|

کیک شکلاتی به این خوشمزگی خوردی؟

طرز تهیه یه کیک شکلاتی خفن با رویه گاناش؛ بیا ببین این گاناش که انقدر خوشمزس چیه

کیک شکلاتی

کیک شکلاتی با رویه گاناش از اون کیک های لطیف و خوشمزس که اگه یه بار درستش کنید مطمئنا عاشقش میشید پس همین حالا دست به کار شید.

لینک کوتاه کپی شد
2

شایانیوز- مطمئنا کمتر کسی پیدا میشه که بتونه به یه برش کیک شکلاتی دست رد بزنه. مخصوصا کیکی که بی نهایت نرم و لطیف باشه و روش هم یه لایه خامه و شکلات ریخته شده باشه. حتما دلتون خواست پس همین الان دست به کار شید و این کیک خوشمزه رو درست کنید.

درست کردن کیک برعکس شیرینی اصلا کار سختی نیست اما مثل هر کار دیگه ای یه سری نکات و فوت و فن هایی داره که اگه رعایت کنید در نهایت کیک بسیار خوشمزه و باکیفیتی خواهید داشت پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با دونستن این نکات به نتیجه مطلوب برسید.

مواد اولیه لازم برای تهیه کیک شکلاتی با رویه گاناش

آرد 1 و 1/4 پیمانه

شکر 1 پیمانه

روغن مایع 1/2 پیمانه

پودر کاکائو 1/2 پیمانه

آب جوش 1/2 پیمانه

تخم مرغ 6 عدد

وانیل 1/2 قاشق چایخوری

بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری

رنده پوست پرتقال یل لیمو ترش 1/2 قاشق چایخوری

نمک 1 پنس (یک پنس مقداری است که بین انگشتان شست و اشاره جای می گیرد)

شکلات تخته ای 300 گرم

خامه صبحانه 300 گرم

کیک شکلاتی

طرز تهیه کیک شکلاتی

1- اولین قدم برای درست کردن هر کیکی اینِ که مواد اولیه رو به دمای محیط برسونید؛ بنابراین سعی کنید حداقل نیم ساعت قبل از شروع، همه مواد ُ از یخچال خارج کنید و اجازه بدید به دمای محیط برسن.

2- زرده و سفیده تخم مرغ ها رو از هم جدا کنید حواستون باشه به هیچ عنوان نباید زرده داخل سفیده بشه. اگه تازه کارید شاید این کار براتون کمی سخت باشه پس بادقت انجامش بدید.

جدا کردن زرده از سفیده

۳- ابتدا سفیده رو با همزن برقی بزنید وقتی کمی فرم گرفت حدود ۵ دقیقه بعد 3 قاشق غذاخوری شکر رو بهش اضافه کنید مجدداً با همزن برقی بزنید تا کاملاً فرم بگیره. سفیده رو باید به اندازه‌ای بزنید که وقتی ظرفُ بر می‌گردونید از ظرف جدا نشه یکی از نشانه‌های خوب فرم گرفتن سفیده اینِ که رد پره‌های همزنُ توش ببینید وقتی سفیده خوب فرم گرفت برای اینکه آب نندازه داخل یخچال بزاریدِش.

حواستون باشه موقع فرم دادن سفیده ظرف حاوی سفیده و پره‌های همزن باید کاملاً تمیز، خشک و عاری از هرگونه چربی باشه، اگه غیر از این باشه سفیده فرم نمی‌گیره به همین دلیل معمولاً پیشنهاد میشه اول سفیده رو فرم بدید بعد زرده رو بزنید، چون اگه اول زرده رو بزنید باید پره‌های همزنُ تمیز بشویید و کاملاً خشک کنید بعد سفیده رو فرم بدید.

فرم دادن سفیده تخم مرغ

۴- روغن مایع + بقیه شکرُ حدود ۲ دقیقه با همزن برقی بزنید (1 قاشق غذاخوری از روغن مایع رو کنار بزارید) بعد زرده تخم مرغُ دونه دونه به مخلوط شکر و روغن مایع اضافه کنید هر کدوم از زرده‌ها رو که اضافه کردید باید ۲ دقیقه با همزن بزنید در میانه کار وانیل و رنده پوست پرتقال یا لیمو رو هم اضافه کنید.

۵- سپس آب جوشُ اضافه کنید توجه داشته باشید که آب جوشُ از بالا به مواد کم کم اضافه کنید، اگه یک دفعه آب داغُ اضافه کنید تخم مرغ می‌بره بعد از اینکه آبُ اضافه کردید ۱ دقیقه دیگه موادُ با همزن بزنید.

۶- پودر کاکائو رو با یه قاشق روغن مایعی که کنار گذاشته بودید مخلوط کنید بعد این موادُ به مخلوط زرده تخم مرغ + شکر + روغن مایع اضافه کنید حدود ۱ تا ۲ دقیقه با همزن بزنید. (یادتون باشه پودر کاکائو رو الک کنید)

cacao-powder-1

7- سفیده رو از یخچال در بیارید اجازه بدید چند دقیقه بمونه تا با بقیه مواد هم دما شه. فر رو هم روی دمای 175 درجه قرار بدید تا گرم شه.

8- آردُ ۳ بار الک کنید به همراه سفیده کم کم به زرده اضافه کنید. ابتدا مقداری از سفیده رو به زرده اضافه کنید با لیسک به حالت دورانی هم بزنید بعد مقداری از آردُ اضافه کنید و باز به حالت دورانی هم بزنید به همین ترتیب ادامه بدید در این میان نمک و بکینگ پودر رو هم به مواد اضافه کنید.

حتماً باید به صورت دورانی و از یک جهت هم بزنید کار هم زدنُ آرام انجام بدید، اگه خیلی تند هم بزنید پف کیک می‌خوابه موقع هم زدن حواستون باشه همه مواد با هم مخلوط شده باشن و گوله‌های آرد در مواد باقی نمونه.

کیک شکلاتی

مواد این کیک به نسبت کیک‌های دیگه کمی رقیق‌ترِ پس اگه موادُ طبق دستور آماده کردید و در انتها حس کردید مواد کیک رقیقِ مجدد بهش آرد اضافه نکنید، چون بافت این کیک به همین صورت است.

9- کف قالب مورد نظر کاغذ روغنی بندازید یا با روغن جامد چرب کنید اگر با روغن مایع چرب کنید می‌سوزه. در انتخاب قالب کیک دقت کنید اگه قالب نسبت به مواد کوچک یا بزرگ باشه نتیجه مطلوبی نمی‌گیرد همیشه باید قالبی رو انتخاب کنید که وقتی مواد کیکُ توش ریختید ۱/۳ قالب خالی بمونه. همه این موارد نیاز به تجربه داره شاید بار اول متوجه نشید که چه قالبی مناسبِ. وقتی مواد داخل قالب ریختید چند بار قالبُ آرام به زمین بکوبید تا هواگیری بشه.

how-to-prevent-bundt-cakes-from-sticking

10- قالبُ به مدت 45 دقیقه در طبقه وسط فر با دمای 175 درجه سانتی گراد قرار بدید. معمولاً درجه حرارت و مدت زمان پخت در فر‌های مختلف متفاوتِ به عنوان مثال اگه تو دستور گفته شده دمای 175 درجه به مدت ۴۵ دقیقه ممکنِ در فر شما با این دما و مدت نتیجه مطلوب حاصل نشه البته نگران این موضوع نباشید با چند بار استفاده از فر متوجه میشید که چه دما و مدت زمانی برای پخت کیک‌ها در فر شما مناسبِ.

تا 20 دقیقه اول به هیچ عنوان در فرُ باز نکنید، چون پف کیک می‌خوابه بعدش برای اینکه متوجه شید کیک پخته یا نه سیخ چوبی رو داخلش بزنید اگه از مواد کیک چیزی بهش نچسبید یعنی کیک شما پخته. وقتی کیک پخت قالبُ فوری از فر خارج نکنید، چون وقتی یه دفعه از گرمای زیاد خارج شه به کیک شوک وارد میشه و پفش می‌خوابه پس ابتدا فرُ خاموش کنید بعد درِشُ باز کنید اجازه بدید چند دقیقه داخل فر خاموش بمونه بعد از فر خارج کنید.

کیک شکلاتی

بعد از اینکه کیکُ از فر خارج کردید یک ربع بهش زمان بدیذ تا از حرارت بیفته بعد به آرامی دور قالبُ با کاردک یا چاقو در بیارید سپس روی یک توری برگردونید. توری، پنجره‌ای است که برای برگرداندن کیک به جای سینی استفاده میشه و می‌تونید اون از لوازم قنادی‌ها تهیه کنید. اجازه بدید کیک 1 ساعت روی توری بموند تا کاملا خنک بشه.

طرز تهیه گاناش شکلاتی

احتمالا این سوال براتون پیش اومده که گاناش چیه؟ گاناش مخلوطی از خامه و شکلاتِ که میتونید ازش برای روکش کیک، فیلینگ کیک یا به عنوان سس استفاده کنید.

۱- شکلات تخته‌ای رو به صورت حبه‌ای ریز خرد کنید یا رنده کنید.

۲- خامه صبحانه رو در شیر جوش بریزید روی حرارت ملایم قرار بدید تا گرم شه وقتی از کناره‌ها جوش ریز زد و حالت روان پیدا کرد از روی حرارت بردارید و شکلاتُ بهش اضافه کنید وقتی شکلات در خامه آب شد گاناش آماده است.

گاناش

نکات مربوط به گاناش

اگه مقدار خامه و شکلات مساوی باشه گاناش تقریباً روان میشه که میتونید اون روی کیک بریزید اگر نسبت شکلات ۲ برابر خامه باشه گاناش غلیظ میشه که برای کاور کیک و تزیین کیک با قیف و ماسوره مناسبِ اگه میزان شکلات نصف خامه باشد میتونید از گاناش به عنوان سس برای روی کیک استفاده کنید.

اگه می‌خواین گاناشُ طوری روی کیک بریزید که به نظر برسه مایع در حال ریختن از سطح کیکِ باید حدود ۱۰ دقیقه بعد از آماده شدن گاناش که هنوز رقیق و تا حدودی گرمِ اون روی کیک بریزید که در این صورت قطره‌های گاناش تا پایین کیک می‌رسن البته در این حالت ضخامت گاناش کم میشه.

اگه خواستید از گاناش برای تزیین و کاور کیک استفاده کنید باید یک گاناش غلیظ تهیه کنید سپس فرمش بدید به این صورت که بعد از این که چند ساعت داخل یخچال استراحت کرد حدود ۶ تا ۷ دقیقه با دور تند همزن بزنید بعد کیکُ باهاش کاور کنید.

 اگه می خوایید لذت یه کیک خونگی رو بچشید صفحه آشپزی ما رو دنبال کنید

کیک شکلاتی

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها