کربوهیدرات ها و فیبر ها می باشند. به علاوه آن ها دارای سطح بالایی از پروتئین های با کیفیت بالا نیز می باشند که دارای اسیدآمینه های ضروری هستند. اقریبا 78 گرم جو خشک حاوی مواد معدنی و مغذی به شرح زیر می باشد:

• منگنز: 63.91 درصد از ارزش روزانه

• فسفر: 13.3 درصد از ارزش روزانه

• منیزیم: 13.3 درصد از ارزش روزانه

• مس: 17.6 درصد از ارزش روزانه

آهن: 9.4 درصد از ارزش روزانه

زینک: 13.4 درصد از از ارزش روزانه

• فولات: 3.24 درصد از ارزش روزانه

• ویتامین B1 (تیامین): 15.5 درصد از ارزش روزانه

• ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک): 9.07 درصد از ارزش روزانه

به علاوه جو دوسر حاوی مقدار کمی از کلسیم، پتاسیم، B6 و B3 نیز می باشد. به این ترتیب می توانیم بگوییم که جو دوسر یکی از مغذی ترین مواد غذایی است که شما می توانید در روز مصرف نمایید.

2.سرشار از آنتی اکسیدان های مفید

شایانیوز، جو کامل سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی مفیدی به نام پلی فنول است. جالب است بدانید که قابل توجه ترین گروه منحصر به فرد آنتی اکسیدان ها avenanthramides نام دارد که تقریباً می توان گفت تنها در جو دوسر یافت می شود. تحقیقات متعدد طی زمان های مختلف نشان داده اند که این آنتی اکسیدان ها می توانند با افزایش تولید اکسید نیتریک منجر به کاهش سطح فشار خون شوند. به علاوه آن ها دارای اثرات ضد التهابی و ضد خارشی نیز می باشند.

جو دوسر چه فایده ای دارد

3.کاهش سطح کلسترول

یکی از عوامل خطرناکی که منجر به بروز بیماری قلبی می شود کلسترول خون بالاست. خوشبختانه بسیاری از مطالعات صورت گرفتاه نشان داده اند که فیبر بتاگلوکان موجود در جو دوسر می تواند به کاهش سطح کلسترول تام و کلسترول بد (LDL) کمک کند. به علاوه این که جو دوسر می تواند از LDL در برابر اکسیداسیون نیز محافظت کند. برای کسانی که نیم دانند باید اشاره کنیم که این عمل زمانی رخ می دهد که LDL با رادیکال های آزاد واکنش نشان می دهد و نتیجه ی آن ایجاد التهاب در شریان ها، آسیب به بافت ها، افزایش خطر حملات قلبی و سکته می شود.

4.کنترل قند خون

دیابت نوع دو یکی از سایع ترین انواع بیماری در سطح جهان می باشد که با افزایش قابل توجه خون مشخص می شود و معمولا ناشی از کاهش حساسیت به انسولین می باشد. مصرف جو دو سر می تواند به کاهش سطح قند خون افراد به ویژه آن هایی که اضافه وزن دارند و یا به دیابت نوع دو مبتلا هستند کمک نماید؛ به علاوه بتاگلوکان موجود در جو دوسر نیز می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. البته باید اشاره کنیم که همچنان تحقیقات بیشتری برای رسیدن به نتیجه ای قطعی در این زمینه نیاز است.

جو دوسر چه فایده ای دارد

5.کمک به کاهش وزن

بلغور جو دوسر یا همان اوتیمل یک وعده ی غذایی مقوی، خوشمزه و فوق العاده سیر کننده اس به خصوص برای صبحانه. مصرف غذاهای سیر کننده به شما کمک می کند تا کالری کمتری در روز مصرف نمایید و به این ترتیب می توانید به کنترل وزن و حتا کاهش وزن خود کمک نمایید. جالب است بدانید که بتاگلوکان موجود در جو دوسر می تواند باعث ترشح پپتید شود؛ پپتید هورمونی است که در پاسخ به غذا درون روده تولید می شود. مطالعات نشان داده است که این هورمون سیری منجر به کاهش دریافت کالری می شود و درنتیجه می تواند خطر ابتلا به چاقی را کاهش دهد.

6.بهبود سلامت پوست

آیا تا به حال دقت کرده اید که در بسیاری از محصولات مراقبت پوستی اغلب جو دوسر ریز آسیاب شده با عنوان " بلغور جو دوسر کلوئیدی" یافت می شود؟! در سال 2003 سازمان FDA بلغور جو دوسر کلوئیدی را به عنوان یک ماده محافظ پوست تائید کرد؛ اما در واقع، جو دوسر سابقه طولانی استفاده در درمان خارش و سوزش در شرایط مختلف پوستی دارد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مزایای مراقبت از پوست فقط مربوط به جوی است که روی پوست استفاده می شود، نه جوی که خورده می شود.

جو دوسر چه فایده ای دارد

7.کمک به رفع یبوست

یبوست از آن معضلاتی است که نه به جنسیت خاصی محدود می شود و نه به سن خاصی و دلیل آن نیز علت آن نیز حرکت نامنظم روده می باشد که باعث دفع سخت می شود. مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که سبوس جو دوسر سرشار از فیبر می باشد و به همین خاطر هم می تواند به تسکین یبوست در افراد به ویژه افراد مسن کمک کند. به علاوه برخی از مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که سبوس جو دو سر می تواند هضم غذا را در افرادی که مبتلا به کولیت اولسراتیو هستند تسهیل بخشد.

خلاصه:

جو دوسر یک غذای فوق العاده مغذی است که سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مهم می باشد. علاوه بر این، در مقایسه با سایر غلات، از فیبر و پروتئین بیشتری برخوردار است. از مزایای مصرف جو دوسر می توان به کاشه سطح قند خون و کلسترول خون، محافظت در برابر تحریک های پوستی و کاهش یبوست اشاره کرد. به علاوه به خاطر داشته باشید که جو دوسر بسیار سیر کننده، مغذی و مقوی می باشد که می تواند به کاهش وزن و حفظ وزن سالم شما کمک نماید.

جو دوسر چه فایده ای دارد

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها