|

خواب بدون کابوس

چطور کابوس های شبانه ام را متوقف کنم؟! هفت راهکار ساده و بی دردسر

How to stop nightmares?

اگر گاهی دچار بد خوابی و کابوس می شوید، ما به شما 7 راهکار ساده را معرفی می کنیم که می توانند در بهبود کیفیت خوابتان موثر واقع شوند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- کابوس دیدن مشکل عظیمی است که می تواند به طورکلی روند و کیفیتِ خواب هر انسانی را دچار اختلال کند. ممکن است با خودتان فکر کنید که کابوس دیدن های مکرر و ترسناک فقط مخصوص به کودکان است و شما تنها بزرگسالی هستید که از این مشکل رنج می برد اما باید به شما بگوییم که این یک باور غلط است و متاسفانه افراد زیادی هستند که با این معضل دست و پنجه نرم می کنند تا جایی که برخی، کابوس هایشان نه تنها خوابشان بلکه زندگی روزانهِ شان را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد. پزشکان و روانشناسان نام این مشکل را اختلال کابوس و خواب گذاشته اند.

Nightmares

با این حال اگر شما از آن دست افرادی هستید که هر از گاهی دچار بد خوابی و کابوس می شوید، ما قصد داریم تا هفت راهکار ساده را به شما معرفی کنیم که می توانند در بهبود کیفیت خوابتان موثر واقع شوند و کابوس های شما را کم نمایند.

هفت راهکار ساده برای رهایی از کابوس های شبانه:

1.روتین شبانه داشته باشید

بهترین کاری که می توانید برای خود انجام دهید این است که برای خودتان یک برنامه روتین و منظم شبانه داشته باشید؛ برنامه ای که به شما آرامش می دهد و ذهنتان را آرام میکند. به خاطر داشته باشید که انجام فعالیت های آرامش بخش مانند خواندن یک کتاب زیبا، حل کردن پازل یا یک دوش آب گرم می تواند کیفیت کلی خواب شما را بهبود بخشد. بخش بزرگی از کابوس های شبانه نشئت گرفته از فعالیت ها و اتفاقات طول روز ما هستند بنابراین انجام مدیتیشن، تنفس عمیق و یا تمرینات تمدد اعصاب نه تنها می توانند در رفع کابوس ها و بهبود کیفیت خواب شما موثر باشند بلکه می توانند به طور کلی در ارتقا سطح آرامش و تمرکز شما موثر واقع شوند. به علاوه بهتر است اتاق خوابتان را ساکت کنید و دمای اتاق را تنظیم نمایید تا خواب راحت تری داشته باشید.

reading-before-going-to-sleep

2.صحبت کنید

فرقی نمی کند خودتان دچار کابوس شده اید یا کودکانتان؛ خوب است که در رابطه با آنچه که شب گذشته خواب دیده اید صحبت کنید. ببینید چه چیزی شما را ترسانده بود سپس یادآور شوید که کابوس ها حقیقت ندارند و نباید باعث آزرده شدن شما بشوند.

3. قبل از خواب خوراکی نخورید

صَرف هر گونه میان وعده ای می تواند متابولیسم بدنی شما را افزایش دهد که نتیجه آن این است که مغز شما را فعال تر نگه می دارد و می تواند منجر به کابوس شود. بهتر است دو تا سه ساعت قبل از خواب دیگر چیزی نخورید تا بتوانید هنگام خواب احساس سبکی داشته باشید. برخی حتی نیاز دارند که نه تنها میان وعده های شبانگاهی خود را حذف کنند بلکه باید وعده شام خود را نیز سبک انتخاب نمایند.

Don_t eat before bed

4.پایان کابوس هایتان را مجدد بنویسید

اگر می توانید همان لحظه ای که از خواب بیدار شده اید اگر هم نه بگذارید برای روز آینده. اما خوب است که سعی کنید کابوس خود را به یاد بیاورید و آن را بنویسید اما این بار پایان آن را هر طور که خودتان دوست دارید و باعث آرامش خاطرتان می شود رقم بزنید. گاهی اوقات کمی خلاقیت می تواند بسیار کمک کننده باشد. این روش به خصوص در رابطه با کودکان بسیار موثر واقع می شود.

5.نگرانی های خود را بنویسید

نوشتن نگرانی هایتان قبل از خواب باعث می شود تا زمانی که سرتان را روی بالشت می گذارید دیگر به آنها فکر نکنید. به عبارتی نوشتن نگرانی هایتان باعث می شود که زود تر از موعود به سراغ آنها بروید.

Journal your worries

6.داروهای خود را بررسی کنید

برخی افراد گاها در یک دوره زمانی دچار کابوس های شبانه می شوند، باید بدانید که داروهای مصرفی شما می توانند گاها منجر به این امر شوند. ملاتونین همان اندازه که برای داشتن یک خواب خوب تاثیر گذار است، استفاده نادرست از آن، مانند زمان یا دوز نامناسب، می تواند در بروز کابوس های شبانه نیز تاثیر گذار باشد. بنابراین اگر احساس می کنید که پس از شروع یا قطع یکی از داروهای خود دچار کابوس شده اید حتما با پزشک مشورت نمایید.

7.فعالیت های کاهش دهنده استرس را امتحان کنید

کابوس های شبانه سیستم عصبی جنگ یا گریز بدن را فعال می کنند، این سیستم عصبی در حقیقت پاسخ طبیعی بدن به خطرات قریب الوقوع می باشد. بدن همچنین یک سیستم آرامش ذاتی به نام پاراسمپاتیک دارد. آرام سازی عضلات و سایر فعالیت های آرامش بخش می توانند به فعال شدن سیستم کمک نمایند. بنابراین خوب است که آرام سازی پیشرونده عضلانی را قبل از خواب امتحان کنید؛ به این صورت که عضلات خود را هنگام دم منقبض کنید و هنگام بازدم آنها را شل نمایید. این ترفند ساده می تواند در کاهش کابوس های شبانه شما به طرز باور نکردنی ای موثر عمل کند.

Practice stress-relieving activities

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها