|

برگی از ادبیات فارسی

هفت کتاب ایرانی که نخونیشون اساسی از دستت رفته؛ خاص ترین های ادبیات وطنی

هر کتابی خوندنش فوق العاده لذت بخش و جذابه اما این بار به جای ادبیات خارجی بیا ببین تو ادبیات وطنی چه شاهکار هایی می تونی بخونی و حال کنی.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- شما چقدر از زمان خودتون رو به کتاب خوندن اختصاص می دید؟ وقت هایی که برای گذر اوقات فراغتتون به سراغ کتاب خوندن میرید چه سبک کتاب هایی رو ترجیح میدید؟ در کمال تاسف سرانه کتاب خوانی در کشور ما خیلی پایین تر از اون چیزی است که بشه حتا بهش اشاره کرد و این یک معضل بسیار بزرگ و دردناک است که گریبانگیر جامعه ی ما شده و طبیعتا دلایل زیادی هم برای این مسئله وجود داره، اما با این حال کتاب خوندن یکی از بهترین تفریح هایی است که هر شخصی در هر سن و سالی می تونه بهش مشغول بشه. فرقی نداره که شما چه مکتب ادبی رو می پسندید یا دوست دارید آثاری که انتخاب می کنید متعلق به کدوم دوره زمانی هستند، ممکنه شما فقط آثار فاخر کلاسیک رو دوست داشته باشید یا فقط رمان های معاصر رو بپسندید، در هر حال برای هر نوع سلیقه ای بی شمار کتاب وجود داره که هرگز به انتها نمی رسند.

کتاب ایرانی چی بخونیم؟

یکی از محبوب ترین سبک های ادبی که در سرتاسر جهان هم از محبوبیت بسیار بالایی برخورداره رمان است، از رمان های اجتماعی گرفته تا رمان های عاشقانه، اما متاسفانه به این دست از آثار در ادبیات کشور ما آن طور که باید و شاید توجه نشده است و شاید به همین دلیل هم هست که بسیاری از افراد فقط سر خودشون رو با آثار ادبی کشور های دیگه گرم می کنند و هیچ وقت هم به سراغ رمان های ایرانی نمیایند چون به نظرشون اثر درخور توجهی وجود نداره، اما این یک باور بسیار نادرست است.

اگر شما هم در دسته ی افرادی هستید که برای رمان خوندن نمی دونید سراغ چه کتاب هایی در ادبیات فارسی برید حتما به خوندن ادامه بدید که ما تعدادی از بهترین و جذاب ترین آثار رو به شما معرفی می کنیم.

1.کلیدر اثر محمود دولت آبادی

کلیدر یکی از ماندگار ترین آثار ادبیات معاصر فارسی است همچنین با حدود 950 هزار کلمه دومین رمان بلند جهان است که دولت آبادی حدودا 15 سال از عمر خودش رو صرف به تحریر در آوردن آن کرد. کلیدر یک رمان اجتماعی بر اساس واقعیت است که داستانی را در رابطه با گل محمد و ایل و طایفه اش با ظرافت بیانی انکار ناپذیر روایت می کند که شما را عمیقا به دل داستان می کشد. از طرفی در داستان شاهد یک مبارزه طبقاتی واقعی هستیم که به زیبایی به تصویر کشیده شده است.

کتاب ایرانی چی بخونیم؟

2.یوزپلگانی که با من دویده اند اثر بیژن نجدی

برای کسانی که خیلی اهل کتاب خوندن نیستند شاید نام بیژن نجدی چندان آشنا نباشد اما باور کنید که یوزپلنگانی که با من دویده اند یکی از جذاب ترین و برترین آثاری است که می تونید بخونید. این کتاب تنها اثر این لیست است که مجموعه ای از داستان های کوتاه می باشد و رمان نیست اما ارزش خوندن رو داره. تمامی داستان های این کتاب دارای نثری جذاب و شاعرانه و توصیفات و تخیل های جذاب هستند.

کتاب ایرانی چی بخونیم؟

3.آینه های دردار اثر هوشنگ گلشیری

اگر به دنبال یک داستان جذاب چند وجهی هستید که شما رو به عمق داستان بکشد و در خودش غرق کند آینه های دردار یکی از بهترین آثاری است که می تونید به سراغش بروید. هوشنگ گلشیری در این داستان رندگی پر حسرت نویسنده ای رو روایت می کنه که برای داستان هایش همیشه از تکه هایی از زندگی خودش استفاده می کنه و حالا دست روزگار باعث میشه تا اون با خیلی از داستان هاش رو به رو بشه.

کتاب ایرانی چی بخونیم؟

4.چراغ ها را من خاموش می کنم اثر زویا پیرزاد

مهم نیست تا به حال چند کتاب خوندید در هر حال مطمئنا شما نام کتاب چراغ ها را من خاموش می کنم شنیدید، برترین رمان زویا پیرزاد که جوایز ادبی بسیاری رو در جشنواره های بین المللی گوناگون به دست آورد و تا به این لحظه هم بیش از 160 بار تجدید چاپ شده است. زویا پیرزاد در این کتاب زندگی زنی را روایت می کند که که آنقدر در زندگی و نقش هایش در زندگی غرق شده است و خودش رو فدای خانواده اش کرده است که دیگه زندگی فردی خودش رو به فراموشی سپرده و به ناگاه دچار روزمرگی و یکنواختی میشه.

کتاب ایرانی چی بخونیم؟

5.سووشون اثر سیمین دانشور

مگر ممکن است که کسی تا به امروز نام سووشون یا سیاوش کشون رو نشنیده باشد؟ سووشون یکی از شاهکارهای جاوید ادبیات فارسی است که توسط بانو دانشور برای اولین بار در سال 1969 به چاپ رسید. اگر به تاریخ معاصر ایران علاقه دارید قطع به یقین سووشون یک راهنمای جامع و درجه یک است. این رمان داستان خانواده ای ایرانی در در دوره ی اشغال کشور توسط نیروهای متفقین در جنگ جهانی دوم است.

کتاب ایرانی چی بخونیم؟

6.سمفونی مردگان اثر عباس معروفی

به گزارش شایانیوز، سمفونی مردگان از آن دست آثاری است که باید بهش به عنوان بهترین اثر و برترین اثر نویسنده لقب داد، برای همین هم هست که این روزها تقریبا اکثر افراد عباس معروفی رو با عنوان نویسنده ی سمفونی مردگان می شناسند. سمفونی مردگان یک داستان متفاوت و تراژیک است که به طرز متفاوتی روایت شده است و یکی از عمده دلایل شهرت این اثر هم دقیقا نوع روایتگری آن است.

کتاب ایرانی چی بخونیم؟

7.خون خورده اثر مهدی یزدانی خرم

یکی از معاصر ترین رمان های ایرانی که می تونیم بهتون پیشنهاد بدیم، رمان خون خورده است، اثری که به خاطر قلم پر کششی که داره شما رو مجبور می کنه تا پیش از به پایان رسیدن آخرین برگ، اون رو زمین نگذارید و به خوندن ادامه بدید. خون خورده اثر مهدی یزدانی خرم روایتی بسیار جذاب و گیرا از زندگی پنج برادر گمشده آن هم در دهه 60 می باشد.

کتاب ایرانی چی بخونیم؟

به نظر شما کاربران شایانیوز چه کتاب های دیگه ای باید در این لیست قرار بگیرند؟ نظرات و پیشنهاد های خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها