|

سمبوسه خوشمزه ترین غذای خیابانی

طرز تهیه "سمبوسه گوشت" به سبک خیابونی؛ پیچیدن نون لواش مثلثی در سه سوت!

سمبوسه

سمبوسه غذای راحت و قابل حملی است یعنی اگر کارمند، دانش آموز یا دانشجو هستید می توانید به راحتی با خودتون ببرید و خارج از منزل میل کنید.

لینک کوتاه کپی شد
1

گروه آشپزی- اگر از غذاهای تکراری مثل قیمه، قورمه سبزی، زرشک پلو، لوبیا پلو، عدس پلو، باقالی پلو و ... خسته شدید و دنبال یک غذای جدید و خوشمزه و در عین حال راحت هستید سمبوسه گزینه مناسبی است. سمبوسه غذای راحتی است که با هر چیزی که توی خونه داشته باشید مثل مرغ، گوشت یا انواع سبزیجات می توانید تهیه کنید یعنی نیازی به مواد اولیه خواصی نیست و اگر چیزی را نداشتید به راحتی می توانید جایگزین کنید.

به گزارش «شایانیوز»، سمبوسه مثل کتلت، کوکوسبزی، کوکو سیب زمینی و ساندویچ مرغ غذای قابل حملی است یعنی اگر کارمند، دانش آموز یا دانشجو هستید می توانید به راحتی با خودتون ببرید و خارج از منزل میل کنید. علاوه بر این چون سمبوسه خیلی سریع آماده می شود و نسبتا کم هزینه است معمولا پای ثابت مهمانی‌های عصرانه و تولد است.

سمبوسه انواع مختلفی دارد مثل سمبوسه سیب زمینی، سمبوسه گوشت، سمبوسه مرغ، سمبوسه پیتزایی و سمبوسه هندی که در این مطلب طرز تهیه سمبوسه گوشت را برای شما در نظر گرفته ایم. برای تهیه سمبوسه گوشت از نان لواش، گوشت، سبزیجات معطر، فلفل سیاه، پودر کاری و برخی مواد دیگر استفاده می‌شود.

سمبوسه گوشت

مواد اولیه لازم برای تهیه سمبوسه گوشت برای 4 نفر

گوشت چرخ شده 200 گرم

پیاز 1 عدد عدد

سیب زمینی ۲ عدد

سیر ۲ حبه یا حریره سیر

گشنیز 150 گرم

فلفل دلمه ای ۱ عدد

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

زردچوبه به میزان لازم

نمک 1 قاشق چایخوری

فلفل سیاه به میزان لازم

فلفل قرمز به میزان لازم

پودر کاری به میزان لازم

آویشن به میزان لازم

شیر به میزان لازم

نان لواش به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

طرز تهیه سمبوسه گوشت

1- سیب زمینی ها را پوست بگیرید روی حرارت قرار دهید تا بپزد هر وقت برای غذایی خواستید سیب زمینی را بپزید آن را با شیر یا با آب و شیر به صورت مساوی بپزید وقتی سیب زمینی را روی حرارت گذاشتید به میزانی که رویشان را بگیرد شیر یا مخلوط آب و شیر اضافه کنید کمی نمک، روغن، فلفل، آویشن، پودر سیر یا حریره سیر هم بریزید تا خوش طعم تر شود. پس از آماده شدن سیب زمینی آن ها را کنار بگذارید تا سرد شود. سپس سیب زمینی ها را با رنده‌ درشت رنده کنید. همچنین می‌توانید آن ها را به صورت نگینی خرد کنید.

تفت دادن گوشت

2- گوشت چرخ شده + پیاز + سیر + فلفل سیاه + زردچوبه + نمک + پودر کاری + روغن مایع را در ظرف مناسب بریزد و خوب تفت دهید سپس رب را هم جداگانه تفت دهید و به آن اضافه کنید. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که گوشت را با چه نوع پیازی باید مرینیت کرد لازم است بدانید که پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن گوشت ها است اگر می خواهید با کابرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید.

سپس فلفل دلمه‌ای را به صورت نگینی ریز خرد کنید گشنیز را هم تمیز بشویید در آبکش بریزید تا آب اضافه آن خارج شود ریز خرد کنید و به همراه فلفل دلمه‌ای به گوشتی که تفت دادید اضافه کنید بعد هم فلفل قرمز + سیب زمینی را اضافه کنید و حدود ۳ دقیقه بعد از روی حرارت بردارید.

همان‌طور که می‌دانید، فلفل دلمه‌ای سبزی پر خاصیتی است که مصرف آن به تمامی افراد به‌ ویژه کودکان توصیه شده است. این سبزی دارای سه رنگ سبز، زرد و قرمز است که رنگ سبز آن طعم قوی‌تری دارد. فلفل دلمه‌ای به دلیل مواد مغذی از جمله ویتامینی که دارد، منشأ درمان سرما‌خوردگی محسوب می‌شود و همچنین برای درمان کم‌خونی، حفاظت از چشم و تقویت قوه بینایی و نیز رفع یبوست بسیار مفید است.

فلفل دلمه ای

ته فلفل دلمه برجستگی‌هایی وجود دارد. فلفل دلمه‌هایی که چهار برجستگی در زیرشان دارند، ماده هستند. فلفل دلمه‌ای ماده پر تخم است و طعم شیرینی دارد؛ بنابراین برای تهیه انواع سالاد و خام‌خواری مناسب‌تر از فلفل نر است. فلفل دلمه‌ای که سه برجستگی در زیر خود داشته باشد، نر است. تخم کم‌تری دارد و تندتر است. برای غذا پختن از آن استفاده می‌شود و در آشپزی کاربردی‌تر است. برعکس فلفل دلمه‌ای ماده بعد از تفت دادن و پختن اصلاً تلخ نمی‌شود و خوشمزه باقی می‌ماند.

3- بعد از آماده شدن مواد داخل سمبوسه نوبت به برش زدن نان های لواش می‌رسد نان‌ها را در ابعاد ۷ در ۳۰ سانتی متری برش بزنید سپس مقداری از مخلوط آماده شده را روی لبه نان قرار دهید و گوشه نان را روی مواد برگردانید به طوری که یک مثلث درست شود. مثلث را مجددا روی نان برگردانید این کار را تا جایی ادامه دهید که قسمت کوچکی از نان باقی بماند این قسمت را کاملا به داخل مثلث‌ها برگردانید تا هنگام سرخ شدن مواد به بیرون نریزد. از نان لواشی استفاده کنید که نرم باشد اگر کمی لبه های نان خشک بود، آن را با مقداری آب مرطوب کنید تا هنگام پیچیدن، نان شکسته نشود.

سمبوسه

۴- وقتی که همه سمبوسه‌ها را به روش گفته شده آماده کردید تابه‌ای ترجیحا کوچک با عمق زیاد را انتخاب کنید آن را روی حرارت قرار دهید حدود ۲ تا ۳ دقیقه بعد که جسم تابه گرم شد ۴ تا ۵ قاشق روغن مایع داخل آن بریزید وقتی روغن داغ شد سمبوسه‌ها را داخل تابه بچینید اجازه دهید سمبوسه‌ها کاملا طلایی شوند بعد با کمک کفگیر سوراخ دار آن‌ها را از تابه خارج کنید و داخل آبکش فلزی قرار دهید تا روغن اضافه آن خارج شود فقط حواستان باشد سمبوسه‌ها را روی هم نگذارید تا خمیر نشوند.

۵- موقع سرو سمبوسه، آن‌ها را داخل آبکش فلزی پایه دار قرار دهید زیر آبکش یک سینی بگذارید و سینی را داخل فری که از قبل روی دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد تنظیم کرده اید قرار دهید حدود ۵ دقیقه که بماند هم روغن اضافه آن کشیده می‌شود هم اینکه گرم می‌شود توجه کنید نباید سمبوسه‌ها روی هم قرار بگیرند. می‌توانید سمبوسه را بعد از پیچیدن سرخ نکنید بلکه بسته بندی کنید داخل فریزر قرار دهید و موقع مصرف سرخ کنید.

۶- برای تهیه سمبوسه رژیمی می‌توانید پس از پیچیدن سمبوسه‌ها آن‌ها را در سینی فر بچینید و روی آن‌ها کمی روغن مایع بزنید و در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید تا برشته شود می‌توانید گریل فر را در پنج دقیقه آخر روشن کنید تا سمبوسه‌ها برشته‌تر شوند.

samoosa-recipe

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها