|

موهایی سالم، درخشان و قوی با پوست سر سالم؛ هفت نکته ی مراقبتی

7 Healthy Scalp Tips for Strong, Shiny Hair

پوست سر سالم منجر به داشتن موهایی سالم و زیبا خواهد شد اما سوال این است که اصلا پوست سر سالم چه ویژگی هایی دارد؟!

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بسیاری از ما فکر می کنیم که پوست سر به خودی خود سلامت خود را حفظ می کند و نیازی نیست که ما برای مراقبت از آن کاری انجام بدهیم و در عوض بیشتر تمرکز خود را بر روی سلامت موهای خود معطوف می کنیم؛ چه شامپویی یا چه عواملی سلامت موی ما را تضمین می کنند. اما باید بدایند که سلامت پوست سر بسیار مهم می باشد و در حفظ زیبایی و سلامت موهای شما نیز تاثیر چشمگیری دارد.

با همه ی این اوصاف برخی افراد متاسفانه با مشکلات مربوط به پوست سر دست و پنجه نرم می کنند که گاها برایشان بسیار هم آزار دهنده می باشد مانند وقتی که روی لباس خود شوره های سرشان را مشاهده می کنند.

Well-Healthy-scalp

یادگیری چگونگی مراقبت از پوست سر می تواند سلامت آن و سلامت موهای شما را بهبود بخشد و باعث آرامش خاطر شما گردد. اما سوال اینجاست؛

پوست سر سالم چه ویژگی هایی دارد؟

به گفته پزشکان و محققان اگر پوست سر شما عاری از موارد ذکر شده در زیر باشد به معنای آن است که شما پوستِ سری سالم دارید.

  • خارش
  • سرخی
  • پوسته پوسته شدن
  • تحریک
  • درد
  • آکنه
  • کیست
  • آسیب خورشید
  • ریزش بیش از حد مو
  • سوزش
  • چرب بودن شدید

باید در نظر داشته باشید که اگر موارد بالا درمان نشوند ممکن است به ریزش مویی منجر شود که دیگر جبران پذیر نخواهد بود.

سلامت پوست سر تعیین کننده سلامت موهای شماست، به همین ترتیب، هر چیزی که باعث التهاب پوست سر شود می تواند برای سلامت مو مضر باشد. مشکلات پوست سر مانند شوره سر، درماتیت سبورئیک، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس همگی با خشکی، زبری، شکستگی و کاهش درخشندگی موها مرتبط می باشند. علاوه بر این همان طور که اشاره کردیم سلامت ضعیف پوست سر ممکن است به ریزش موی زودرس منجر شود که به نوعی جبران ناپذیر خواهد بود.

هفت راهکار ساده برای داشتن پوست سر سالم:

برخی تغییرات ساده در روتین و روند مراقبتی شما از موهایتان می توانند در سلامت پوست سر شما تفاوت بزرگی را ایجاد نمایند. اما گاهی نیز شرایط وخیم تر از آن است که با راهکار های خانگی و ساده به درمان پوست سر خود بپردازید؛ در این جور مواقع بهتر است هرچه سریع تر با یک متخصص مشورت نمایید.

1.از محصولات مراقبتی حساس و ملایم استفاده کنید

اجتناب از محصولاتی که حاوی سولفات، الکل یا مواد معطر هستند ممکن است به بهبود سلامت پوست سر شما کمک کنند. موارد ذکر شده باعث می شوند که رطوبت موهای شما از بین برود، از آنجایی پوست سر شما نیز حساس می باشد نتیجه موهایی وز، خشک و آسیب دیده خواهد بود. از طرفی دیگر باعث التهاب در کف سر نیز می شوند که پوست سرتان را تحریک می کند که نتیجه ی آن خشکی و خارش سر می باشد.

همچنین بهتر است از هرگونه محصولات مراقبتی و آرایشی که حاوی مواد شیمیایی خشن و سر سخت هستند مانند دکلره خودداری کنید. این موارد می توانند به ساقه های مویتان و پوست سر شما آسیب برسانند.

2.به آرامی شامپو بزنید

شستن کف سر یک اشتباه است؛ شما باید به آرامی کف سر خود را ماساژ دهید تا گردش خون افزایش پیدا کند و از ایجاد ساییدگی در پوست سرتان جلوگیری نماید.

Healthy-Scalp

3.موهایتان را کمتر بشویید

طبیعی است که فکر کنید برای جلوگیری از موهای چرب، باید موهایتان را مرتبا بشویید. با این حال، این عمل می تواند نتیجه ی معکوس داشته باشد چراکه شستشوی مکرر چربی طبیعی موهایتان را نیز از بین خواهد برد که برای سلامت پوست سر و موهای شما اصلا خوب نیست.

4.مکمل های امگا 3 را فراموش نکنید

متاسفانه نمی توانیم بگوییم که شواهد علمی قابل توجهی وجود دارد اما به نظر می رسد که مصرف مکمل روغن ماهی می تواند به رشد مو کمک کند و از ریزش مو جلوگیری نماید. خب البته نمی توان خواص بی نظیر امگا 3 را نادیده گرفت.

امگا 3 و روغن ماهی با تحریک گردش خون در پوست سر، موها را تغذیه می نمایند، همچنین التهابی را که می تواند با ریزش مو همراه باشد نیز کاهش می دهند.

5.آنتی اکسیدان بیشتری مصرف کنید

تجمع اکسیداتیو زمانی رخ می دهد که تعداد رادیکال های آزاد آسیب رسان در بدن بر تعداد آنتی اکسیدان های مفید غلبه می کند. تجمع اکسیداتیو نه تنها می تواند منجر به بیماری هایی مانند دیابت، بیماری قلبی و سرطان شود، بلکه مطالعات نشان داده اند می تواند بر سلامت پوست سر نیز تاثیر بگذارد و منجر به ریزش مو شود.

بهترین منابع آنتی اکسیدان ها میوه ها و سبزیجات می باشند. بهتر است سعی کنید محصولات متنوعی را مصرف نمایید تا طیف طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان های موجود در طبیعت را دریافت کنید، چرا که هر کدام فواید متفاوتی را در بر دارند که این فواید فراتر از صرفا حفظ سلامت موهای شما می باشند.

6.پروبیوتیک مصرف کنید

پزشکان معتقد هستند که مصرف پروبیوتیک برای بهبود و حفظ سلامت روده همچنین تعادل میکروبیوم روده موثر می باشد؛ و از آنجایی که سلامت روده با سلامت پوست، از جمله پوست سر مرتبط می باشد، می تواند منجر به حفظ سلامت پوست سر شما گردد.

7.اسکراب را فراموش نکنید

درست مانند اسکرابی که برای صورت خود استفاده می کنید، اسکراب پوست سر نیز راهی برای لایه برداری پوست سر می باشد. اسکراب ها حاوی لایه بردارهای فیزیکی یا شیمیایی هستند و به حذف سلول های اضافی پوست، چربی و شوره سر کمک می کنند و ممکن است رگ های خونی زیر پوست شما را گشاد کنند و به طور بالقوه رشد مو را تقویت کنند.

Well-Healthy-Hair

خلاصه:

پوست سر سالم منجر به داشتن موهایی سالم و زیبا خواهد شد، پس فرامش نکنید که حفظ سلامت پوست سر امری مهم می باشد در نتیجه اگر متوجه بروز موارد ذکر شده در بالا شدید سعی کیند با مراقب بیشتر مشکل خود را بر طرف نمایید و اگر همچنان درگیر آن بودید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید. به علاوه فراموش نکند که یک رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی سالم می تواند سلامت پوست و موی شما را به همراه بیارود.

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها