|

همه چیز راجع به امگا ۳

چرا امگا 3 مهم است؟ همه چیز راجع به این اسید های چرب از مزایا تا منابع اصلی

Science-Based Benefits of Omega-3 Fatty Acids

شاید برایتان سوال شده باشد که چرا امگا 3 تا به این اندازه مهم است؟ و چه فواید سلامتی ای برای بدن و مغز ما دارد؟ چرا باید امگا 3 مصرف کنیم؟

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- مطمئنا همه ی شما بارها و بارها شنیده اید که می گویند مصرف امگا 3 برای بدن بسیار مهم است و اگر نمی توانید که مقدار کافی از آن را بوسیله ی رژیم غذایی خود تامین کنید حتما از مکمل های غذایی استفاده نمایید. اما واقعا چرا امگا 3 تا به این اندازه مهم است؟ و چه فواید سلامتی ای برای بدن و مغز ما دارد؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید در حقیقت مواد مغذی کمی هستند که تا کنون به اندازه ی امگا 3 مورد مطالعه قرار گرفته اند و فواید آن ها برای سلامتی ثابت شده است.

در ادامه ما چندین مورد از مزایای آن و البته مواد غذایی را که سرشار از امگا 3 هستند به شما معرفی می کنیم.

هفت مزیت سلامتی امگا 3:

1.مبارزه با بیماری های خود ایمنی

همان طور که می دانید در بیماری های خودایمنی، سیستم ایمنی شخص سلول های سالم را با سلول های خارجی اشتباه می گیرد و به آن ها حمله می کند. دیابت نوع 1 یکی از بارزترین انواع بیماری خود ایمنی است که طی آن سیستم ایمنی بدن به سلول های تولید کننده ی انسولین در پانکراس حمله می کند. مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که دریافت امگا 3 کافی به ویژه در سنین کودکی می تواند به طرز موثری به کاهش خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی از جمله دیابت نوع 1 کمک کند.

مصرف امگا 3 همچنین به درمان لوپوس، آرتریت روماتوئید، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و پسوریازیس نیز کمک می کند.

2.بهبود سلامت چشم

برای کسانی که نمی دانند باید بگوییم که سه نوع اسید چرب امگا 3 وجود دارد که عبارتند از: DHA , ALA و EPA؛ در حالیکه EPA می تواند به طرز باور نکردنی ای در مقابله با افسردگی کمک کننده باشد، DHA نیر می تواند در بهبود سلامت چشم موثر قرار گیرد.

DHA جز ساختاری شبکیه چشم ما به حساب می آید و جالب است بدانید که مصرف امگا 3 می تواند با خطر ابتلا به دژانراسیون ماکولا، یکی از علل اصلی آسیب دائمی به چشم و نابینایی در جهان، مقابله کند.

همه چیز راجع به امگا 3

3.بهبود عوامل خطر برای بیماری های قلب

متاسفانه حملات قلبی و سکته مغذی علل اصلی مرگ و میر در جهان به حساب می آیند و طی تحقیقات گسترده ای که صورت گرفته است ثابت شده که اسیدهای چرب امگا 3 با فواید بی شماری برای سلامت قلب گره خورده اند. البته این بدان معنا نیست که مکمل های امگا 3 می توانند از حملات قلبی یا سکته جلوگیری کنند اما می تواند به سلامت قلب کمک کند.

4.مبارزه با التهاب

التهاب یک پاسخ طبیعی به عفونت و آسیب در بدن شما است. بنابراین، برای سلامتی شما حیاتی است. با این حال، گاهی اوقات التهاب حتی بدون عفونت یا آسیب برای مدت طولانی ادامه می یابد که به آن التهاب مزمن و یا طولانی مدت می گویند و این التهاب طولانی مدت می تواند موجبات ابتلا به انواع بیماری های قلب و سرطان را آماده کند؛ اما خوشبختانه مطالعات به طور مداوم ارتباط بین دریافت بیشتر امگا 3 و کاهش التهاب را نشان می دهند.

5.مبارزه با افسردگی و اضطراب

همان طور که می دانید افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی در جهان شمرده می شود که برخی از علائم آن عبارتند از غم و اندوه، بی حالی و از دست دادن علاقه به ادامه زندگی. اضطراب نیز یکی دیگر از انواع اختلالات رایج است که نگرانی و عصبانی بودن دائمی شخص نمایان می شود.

به گزارش شایانیوز، آنچه که جالب توجه است این است که تحقیقات صورت گرفته نشان داده اند افرادی که به طور منظم امگا 3 مصرف می کنند، کمتر در معرض افسردگی قرار می گیرند به علاوه این که هنگامی که افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب شروع به مصرف مکمل های امگا 3 می کنند، علائم آنها بهبود می یابد.

همه چیز راجع به امگا 3

6.مبارزه با آلزایمر و زوال عقل

متاسفانه کاهش عملکرد مغز یکی از پیامدهای اجتناب ناپذیر پیری است. تا کنون چندین مطالعه ی صورت گرفته نشان داده اند که دریافت بیشتر امگا 3 می تواند با کاهش زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط باشد.

7.بهبود سلامت پوست

احتمالا آن چه که انتظارش را نداشتید این است که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 می تواند به بهبود سلامت پوست شما کمک کند. DHA یک جزء ساختاری پوست شما می باشد و مسئول سلامت غشای سلولی است که بخش بزرگی از پوست ما را تشکیل می دهد. غشای سلولی سالم باعث ایجاد پوستی نرم، مرطوب، انعطاف پذیر و بدون چین و چروک می شود. از طرفی دیگر EPA نیز می تواند به روش های گوناگون برای سلامت پوست مفید باشد از جمله:

همه چیز راجع به امگا 3

هفت مورد از مواد غذایی که منابع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 هستند:

1.ماهی سالمون

2.دانه ی چیا

3.تخم کتان

4.گردو

5.سویا

6.ماهی ساردین

7.میگو

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها