|

طرز تهیه کیک شکلاتی؛ 6 نکته طلایی که برای پخت هر کیکی به کارتان می آید

این مطلب در مورد طرز تهیه کیک شکلاتی است؛ این کیک جزء محبوب ترین ها در دنیا می باشد طوری که کمتر کسی می تواند دست رد به یک برش از آن بزند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- این مطلب در مورد طرز تهیه کیک شکلاتی است. همان طور که می دانید کیک های شکلاتی جزء پرطرفدار ترین کیک ها هستند که با روش های مختلفی درست می شوند. بعضیا کیک شکلاتی رو با پودر کاکائو درست می کنند بعضیا هم با شکلات آب شده، فرقی نمیکنه با هر روشی که درست بشه خاطرخواه زیاد داره.

قبل از اینکه بریم سراغ طرز تهیه کیک شکلاتی شاید براتون جالب باشه بدانید که اولین کیک شکلاتی کی درست شد؛ پس با ما همراه باشید. اولین کیک شکلاتی حوالی قرن 17 روانه بازار شد اما درست کردنش مثل الان آسان نبود چرا که استخراج پودر کاکائو خیلی سخت بود تا اینکه اوایل قرن 18 هلندی ها به داد عشاق کیک شکلاتی رسیدند و دستگاهی برای استخراج پودر کاکائو اختراع کردند. از آن زمان بود که کیک شکلاتی به همه نقاط جهان راه یافت.

طرز تهیه کیک شکلاتی با طعم فلفل، میشه خورد؟

همه چیز داشت خوب پیش می رفت و مردم از خوردن این کیک جذاب حسابی مسرور بودند تا اینکه جنگ جهانی شروع شد. به موجب جنگ انتقال مواد غذایی از جمله شکلات به کشور های دیگر تحت تاثیر قرار گرفت. با پایان یافتن جنگ اوضاع بهتر شد و تولید شکلات و کیک شکلاتی گسترش پیدا کرد و مردم کیک های شکلاتی با طعم های عجیب و غریب را هم امتحان کردند؛ چرا که به مرور زمان شکلات هایی با طعم های فلفل، میوه، چای و ادویه کاری وارد بازار شد. تصور کنید طرز تهیه کیک شکلاتی با طعم فلفل، چه شود؟

طرز تهیه کیک شکلاتی

احتمالا هیچ وقت موقع خوردن کیک شکلاتی فکر نمی کردید که چنین داستان عجیب و غریبی داشته باشد. از این به بعد بیایید قبل از خوردن این کیک جذاب یادی کنیم از کسانی که دستگاه استخراج پودر کاکائو را کشف کردند همچنین یادی هم کنیم از کسانی که در زمان جنگ از خوردن این جذابِ خوشمزه محروم بودند. خب، تاریخچه زیادی طولانی شد بهتره بریم سراغ مواد اولیه و طرز تهیه کیک شکلاتی. 

مواد اولیه لازم برای تهیه کیک شکلاتی

آرد 156 گرم یا 1 و 1/4 پیمانه

شکر 200 گرم یا 1 پیمانه

روغن مایع 112 گرم یا 1/2 پیمانه

پودر کاکائو 50 گرم یا 1/2 پیمانه

آب جوش 1/2 پیمانه

تخم مرغ 6 عدد

وانیل 1/2 قاشق چایخوری

بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری

رنده پوست پرتقال یا لیمو ترش 1/2 قاشق چایخوری

نمک 1 پنس (یک پنس مقداری است که بین انگشتان شست و اشاره جای می گیرد)

شکلات تخته ای 300 گرم

خامه صبحانه 300 گرم

اگر ترازوی دیجیتال دارید حتما از آن برای اندازه گیری مواد اولیه استفاده کنید. در غیر این صورت پیمانه بزنید. موقع پیمانه زدن به هیچ وجه پیمانه را در ظرف شکر، آرد و ... فرو نکنید. اگر پیمانه رو توی ظرف فرو کنید و باهاش مواد رو بردارید، مواد بیشتر از میزان مورد نیاز در پیمانه قرار می گیرد پس مواد را با قاشق داخل پیمانه بریزید. رسیدم به بخش هیجان انگیز داستان؛ یعنی طرز تهیه کیک شکلاتی.

طرز تهیه کیک شکلاتی

طرز تهیه کیک شکلاتی

کیک شکلاتی با رسپی های مختلفی درست میشه که اگر بخواهیم چند مورد نام ببریم میتونیم به کیک شکلاتی خیس، کیک شکلاتی با فیلینگ پنیر، کیک شکلاتی میوه ای و ... اشاره کنیم. از بین انواع کیک های شکلاتی در این مطلب قرار است طرز تهیه کیک شکلاتی با رویه گاناش رو بهتون بگیم.

قبل از هر کاری باید اولیه اولیه را به دمای محیط برسانید؛ بنابراین موادی مثل تخم مرغ که داخل یخچال نگه داری می شوند را حداقل نیم ساعت قبل از شروع، از یخچال خارج کنید.

اولین مرحله طرز تهیه کیک شکلاتی، فرم دادن سفید

زرده و سفیده تخم مرغ ها را از هم جدا کنید. به هیچ عنوان نباید ذره ای از زرده داخل سفید شود چرا که در این صورت سفیده فرم نمی گیرد.

ابتدا سفیده را با همزن برقی بزنید 3 تا 4 دقیقه با دور تند همزن هم بزنید بعد 3 قاشق غذاخوری شکر بهش اضافه کنید. مجدداً با همزن هم بزنید تا کاملاً فرم بگیرد. وقتی سفیده خوب فرم گرفت برای اینکه آب نیندازد آن را داخل یخچال بگذارید.

طرز تهیه کیک شکلاتی

سفیده در صورتی خوب فرم گرفته که وقتی ظرف را بر می‌گردانید از ظرف جدا نشود. یکی دیگر از نشانه‌های خوب فرم گرفتن سفیده اینِ که رد پره‌های همزن را توش ببینید.

همیشه اول سفید را فرم دهید بعد بروید سراغ زرده؛ چرا که موقع فرم دادن سفیده ظرف حاوی سفیده و پره‌های همزن باید کاملاً تمیز، خشک و عاری از هرگونه چربی باشد، اگه غیر از این باشه سفیده فرم نمی‌گیرد. اگر اول زرده را بزنید باید پره‌های همزن را تمیز بشویید و کاملاً خشک کنید بعد سفیده را فرم دهید.

دومین مرحله طرز تهیه کیک شکلاتی، آماده کردن روغن مایع، شکر و زرده تخم مرغ

 روغن مایع و بقیه شکر را حدود ۲ دقیقه با همزن برقی بزنید (1 قاشق غذاخوری از روغن مایع را کنار بگذارید) حالا زرده های تخم مرغ را دانه دانه به مخلوط شکر و روغن مایع اضافه کنید هر کدام را که اضافه کردید حدود ۲ دقیقه با همزن بزنید. سه تا از زرده ها را که اضافه کردید وانیل و رنده پوست پرتقال یا لیمو را هم اضافه کنید.

طرز تهیه کیک شکلاتی

در مرحله بعد آب جوش را اضافه کنید. آب جوش را از بالا و کم کم به مواد اضافه کنید؛ چرا که اگر یک دفعه آب داغ را بریزید تخم مرغ می‌بره بعد از اینکه آب را اضافه کردید ۱ دقیقه دیگر مواد را با همزن بزنید.

پودر کاکائو را با روغن مایعی که کنار گذاشته بودید مخلوط کنید و به مخلوط زرده تخم مرغ، شکر و روغن مایع اضافه کنید حدود ۱ تا ۲ دقیقه با همزن بزنید. پودر کاکائو را حتما الک کنید.

سومین مرحله طرز تهیه کیک شکلاتی، حساس ترین مرحله

سفیده را از یخچال در بیارورید اجازه دهید چند دقیقه بماند تا با بقیه مواد هم دما شود. فر رو هم روشن کنید و روی دمای 175 درجه قرار دهید تا گرم شود.

طرز تهیه کیک شکلاتی

آرد را ۳ بار الک کنید و به همراه سفیده کم کم به زرده اضافه کنید. ابتدا مقداری از سفیده را به زرده اضافه کنید با لیسک به حالت دورانی هم بزنید بعد مقداری از آرد را اضافه کنید و باز به حالت دورانی هم بزنید. به همین ترتیب ادامه دهید تا آرد و سفیده تمام شود. در این میان نمک و بکینگ پودر رو هم به مواد اضافه کنید.

اگر خیلی تند هم بزنید پف کیک می‌خوابد. موقع هم زدن حواستان باشد همه مواد با هم مخلوط شوند و گوله‌های آرد در مواد باقی نماند.

چهارمین مرحله طرز تهیه کیک شکلاتی و 1 فوت کوزه گری

نوبت ریختن مواد در قالب است؛ اما چه قالبی مناسبِ؟ در مورد انتخاب قالب باید به چند نکته توجه کنید. اول اینکه در بازار  قالب‌های متنوعی موجود است که اختلاف قیمت زیادی با هم دارند پیشنهاد می کنم سراغ یکی از ارزون ترین ها یعنی قالب های گالوانیزه برید. این قالب ها یکی از بهترین ها برای پخت کیک هستند.

طرز تهیه کیک شکلاتی

دومین نکته در انتخاب قالب توجه به سایز آن است؛ چرا که اگر قالب نسبت به مواد کوچک یا بزرگ باشد کیکتون خراب می شود. همیشه باید قالبی را انتخاب کنید که وقتی مواد کیک را داخلش ریختید ۱/۳ آن خالی بماند.

وقتی مواد را داخل قالب ریختید چند بار قالب را آرام به زمین بکوبید تا هواگیری شود. توجه داشته باشید مواد این کیک به نسبت کیک‌های دیگر کمی رقیق‌ است.

آخرین مرحله طرز تهیه کیک شکلاتی و مهم ترین مرحله

 قالب را به مدت 45 دقیقه در طبقه وسط فر با دمای 175 درجه سانتی گراد قرار دهید. از آن جایی که درجه حرارت و مدت زمان پخت در فر‌های مختلف متفاوت است شاید در فر شما با این دما و مدت، نتیجه مطلوب حاصل نشود. پس باید قلق فر دستتون بیاد.

برای اینکه متوجه شوید کیک پخته سیخ چوبی را از وسط کیک داخل کنید اگر از مواد چیزی بهش نچسبید یعنی کیک شما پخته. یک نکته خیلی مهم در پخت هر کیکی این است که تا 20 دقیقه اول به هیچ عنوان نباید در فر باز شود چرا که پف کیک می خوابد.

طرز تهیه کیک شکلاتی

وقتی کیک پخت قالب را فوری از فر خارج نکنید، چون وقتی به سرعت از گرمای زیاد خارج شود دچار شوک می شود و پفش می‌خوابد؛ بنابراین ابتدا فر را خاموش کنید بعد در آن را باز کنید و اجازه دهید چند دقیقه داخل فر خاموش بماند سپس از فر خارج کنید.

بعد از اینکه کیک را از فر خارج کردید باید بهش زمان بدید تا از حرارت بیفته بعد از قالب خارجش کنید. طریقه خارج کردن کیک از قالب به این صورت است که ابتدا باید به آرامی دور قالب را با کاردک یا چاقو در بیاورید سپس آن را روی یک توری برگردونید. توری، پنجره‌ای است که برای برگرداندن کیک به جای سینی استفاده می شود. همه آنچه که باید در خصوص طرز تهیه کیک شکلاتی بدانید را گفتیم حالا برویم سراغ طرز تهیه گاناش.

طرز تهیه گاناش

گاناش مخلوطی از خامه و شکلات است که هم برای روی کیک استفاده می شود هم برای وسط کیک. برای درست کردن گاناش شکلات تخته‌ای را به صورت حبه‌ای ریز خرد کنید. خامه صبحانه را در شیر جوش بریزید روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود وقتی از کناره‌ها جوش ریز زد و حالت روان پیدا کرد از روی حرارت بردارید و شکلات را بهش اضافه کنید وقتی شکلات در خامه آب شد گاناش آماده است.

اگر مقدار خامه و شکلات مساوی باشه گاناش تقریباً روان می شود که می توانید آن را روی کیک بریزید اگر نسبت شکلات ۲ برابر خامه باشد گاناش غلیظ میشه که برای کاور کیک و تزیین کیک با قیف و ماسوره مناسب است.

طرز تهیه کیک شکلاتی

 اگه می خوایید لذت یه کیک خونگی رو بچشید صفحه آشپزی ما رو دنبال کنید

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی