|

قانون شکنی در پرقانون‌ترین فرش قرمز/ از استایل‌ها نامتعارف تا زن ستیزی جشواره کن 2024

کن همچون سایر جشنواره‌ها فرش قرمزی دارد ولی استایلشان معمول و متعارف است و شگفتی فاحشی در آن دیده نمی‌شود؛ اما قانون شکنانی هم وجود دارند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- جشنواره فیلم کن یکی از با سابقه‌ترین جشنواره‌هایی است که در حوزه نمایش آثار کارگردان‌های متفاوت از سراسر جهان از فیلم اولی‌ها گرفته تا کهنه‌کاران، فعالیت می‌کند و امسال (۲۰۲۴) هفتاد و هفتمین دوره خود را به پایان رسانده و برترین فیلم‌ها را معرفی کرده است. در حالی که جشنواره فیلم کن به دلیل گرد هم آوردن ستارگان برای جشن گرفتنِ هیجان‌انگیزترین اکران‌های سینمایی شناخته شده است، اما فرش قرمز آن نیز انتخابی برای نمایش بهترین‌های مد تبدیل شده است. کن با آنکه همچون سایر جشنواره‌ها فرش قرمزی دارد و عوامل فیلم‌های مختلف و اسایلیست‌ها و مدلینگ‌ها روی آن می‌درخشند ولی استایلشان معمول و متعارف است و شگفتی فاحشی در آن دیده نمی‌شود و مثلا شباهتی به مت گالا ندارد. با این اوصاف اما گاهی برخی استایل‌های متفاوتی را به نمایش می‌گذارند که جذاب و دیدنی است. پیشتر به بهانه آیین افتتاحیه این رویداد به استایل‌های نخستین شب حاضران پرداختیم و اکنون که این جشنواره به نقطه پایان رسیده است بنا داریم به برخی از استایل‌های نامتعارف آن بپردازیم.

8

قانون شکنی در پر قانون‌ترین فرش قرمز

قوانین ناگفته سختگیرانه در فرش قرمز جشنواره فیلم کن حاکم است؛ به عنوان مثال پوشیدن لباس مجلسی یا لباس شب به همراه کفش شیک برای بانوان و کت و شلوار برای آقایان الزامی است. این قوانین به ندرت شکسته می‌شوند؛ با این حال، پر زرق و برق ترین فرش قرمز جهان، قانون شکنانی هم دارد.

10

پرچمی که لباس شد؛ اعتراض یا دفاعیه؟

کیت بلانشت، دو جایزه اسکار را در کارنامه خود دارد و از نظر ظاهری روی فرش قرمز کن امسال یک فرد معمولی است؛ اما لباسی را برتن داشت که کمی بحث‌برانگیز بود به این دلیل که رنگ‌های آن همانند رنگ‌های استفاده شده در پرچم فلسطین است! مشکی، سفید، سبز و قرمز. کن امسال سرشار از حواشی مرتبط با دفاع از غزه و مردم مظلوم فلسطین بود و این لباس بلانشت نیز در ادامه همان است.

12

1

شکستن سنت‌ها؛ نقبی به گذشته و نگاهی به آینده

یکی از چهره‌هایی که در فستیوال امسال طوفان اینترنت را به خود جلب کرد، یسولت، خواننده و ترانه سرای مستقل فرانسوی بود که ظاهری سفارشی از دیور به تن داشت. صنعت مد معمولا برای به نمایش گذاشتن آثار تازه خود از مدل‌های اندامی و لاغر استفاده می‌کنند. اما دیور برای اولین بار این سنت دیرینه را شکست و برای یسولت خواننده و موسیقی‌دان فرانسوی که سیاهپوست بوده و ظاهری پرمایه دارد لباسی زیبا طراحی کرد که نقبی به گذشته می‌زند. این نوع استایل به نوعی نشان دهنده تغییرات جامعه فرانسوی است و جنبه‌ای سیاسی نیز دارد. یک ژاکت ساعت شنی سفید با یک دامن بزرگ مشکی، دستکش‌های چرمی زنانه، و یک کلاه نعلبکی حصیری تیز و ساختاری.

3

نمایش گفت‌وگو با استایلی محافظه کارانه

در فرش قرمز کن 2024 ، راوده محمد، ستاره سومالیایی الاصل از ظاهر پنهان خود برای پیشبرد گفتگو استفاده کرد. او با لباس مجسمه‌ای که مانند موج دور او پیچیده بود، برجسته بود. این ستاره سومالیایی با کمک استایلیست عمار فیض، ریسک‌پذیری را به اوج جدیدی رساند. او در سرتاسر جشنواره با لباسی محافظه کارانه و پوشیده ظاهر شد.

6

لباسی با لایه‌های زخیم

دیدی استون بدون شک بهترین ظاهری را داشت که در فرش قرمز دیده شد. او با لباس مشکی با یک تکه گرد ضخیم که دور سر و نیم تنه‌اش پیچیده شده بود، تقریباً مانند یک شنل کلاهدار راه رفت. اما این قطعه دراماتیک فقط یک طرف قفسه سینه او را پوشانده بود و لایه‌های ضخیم بند مشکی را که مانند یک تاپ نخی بود در طرف دیگر بود. استون لباس جسورانه خود را با دستکش ساعد و گوشواره الماس تکمیل کرد.

7

کن؛ ادامه دهنده روند زن ستیزی

جشنواره کن امسال کمی متفاوت آغاز به کار کرد به این دلیل که در ابتدا نقش زنان پرنگ بود! گرتا گرویگ اولین کارگردان زن آمریکایی است که امسال به عنوان رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم کن فعالیت کرد. سپس نوبت به مریل استریپ برنده سه جایزه اسکار رسید که در مراسم شب افتتاحیه، نخل طلای افتخاری را دریافت کرد؛ لیلی گلادستون، ابرو سیلان، اوا گرین و نادین لبکی از جمله بانوانی هستند که برخی از اعضای هیات داوران بخش اصلی جشنواره کن را تشکیل می‌دهند. اوایل گمانه‌زنی‌ها بر این بود که زنان، حداقل در ظاهر، برندگان واقعی امسال هستند اما پایان بندی جشنواره نشان داد که پشت صحنه این صنعت هنوز مملو از زن ستیزی است. 

2

برندگان کن 2024

فیلم «آنورا» ساخته شان بیکر برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴ شد. فیلم «همه آنچه ما به عنوان نور تصور می‌کنیم» ساخته پایال کاپادیا که اولین فیلم هندی است که در ۳۰ سال اخیر به بخش رقابتی کن راه یافته است، جایزه بزرگ را از آن خود کرد.

14

 جایزه بهترین بازیگر زن به بازیگران همین فیلم شامل آدریانا پاز، زویی سالدانا، کارلا سوفیا گاسکون و سلنا گومز به صورت مشترک اهدا شد و جسی پلمونز برای بازی در فیلم «انواع مهربانی» ساخته یورگوس لانتیموس برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. هیات داوران یک جایزه ویژه هم به محمد رسول اف برای «دانه انجیر مقدس» اهدا کرد. این فیلم همچنین برنده جایزه فیپرشی کن شد. 

4

5

11

13

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها