|

پوست صاف

هفت ماده غذایی که می توانند باعث بروز جوش و آکنه شوند!

Top 7 Foods That Can Cause Acne

عوامل زیادی وجود دارد که منجر به بروز آکنه می شوند؛ رژیم غذایی نیز یکی از این عوامل است ما به شما 7 ماده غذایی تاثیر گذار را معرفی می کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- آکنه یک بیماری شایع پوستی است که تقریباً 10 درصد از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. عوامل زیادی وجود دارند که باعث بروز آکنه می شوند از جمله باکتری های عامل آکنه، هورمون ها و منافذ ملتهب و مسدود شده. در ارتباط با تاثیر رژیم غذایی و احتمال بروز آکنه تا چندی پیش حدس و گمان هایی وجود داشت اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که رژیم غذایی می تواند نقش مهمی در ایجاد آکنه داشته باشد. به همین ترتیب ما در ادامه چند نمونه از مواد غذایی را به شما معرفی می کنیم که می توانند باعث بروز آکنه و جوش شوند.

هفت ماده غذایی که می توانند باعث آکنه شوند:

1.غلات و شیرینی های تصفیه شده

تحقیقات نشان داده است، افرادی که کربوهیدرات های تصفیه شده بیشتری را مصرف می کنند بیشتر مستعد ابتلا به آکنه هستند. برخی از غذاهای غنی از کربوهیدرات تصفیه شده عبارتند از:

  • نان، کراکر، غلات یا دسرهای تهیه شده با آرد سفید
  • پاستا تهیه شده با آرد سفید
  • برنج سفید و رشته برنجی
  • نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی های شیرین شده با شکر
  • شیرین کننده هایی مانند نیشکر، شربت افرا، عسل یا آگاو

این افزایش احتمال بروز جوش و آکنه را می توان با اثرات کربوهیدرات های تصفیه شده بر سطح قند خون و انسولین توضیح داد. سطح بالای انسولین برای افراد مبتلا به آکنه اصلا خوب نیست. انسولین هورمون های آندروژن را فعال تر می کند و فاکتور رشد شبه انسولین 1 را افزایش می دهد. این امر با ایجاد سریعتر رشد سلول های پوست و افزایش تولید سبوم به ایجاد آکنه کمک می کند.

Healthy-Skinn

خیلی کوتاه...

خوردن مقدار زیادِ کربوهیدرات های تصفیه شده ممکن است سطح قند خون و انسولین را افزایش دهد و منجر به بروز آکنه و جوش شود.

2.محصولات لبنی

تحقیقات متعددی صورت گرفته است که ثابت می کنند بین مصرف لبنیات و بروز آکنه ارتباطاتی وجود دارد. این مطالعات نشان می دهند که بزرگسالان جوانی که به طور منظم شیر یا بستنی مصرف می‌کنند، چهار برابر بیشتر از آکنه رنج می‌برند. البته باید اشاره کرد که تحقیقات همچنان ادامه دارد چرا که هنوز مشخص نیست که شیر دقیقا چگونه ممکن است در ایجاد آکنه نقش داشته باشد، هرچند که چندین نظریه پیشنهادی وجود دارد.

خیلی کوتاه...

مصرف مکرر محصولات لبنی با افزایش شدت آکنه مرتبط است، اما هنوز مشخص نیست که آیا در این بین رابطه علت و معلولی وجود دارد یا خیر.

3. فست فود

آکنه به شدت با خوردن یک رژیم غذایی به سبک غربی که غنی از کالری، چربی و کربوهیدرات های تصفیه شده می باشد، مرتبط است. مشخص نیست که چرا خوردن فست فود ممکن است خطر ابتلا به آکنه را افزایش دهد، اما برخی از محققان پیشنهاد می‌کنند که ممکن است بر ژن تأثیر بگذارد و سطح هورمون‌ها را به گونه‌ای تغییر دهد که باعث رشد آکنه شود.

خیلی کوتاه...

خوردن منظم فست فود با افزایش خطر ابتلا به آکنه مرتبط است، اما مشخص نیست که آیا مستقیما باعث ایجاد آکنه می شود یا خیر.

4. غذاهای غنی از چربی های امگا 6

مطالعات نشان داده اند که رژیم های غذایی حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 6، با افزایش سطح التهاب و آکنه مرتبط هستند. دم تعادل اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3، بدن را به حالت التهابی سوق می دهد که می تواند شدت بروز آکنه را افزایش دهد. برعکس ثابت شده است که مصرف مکمل اسیدهای چرب امگا 3 می تواند سطح التهاب را کاهش دهد.

خیلی کوتاه...

رژیم های غذایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 هستند و سطح کمی از امگا 3 را در بر می گیرند می توانند منجر به افزایش التهاب و نهایتا بروز جوش و آکنه شوند.

Healthy-Shinny-Skinn

5.شکلات

از سال 1920 تا به امروز تحقیقات متعددی در خصوص ارتباط مصرف شکلات و بروز آکنه صورت گرفته است؛ هرچند که همچنان نتیجه قطعی در این خصوص به دست نیامده است اما به نظر می رسد که خوردن شکلات باعث افزایش واکنش انفعالی سیستم ایمنی به باکتری های مولد آکنه می شود که نتیجه آن می تواند افزایش بروز آکنه باشد.

خیلی کوتاه...

هرچند که هنوز نتیجه قطعی در خصوص ارتباط بین بروز آکنه و مصرف شکلات بدست نیامده است اما تحقیقات نوظهور از ارتباط بین خوردن شکلات و ایجاد آکنه حمایت می کنند.

6.غذاهایی که به آن ها حساسیت دارید

برخی از محققان معتقد هستند که آکنه در اصل یک بیماری التهابی است. به همین دلیل است که پزشکان برخی از داروهای ضد التهابی مانند کورتیکواستروئیدها را برای درمان افرادی که مبتلا به آکنه شدید هستند، تجویز می کنند.

یکی از راه هایی که مواد غذایی ممکن است منجر به بروز التهاب شوند، مصرف غذاهایی است که به آن ها حساسیت دارید. حساسیت های غذایی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه غذا را به عنوان یک تهدید تشخیص دهد و یک حمله ایمنی علیه آن صورت دهد. این اتفاق می تواند منجر به سطح بالایی از مولکول های پیش التهابی شود که آکنه را تشدید می کنند.

خیلی کوتاه...

واکنش های سیستم ایمنی بدن به حساست های غذایی می تواند میزان التهاب بدن را افزایش دهد که نتیجه ی آن ممکن است بروز بیشتر آکنه باشد.

7.پودر آب پنیر

پودر آب پنیر یک مکمل غذایی بسیار محبوب و البته مفید است که گرچه برخی افراد به ندرت از آن استفاده می کنند اما برخی دیگر نیز هستند که میزان مصرفی آن ها بالا می باشد.

پودر آب پنیر سرشار از اسیدهای آمینه لوسین و گلوتامین است. این اسیدهای آمینه باعث رشد و تقسیم سریعتر سلول های پوست می شوند که ممکن است به شکل گیری آکنه کمک کنند. اسیدهای آمینه موجود در پروتئین آب پنیر همچنین می تواند بدن را برای تولید سطوح بالاتر انسولین تحریک کند که با ایجاد آکنه مرتبط است.

خیلی کوتاه...

درست است که پودر آب پنیر یک مکمل مفید و بسیار خوش طعم است اما برخی از مطالعات نشان داده اند که بین مصرف پودر پروتئین آب پنیر و ایجاد آکنه ارتباطاتی وجود دارد، اما تحقیقات با کیفیت بیشتری برای اثبات قطعی این موضوع مورد نیاز است.

Healthy Skinn

خلاصه:

تحقیقات متعددی صورت گرفته است که نشان می دهد مصرف برخی از مواد غذایی می توانند امکان ابتلا به جوش و آکنه را افزایش دهد اما با این وجود باید در نظر داشته باشید که مسلما پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند تاثیر بهتر و چشمگیر تری در سلامت پوست شما داشته باشد تا خوردن یا نخوردن برخی از مواد غذایی.

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها