|

کیک صبحانه

طرز تهیه کیک انگلیسی؛ کیک جذابُ خوش بافتمون از فرنگ تشریف آوردن

کیک انگلیسی

اگه دنبال یه کیک جذاب و خوشمزه واسه عصرونه یا صبحانه هستید کیک انگلیسی گزینه بسیار مناسبی است که بافت خیلی خوبی هم داره.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- تا حالا 10 تا کیک جذاب و خوشمزه بهتون یاد دادیم که بیشترش شکلاتی و میوه ای بوده مثل کیک موکا، کیک هویج، کیک سیب و ... مطمئنا خیلیا هستن که کیک ساده مثل کیک وانیلی دوست دارن اگه شما هم جزء این افراد هستید پس همین حالا دست به کار شید تا یه کیک جذاب و خوشمزه که بدون میوه، شکلات، خامه و پنیر باشه با هم درست کنیم. اسم این جذاب خوشمزه کیک انگلیسی یا کیک صبحانه است که به خاطر وجود پودر کاکائو و دو رنگ شدن بهش کیک دو رنگ هم میگن.

این کیک همون طور که از اسمش پیداس برای صبحانه گزینه بسیار مناسبی است البته پیشنهاد ما اینِ که برای حفظ تناسب اندام و داشتن تغذیه سالم در وعده صبحانه به نون پنیر خودمون اکتفا کنید اما اگه صبحانه خور نیستید ایشون میتونن شما رو به خوردن این وعده مهم ترغیب کنن.

اگه دوست دارید طرز تهیه این کیک خوشمزه رو یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا فوت و فن های تهیه کیک های خونگی رو یاد بگیرید.

مواد اولیه لازم برای تهیه کیک انگلیسی

آرد 2 پیمانه سرخالی

پودر قند 1/5 پیمانه

تخم‌مرغ ۴ عدد

روغن مایع 1/4 پیمانه

شیر 1/2 پیمانه

کره ۱۰۰ گرم

نشاسته ذرت ۲ قاشق غذاخوری

پودر کاکائو ۲ قاشق غذاخوری

بیکینگ‌ پودر ۲ قاشق چایخوری

وانیل 1/2 قاشق چایخوری

آب جوش ۲ قاشق غذاخوری

رنده پوست پرتقال یا لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری سرخالی

نمک 1 پنس (یک پنس مقداری است که بین انگشتان شست و اشاره جای می گیرد)

کیک انگلیسی

طرز تهیه کیک انگلیسی

1- اولین قدم برای درست کردن هر کیکی اینِ که مواد اولیه رو به دمای محیط برسونید؛ بنابراین سعی کنید حداقل نیم ساعت قبل از شروع، همه مواد ُ از یخچال خارج کنید و اجازه بدید به دمای محیط برسن.

2- زرده و سفیده تخم مرغُ از هم جدا کنید حواستون باشه به هیچ عنوان نباید زرده داخل سفیده بشه. اگه تازه کارید شاید این کار براتون کمی سخت باشه پس بادقت انجامش بدید.

جدا کردن زرده و سفیده تخم مرغ

۳- ابتدا سفیده رو با همزن برقی بزنید وقتی پف کرد و بالا اومد 1/3 پودر قندی که الک کردیدُ بهش اضافه کنید مجدداً با همزن برقی بزنید تا کاملاً فرم بگیره. سفیده رو باید به اندازه‌ای بزنید که وقتی ظرفُ بر می‌گردونید از ظرف جدا نشه یکی از نشانه‌های خوب فرم گرفتن سفیده اینِ که رد پره‌های همزنُ توش ببینید وقتی سفیده خوب فرم گرفت برای اینکه آب نندازه داخل یخچال بزاریدِش.

حواستون باشه موقع فرم دادن سفیده ظرف حاوی سفیده و پره‌های همزن باید کاملاً تمیز، خشک و عاری از هرگونه چربی باشه، اگه غیر از این باشه سفیده فرم نمی‌گیره به همین دلیل معمولاً پیشنهاد میشه اول سفیده رو فرم بدید بعد زرده رو بزنید، چون اگه اول زرده رو بزنید باید پره‌های همزنُ تمیز بشویید و کاملاً خشک کنید بعد سفیده رو فرم بدید.

سفیده تخم مرغ فرم بدید

4- کره رو با همزن برقی بزنید وقتی نرم و یکدست شد، بقیه پودرقند الک شده رو بهش اضافه کنید و خوب هم بزنید. ممکنِ این سوال براتون پیش اومده باشه که میشه به جای پودر قند از شکر استفاده کرد؟

پودرقند ریزترین فرم شکرِ بنابراین وقتی با سایر مواد ترکیب میشه، زودتر از شکر حل میشه. البته تفاوت پودرقند و شکر در شیرینی‌پزی محسوس‌تر از پخت کیکِ. میشه به جای شکر از پودر قند استفاده کرد اما برعکسش نمیشه یعنی به جای پودر قند نباید از شکر استفاده کنید. نکته مهم دیگه اینِ که پودر قند، فشرده و سنگین‌تر از شکرِ بنابراین در زمان اندازه‌گیری با پیمانه به این مسئله توجه داشته باشید. یک پیمانه شکر سفید معادل ۲۰۰ گرمِ اما یک پیمانه پودرقند معادل ۱۲۵ گرم است.

شکر و پودر قند

5- حالا زرده تخم‌ مرغ + وانیل + رنده پوست پرتقال یا لیمو رو هم با همزن برقی هم بزنید. (اگر رنده پوست پرتقال یا لیمو نداشتید حذفش کنید ولی وانیل 1 قاشق چایخوری بریزید) این موادُ به اندازه‌ای هم بزنید که رنگش کرم متمایل به سفید بشه. بعد مخلوط کره + پودرقندُ بهش اضافه کنید. حدود ۱ دقیقه دیگه با همزن بزنید تا با هم مخلوط بشن.

6- در این مرحله نصف روغن مایع رو اضافه کنید یک دور با همزن هم بزنید. سپس ۲ قاشق آب جوش رو هم اضافه کنید آب داغُ یک دفعه نریزید چون تخم مرغ میبره. بعد از اینکه آبُ اضافه کردید مواد در حد مخلوط شدن هم بزنید.

کیک انگلیسی

7- سفیده رو از یخچال دربیارید اجازه بدید چند دقیقه بمونه تا با بقیه مواد هم دما شه. فر رو هم روی دمای 180 درجه قرار بدید تا گرم شه.

8- آرد + نشاسته ذرتُ که ۳ بار الک کردید، به همراه سفیده و شیر کم‌کم به زرده اضافه کنید. ابتدا مقداری از سفیده رو به زرده اضافه کنید با لیسک به حالت دورانی هم بزنید بعد مقداری از آردُ اضافه کنید و باز به حالت دورانی هم بزنید در مرحله سوم شیرُ هم بریزید به همین ترتیب ادامه بدید در این میان نمک و بکینگ پودر رو هم به مواد اضافه کنید.

How-To-Grease-a-Pan_720px_landscape

حتماً باید به صورت دورانی و از یک جهت هم بزنید کار هم زدنُ آرام انجام بدید، اگه خیلی تند هم بزنید پف کیک می‌خوابه موقع هم زدن حواستون باشه همه مواد با هم مخلوط شده باشن و گوله‌های آرد در مواد باقی نمونه. پودر کاکائو رو جداگانه الک کنید برای اینکه رنگش تیره بشه، بقیه روغن مایع رو بهش اضافه کنید و هم بزنید.

9- به گزارش شایانیوز کف قالب مورد نظر کاغذ روغنی بندازید یا با روغن جامد چرب کنید اگر با روغن مایع چرب کنید می‌سوزه. (اگه خواستید دیواره‌ها رو هم با روغن چرب کنید، حتماً بعد از روغن زدن، دیواره‌ها رو آردپاشی کنید تا مانع پف کردن کیک نشه.) در انتخاب قالب دقت کنید اگر قالب نسبت به مواد کوچیک یا بزرگ باشه نتیجه مطلوبی نمی‌گیرید همیشه باید قالبی رو انتخاب کنید که وقتی مواد کیکُ توش ریختید ۱/۳ از حجم قالبتون خالی بمونه البته همه این موارد نیاز به تجربه داره شاید بار اول متوجه نشید که چه قالبی مناسبِ.

کیک انگلیسی

10- نصف موادُ داخل قالب بریزید با لیسک پخشش کنید بعد کاکائو رو اضافه کنید و در نهایت بعد بقیه موادُ روش بریزید. برای اینکه کاکائو پخش شه، با یک سیخ چوبی که با روغن مایع چرب کردید، به صورت مارپیچ یا هفت و هشتی موادُ شکل بدید. چند بار قالبُ آرام به زمین بکوبید تا هواگیری بشه. (همیشه موادُ از وسط قالب داخلش بریزید و به صورت یکنواخت در کل قالب پهن کنید.)

11- قالبُ به مدت 45 دقیقه در طبقه وسط فر با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار بدید. معمولاً درجه حرارت و مدت زمان پخت در فر‌های مختلف متفاوتِ به عنوان مثال اگه تو دستور گفته شده دمای 180 درجه به مدت 45 دقیقه ممکنِ در فر شما با این دما و مدت نتیجه مطلوب حاصل نشه البته نگران این موضوع نباشید با چند بار استفاده از فر متوجه میشید که چه دما و مدت زمانی برای پخت کیک‌ها در فر شما مناسبِ.

کیک انگلیسی

تا 20 دقیقه اول به هیچ عنوان در فرُ باز نکنید، چون پف کیک می‌خوابه بعدش برای اینکه متوجه شید کیک پخته یا نه سیخ چوبی رو داخلش بزنید اگه از مواد کیک چیزی بهش نچسبید یعنی کیک شما پخته. برای امتحان اینکه کیک پخته یا نه، سیخُ از وسط کیک فرو کنید؛ چون دیواره ها زودتر می‌پزه. وقتی کیک پخت قالبُ فوری از فر خارج نکنید، چون وقتی یه دفعه از گرمای زیاد خارج شه به کیک شوک وارد میشه و پفش می‌خوابه پس ابتدا فرُ خاموش کنید بعد درِشُ باز کنید اجازه بدید چند دقیقه داخل فر خاموش بمونه بعد از فر خارج کنید.

12- بعد از اینکه کیکُ از فر خارج کردید یک ربع بهش زمان بدید تا از حرارت بیفته بعد به آرامی دور قالبُ با کاردک یا چاقو در بیارید سپس روی یک توری برگردونید. توری، پنجره‌ای است که برای برگرداندن کیک به جای سینی استفاده میشه و می‌تونید اون از لوازم قنادی‌ها تهیه کنید. اجازه بدید کیک 1 ساعت روی توری بمونه تا کاملا خنک بشه اگه داغ باشه و بخواین برشش بزنید خُرد میشه. این کیک میتونید به صورت ساده یا با گاناش سرو کنید.

 اگه می خوایید لذت یه کیک خونگی رو بچشید صفحه آشپزی ما رو دنبال کنید.

کیک انگلیسی

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها