|

طرز تهیه لواشک زردآلو به صورت حرفه ای و مشتی؛ جوری که آب از لب و لوچه همه آویزون شه

لواشک زردآلو از قدیمی ترین و محبوب ترین تنقلات در کشور ما محسوب میشه که علاوه بر طعم بینظیر، خواص فوق العاده و زیادی هم داره.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- یه سری خوراکی ها هستن که تویه هر کشوری جزء خوارکی های سنتی و قدیمی اون محسوب میشن، که طرفدارهای خودشون رو هم دارن و در کنار اون حتی مزایای زیادی هم دارن، میدونید که قدیمی ها جایی نمیخوابیدن که زیرشون آب بره! حالا یکی از خوراکی های این مدلی تویه ایران که از قدیم الایام به روش های مختلف توی روستا و شهر درست میشده، لواشک هست که هر جوری هم بخواییم حساب کنیم، لواشک خونگی صد هیچ از لواشک شرکتی جلوتره و مسلما خواص اون هم بیشتره، گفتیم خواص بذارید چند تا از  فواید مصرف لواشک رو براتون بگیم؛ لواشک با تحریک ترشح اسید معده میتونید فرآیند هضم و جذب رو در بدن سرعت بده، لواشک از میوه تهیه میشه و اکثر میوه‌ها خواص آنتی اکسیدانی دارن که با از بین بردن رادیکال‌های آزاد باعث جلوگیری از پیری زودرس و بروز چین و چروک‌های پوست میشن، مصرف لواشک برای لاغری مفیده و توصیه میشه تویه رژیمتون حتما داشته باشیدش خصوصا لواشک لیمو رو.

تویه مقاله ی امروز قصد داریم که براتون طرز تهیه ی لواشک زرآلو رو شرح بدیم که یکی از خوشمزه ترین طعم های لواشک هستش و بین ما ایرانی ها حسابی طرفدار داره. خشک کردن میوه ی زرد آلو از قدیم تویه ایران مرسوم بوده و از زردآلوی خشک توی خیلی از غذاها استفاده میکنن، مثلا به عنوان مثال توی بعضی از شهرها داخل کوفته یه دونه زردآلو میذارن و یا تویه بعضی از خورشت ها گاهی اوقات چند تا دونه از این میوه رو به صورت خشک شده میندازن و یا حتی با ترکیب این میوه ی خشک فقط با کمی پیاز و آب ازش یه خورشت خوشمزه که طعم ملسی داره درست میکنن. اما برای لواشک داستان فرق میکنه و مسلما خیلی هاتون طرز تهیه ی اون رو میدونید ولی قصد داریم با این دستورالعمل که هم تصویری هست و هم ساده، شما رو در این زمینه حرفه ای تر کنیم، پس با ما همراه باشید.

لواش45

مواد لازم برای تهیه ی لواشک زردآلو

  • زردآلو: ۲ کیلو
  • آب: نصف لیوان

طرز تهیه ی لواشک زردآلو

در ابتدا بگیم که شما میتونید به لواشکتون چاشنی هایی مثل نمک، شکر و یا جوهر لیمو اضافه کنید، ولی ما تویه این دستورالعمل لواشک خالص و با طعم طبیعی رو ترجیح دادیم. زردآلوها رو خیلی خوب بشورید و هسته هاشون رو دربیارید، البته که میتونید این میوه رو با هسته هاش بجوشونید ولی موقع رد کردن از صافی یکم کارتون سخت میشه و از اونجایی که درآووردن هسته ی این میوه کار سختی نیست پس تنبلی نکنید و از همون اول این هسته ها رو خارج کنید و اگر دلتون خواستید میتونید بشکونید و میلشون کنید چون خوشمزه هستن.

لواش147

بعد از این که زردآلوها رو هسته گیری کردین، نصف لیوان آب به اون ها اضافه کنید، دقت کنید که اصلا نیازی نیست از این مقدار بیشر اضافه کنید چون میوه ها به خودیه خود قراره که حسابی آب بندازن. حالا شعله رو روشن کنید و حرارت رو خیلی ملایم کنید تا آب از پایین شروع به جوشیدن کنه و میوه ها به آرومی آب بندازن و هر ازگاهی هم میوه ها رو جابجا کنین تا اونایی که رو قرار  دارن هم بپزن.

لواش12654

رفته رفته حجم آب قابلمه بیشتر و بیشتر میشه، اجازه بدین که زردآلوها در این مرحله کامل بجوشن، بپزن و له بشن جوری که وقتی اون ها رو با قاشق فشار میدید کاملا له بشن و پوست و گوشت میوه از هم جدا بشن. حالا نوبته رد کردن از صافیه؛ صافی رو داخل یه ظرف گود قرار بدید و آروم آروم زردآلو های پخته رو داخل صافی بریزید، میبینید که آب و عصاره زرآلوها داخل ظرف سرازیر میشه و تفاله ها داخل صافی میمونن. برای این که کارتون راحت بشه بهتر هست که صبر کنید تا زردآلوها خنک بزن و بعد موقع رد کردن از صافی با دست اون ها رو فشار بدید تا قشنگ آبشون کشیده بشه.

لواش1258

حالا بعد از این که گوشت و عصاره ی میوه کامل به داخل ظرف منتقل شد و تنها چیزی که داخل صافی موند پوست بود، یه بار دیگه مایع زردآلو رو داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بذارید تا آب اضافه اش کشیده بشه و توی این زمان همش هم بزنیدش تا به قابلمه نچسبه، بعد از این که مواد غلیظ شد، شعله رو خاموش کنید و منتظر بمونید که موادتون یه ذره خنک بشه (تویه این مرحله میتونید هر چاشنی که مایل بودید مثل نمک و یا شکر رو به مواد اضافه کنید)

لواش695

حالا روی سینی هایی که آماده کردید رو یه نایلون ضخیم بندازید و مایع لواشک رو به شکل یک دست و آروم روی اون ها پخش کنید، دقت کنید که ضخامت در هر قسمت برابر باشه تا کل لواشک یک دست و همزمان خشک بشه و قابل مصرف باشه، حالا سینی ها رو بذارید مقابل نور خورشید و دو الی سه روز زمان بدید و لواشک لذیذ و خوش طعمتون رو تحویل بگیرید. برای این هم که روی لواشک هاتون خاک نشینه میتونید روی اون ها توری بندازید و یا بعد از خشک شدن با یه دستمال نم دار، گرد و خاکشون رو بگیرید.

لواش154

اگر دوست دارید آشپزی های ما را دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها