|

منابع غذایی پتاسیم

پتاسیم ماده ای حیاتی که به آن توجه نمی کنیم؛ هفت منبع غنی از پتاسیم

Healthy Foods That Are High in Potassium

پتاسیم یک ماده ی معدنی و الکترولیت حیاتی می باشد که بدن ما برای حفظ فشار طبیعی خون و حمایت از عملکرد سالم اعصاب و ماهیچه ها به آن نیاز دارد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- پتاسیم یک ماده ی معدنی و الکترولیت حیاتی می باشد که بدن همه ی ما برای حفظ فشار طبیعی خون، انتقال مواد مغذی به سلول ها و حمایت از عملکرد سالم اعصاب و ماهیچه ها به آن نیاز دارد، به علاوه آنچه که پتاسیم را به یک ماده ی مغذی ضروری تبدیل می کند عدم توانایی بدن در تولید آن است بنابراین ما باید مقدار کافی از این ماده ی معدنی را به وسیله ی رژیم غذایی خود تامین کنیم.

با این اوصاف بیشتر مردم نمی توانند مقدار کافی از این ماده ی معدنی ضروری را توسط رژیم غذایی خود بدست بیاورند هرچند که مواد خوراکی بسیاری هستند که سرشار از پتاسیم می باشند. از آنجایی که یک موز متوسط حدودا حاوی 9 درصد ارزش روزانه ی پتاسیم برای بدن است اکثر افراد ان را منبعی غنی برای پتاسیم می دانند، خب این کاملا درست است اما موز تنها منبع پتاسیم نیست.

چنانچه دریافت پتاسیم کافی از رژیم غذایی برای سلامت استخوان ها و قلب ضروری می باشد همچنین برای افراد مبتلا به فشار خون بالا نیز حیاتی است و ممکن است بیماری قلبی و خطر سکته را کاهش دهد در ادامه ما چندین نمونه از انواع خوراکی هایی را که حاوی سطح بالایی از پتاسیم هستند به شما معرفی می کنیم.

هفت خوراکی غنی از پتاسیم:

1.موز

به گزارش شایانیوز، همان طور که قبل تر هم اشاره کردیم و مطمئنا خودتان هم آگاهی دارید موز یکی از غنی ترین منابع پتاسیم به حساب می آید. علاوه بر پتاسیم این میوه ی خوشمزه و دلچسب حاوی سطح بالایی از ویتامین C، ویتامین B6، منیزیم، فیبر و آنتی اکسیدان می باشد که همگی برای سلامت شما بسیار پر اهمیت هستند.

منابع غذایی غنی از پتاسیم

2.ماست

معمولا ما تمامی انواع لبنیات را به خاطر کلسیم موجود در آنهاست که می شناسیم اما جالب است بدانید که ماست علاوه بر کلسیم حاوی ریبوفلاوین و پتاسیم نیز می باشد. به علاوه از آنجایی که ماست یک غذای تخمیر شده است، حاوی باکتری هایی است که می توانند برای سلامت روده نیز مفید باشند. برخی شواهد همچنین نشان می‌دهند که ماست ممکن است برای مدیریت اشتها یا حفظ وزن شما نیز مفید واقع شود.

3.اسفناج

اسفناج یکی از مقوی ترین سبزی هایی است که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برای کسانی که می خواهند مصرف پتاسیم خود را افزایش دهند اسفناج پخته شده یکی از بهترین گزینه های روی میز است به خاطر این که هر فنجان اسفناج پخته شده حدودا حاوی 839 میلی گرم پتاسیم می باشد. به علاوه این که اسفناج حاوی آنتی اکسیدان هایی از جمله فلانوئید ها می باشد که به محافظت بدن در برابر آسیب های سلولی کمک می کند.

4.پرتقال و آب پرتقال

مرکباتی مانند پرتقال معمولا به دلیل داشتن ویتامین C زیاد شناخته می شوند اما جدای از آن منبع بسیار خوبی از پتاسیم نیز می باشند. پرتقال همچنین حاوی مقار مناسبی از فولات، ویتامین A، تیامین و آنتی اکسیدان نیز می باشد. جالب است بدانید که سطح بالای آنتی اکسیدان های موجود در پرتقال و آب آن می تواند به بهبود توانایی بدن در مبارزه با رادیکال های آزاد، التهاب و بیماری های قلبی کمک کند.

منابع غذایی غنی از پتاسیم

5.سیب زمینی و سیب زمینی شیرین

فرقی نمی کند که شما چه نوع سیب زمینی ای مصرف می کنید آن ها یکی از بهترین منابع دریافت پتاسیم می باشند. جالب است بدایند که یک سیب زمینی پخته ی بزرگ که حدودا 300 گرم باشد حاوی 1600 گرم پتاسیم است. همچنین سیب زمینی ها حاوی ویتایمن های A، C، B6 و منگنز نیز هستند.

6.لوبیا سفید

لوبیا سفید و عدس هر دو منابعِ بسیار خوب پتاسیم هستند اما لوبیا سفید یکی از بهترین هاست که هر 130 گرم آن حاوی 421 میلی گرم پتاسیم می باشد. آن ها همچنین منبع خوبی برای کلسیم، آهن و پروتئین گیاهی به حساب می آیند. محتوای بالای فیبر و آنتی اکسیدان لوبیا می تواند به کاهش التهاب، بهبود سلامت روده بزرگ و کاهش خطر بیماری قلبی و دیابت کمک کند.

7.هندوانه

هندوانه یکی از خوشمزه ترین میوه های تابستانی می باشد که فقط 2 قاچ از آن حدود 14 درصد ارزش روزانه ی پتاسیم مورد نیاز بدن شما را تامین می کند. به علاوه همان طور که می دانید هندوانه حاوی سطح مناسبی از کربوهیدارت، پروتئین و فیبر نیز می باشد.

منابع غذایی غنی از پتاسیم

خلاصه:

مانند بسیاری دیگر از ویتامین ها و مواد معدنی پتاسیم نیز یک ریز مغذی است به معنای آن که شما باید فقط مقادیر کم اما کافی از آن را توسط رژیم غذاییتان دریافت کنید. مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه ی پتاسیم 4700 میلی گرم می باشد که این مقدار با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متنوع به راحتی تامین می شود. مصرف هر یک از مواد غذایی بالا می تواند به شما کمک کند که به راحتی پتاسیم مورد نیاز بدن خودتان را تامین کنید.

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها