|

از ادبیات ژاپن چی بخونیم؟

بهترین رمان های ادبیات ژاپن؛ با چند تا داستان خاص و متفاوت دری تازه به روی خودت باز کن

اگه دنبال اینی که چند تا کتاب خاص و خفن بخونی که کلی تغیر و تحول تو وجودت ایجاد کنه و برای مدت ها در ذهنت هک بشه باید بری سراغ ادبیات ژاپن.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- اگر اهل کتاب خواندن و مطالعه باشید قطعا نیازی نیست تا به شما بگیم که ادبیات، دنیای نامتنهای و گسترده ای داره که نمیشه هیچ نقطه پایانی برای اون در نظر گرفت. ادبیات کشور های مختلف هر کدوم معمولا یک سری شاخصه ها و مولفه های ویژه دارند که اون ها رو از ادبیات دیگر کشور ها متمایز میکنه، برای مثال ادبیات آلمان رنگ و بویی عمیقا متفاوت با ادبیت امریکا یا انگلستان دارد و هر کدام از آن ها می توانند جهان بینی ویژه ای رو به شما هدیه بدند، برای همین هم هست که هرگز نباید خودتون روبه ادبیات یک کشور یا آثار یک نویسنده خاص محدود کنید.

ادبیات کشور ژاپن رو می تونیم به عنوان ادبیاتی خاص و عمیق معرفی کنیم که آثار اون به درک بالا و تفکر عمیق نیاز داره شاید یکی از دلایل عمده اون هم توجه زیاد و ویژه ایست که آن ها به جزئیات دارند، همین امر هم باعث شده که هنگام خواندن آثار ادبی ژاپن خواننده شرایط خاص و ویژه ای رو تجربه می کنه که باعث میشه تاثیر اون برای مدت ها در ذهن باقی بماند.

ادبیات ژاپن

اگر شما تا به حال حس ناب خواندن یک اثر ادبی ژاپنی را تجربه نکرده اید اصلا جای نگرانی نیست چون در ادامه ما به شما هفت مورد از معروف ترین و جذاب ترین آثار این کشور رو معرفی می کنیم که با خوندنش غرق در لذت خواهید شد.

1.خانه ای که در آن مرده بودم اثر کیگو هیگاشینو

هیگاشینو از آن نویسنده هایی است که به خاطر خلق آثار معمایی سابقه ای درخشان دارد و در همین راستا جوایز بسیاری را هم به دست آورده. خانه ای که در آن مرده بودم هم یکی از همین آثار معمایی جذاب است که پسری ایست که تصمیم می گیرد تا به همراه دوستش در پی کشف سوال هایی برود که از کودکی زندگی او را با ابهام مواجه کرده اند.

ادبیات ژاپن

2.هنرمندی از جهان شناوری اثر کازو ایشی گورو

حتا اگر تا به حال هیچ کتابی هم از ادبیات ژاپن نخوانده باشید یا هیچ نویسنده ژاپنی تباری را نشناسید ولی مطمئنا نام کازو ایشیگارو را شنیده اید و هنرمندی از جهان شناور یکی از برترین آثار اوست که به برشی از وقایع پس از جنگ جهانی دوم در ژاپن می پردازد. واقعیت این است که جنگ مثل زلزله می ماند، خودش یک طرف قضیه است و پس لرزه های آن هم یک طرف دیگر؛ و در این کنتاب ایشیگارو شما را به درکی واقعی و البته نه چندان دوست داشتنی از ژاپن پس از جنگ می رساند.

ادبیات ژاپن

3.گریه آرام اثر کنزابورو اوئه

اگر به دنبال یک اثر نو هستید که شما را با وقایعی دردناک از جامعه انسان های مدرنِ قرن بیست و یکمی که خود را متجدد و فرهیخته می دانند آشنا کند گریه آرام یکی از بهترین انتخاب های ممکن است. شاید آثاری با این مزمون در ادبیات جهان کم نباشد اما اوئه روایتی متفاوت و خاص برای خواننده خود در دست دارد. از آنجایی که این رمان دارای لایه های پنهان، جنبه های روانشناختی و عدم مرزبندی بین زمان های مختلف است ممکن است خواندن اثر را کمی برای شما سخت کند اما ارزشش را دارد.

ادبیات ژاپن

4.خانه خوبرویان خفته اثر یاسوناری کاواباتا

اگر به شما بگوییم گابریل گارسیا مارکز این طور عنوان کرده است که خانه خوبرویان خفته تنها اثری است که آرزو می کند کاش نویسنده آن بود، چه فکری در رابطه با این اثر می کنید؟ بله احتمالا شما هم گمان می کنید که قرار است با یک شاهکار ادبی رو به رو باشید، که همین طور هم هست. مطمئنا همه ما افرادی را دیده ایم که گمان می کنند درگیر عشق شده اند اما در واقع این نشانی از درک نادرست آن ها از احساساتشان است و درواقع این شهوت است که با آن دست و پنجه نرم می کنند. خانه خوبرویان خفته داستانی را برای شما نقل می کند که ممکن نیست مانند آن را خوانده باشید.

ادبیات ژاپن

5.کافکا در کرانه اثر هاروکی موراکامی

مطمئنا تا به حال بار ها و بار ها نام کافکا در کرانه را شنیده اید و آن را در قفسه کتاب فروشی های مختلف دیده اید، جای تعجبی هم ندارد این کتاب معروف ترین اثر هاروکی موراکامی است که در تمام دنیا از شهرت بالایی برخوردار است. کافکا در کرانه شما را در پی کشف پاسخی برای پرسش های فلسفی با خود همراه می کند.

ادبیات ژاپن

6.غول مدفون اثر کازو ایشی گورو

یکی دیگر از آثار شاهکار و فوق العاده کازو ایشی گورو غول مدفون است که وقتی برای اولین بار چاپ شد توانست به طرز باور نکردنی ای مورد استقابل مخاطبان و منتقدان ادبی قرار گرفت. غول مدفون یک روایت تو در تو از وقایعی حماسی، جادویی و اسطوره ای است. موراکامی معتقد است ایشی گورو به قدری نویسنده خارق العاده ایست که برای خواندن آثار او نباید تا چاپ دوم منتظر ماند.

ادبیات ژاپن

7.کیوتو اثر یاسوناری کاواباتا

کاواباتا نویسنده شهیر و ستودنی ژاپنی ایست که از او با عنوان یکی از برجسته ترین نویسنده های ژاپن یاد می کنند و کیوتو شاهکار این نویسنده یکی از سنتی ترین کتاب های ادبیات ژاپن است. که دو داستان مجزا اما در عین حال نه آنقدر دور و بی ربط را روایت می کند که هر دو به نوعی ارتباط بین سنت ها و مدرنیته را روایت می کنند.

ادبیات ژاپن

لازم به ذکر است که تمامی آثار ذکر شده در بالا به فارسی ترجمه شده اند و شما می توانید با خیال راحت به خواندن آن ها بپردازید.

شما کاربران شایانیوز کتاب خواندن رو با چه اثری شروع کردید؟ تجربیات و پیشنهاد های خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها