|

آنچه باید در رابطه با کرم های ضد آفتاب بدانیم

نکات مهم در رابطه با کرم های ضد آفتاب؛ برای شما که به سلامت و زیباییتان اهمیت می دهید

Everything You Need to Know About Sunscreen

کرم های ضد آفتاب فقط برای خانم ها طراحی نشده اند، همه ی ما در هر سنی که هستیم برای حفظ سلامت خود باید لزوما از کرم ضد آفتاب استفاده نماییم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- با آغاز سال جدید و شروع بهار و حالا هم با نزدیک شدن فصل تابستان روز به روز نیاز ما به استفاده از کرم های ضد آفتاب بیشتر و بیشتر می شود چراکه زمان بیشتری را در معرض اشعه هایی هستیم که باید از پوست خود در برابر آن ها محافظت کنیم. در ادامه برخی از رایج ترین سوال هایی را که ممکن است در رابطه با انواع کرم های ضد آفتاب برای هر یک از شما ایجاد شده باشد مطرح می کنیم.

رایج ترین ترکیبات کرم های ضد آفتاب چیست؟

اکثر کرم های ضد آفتاب حاوی چندین ماده فعال برای محافظت در برابر هر دو نوع پرتوهای مضر ماورا بنفش UVA و UVB هستند. این مواد به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: مسدود کننده های فیزیکی و جاذب های شیمیایی. مسدود کننده های فیزیکی رایج عبارتند از دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی. علت نام گذاری آن ها نیز این است که یک مانع فیزیکی بین پوست و اشعه UV ایجاد می کنند. از طرفی دیگر نمونه هایی از جاذب های شیمیایی عبارتند از اکسی بنزون، آووبنزون، هموسالات و اکتینوکسات. همان طور که از نام این ترکیبات نیز مشخص است آن ها اشعه ماورا بنفش را جذب می کنند تا پوست ما مجبور به جذب آن ها نشود.

به علاوه به غیر از این دو نوع ماده ی فعال ضدآفتاب ها غالبا حاوی بسیاری از مواد غیر فعال نیز هستند که بسته به نوع کرم و مارک کرم ضد آفتاب شما متفاوت می باشند؛ برای مثال یکسری از انواع کرم های ضد آفتاب حاوی ویتامین E یا تعدادی از آنتی اکسیدان ها می باشند در حالی که برخی دیگر این ترکیبات را شامل نمی شوند.

آنچه باید در رابطه با کرم های ضد آفتاب بدانیم

تفاوت بین پرتوهای UVA و UVB چیست؟

به گزارش شایانیوز، پرتوهای UVA و UVB هر دو پرتوهای فرابنفش خورشیدd هستند که به سطح زمین می رسند. اما در حالی که اشعه های UVB به اندازه ی اشعه های UVA عمیقh نفوذ نمی کنند همچنان باعث آفتاب سوختگی می شوند و حتا بیشترین نقش را در ایجاد سرطان پوست دارند. پرتوهای UVA نیز در شکل گیری سرطان پوست نقش دارند، اما بیشتر، نفوذ آنها به قسمت های عمیق تر پوست منجر به پیری زودرس و چروک شدن پوست می شود.

درجه بندی های مختلف SPF به چه معناست؟

فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) که برای یک کرم ضد آفتاب خاص ذکر شده است، میزان محافظت در برابر اشعه UVB آن کرم را منعکس می کند. متخصصان پوست معمولاً استفاده از ضد آفتاب با SPF حداقل 30 را توصیه می کنند که با محافظت در برابر 97 درصد از اشعه UVB خورشید مرتبط است.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر شما به دنبال محافظت بیشتر هستید به جای آن که به سراغ کرم هایی که دارای SPF بالاتر از 50 هستند باشید عبارت طیف وسیع (Broad spectrum) را بر روی کرم مورد نظرتان جست و جو کنید.

چگونه و چه زمانی باید از ضد آفتاب استفاده کنم؟

اولین دوره استفاده از کرم ضد آفتاب باید حدود 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه انجام شود و همیشه نیز باید روی پوست خشک استعمال شود. توجه داشته باشید که تمام قسمت‌هایی از پوست که با لباس پوشانده نشده‌اند باید ضدآفتاب داشته باشند، و ضدآفتاب باید هر دو ساعت یکبار یا بیشتر حتما تمدید شود. نکته ی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای بهره مندی از مزایای کامل SPF و محافظت بیشتر از پوستتان باید سخاوتمندانه از کرم ضد آفتاب خود استفاده کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اکثر مردم بسیار کمتر از آنچه که باید از کرم ضد آفتاب استفاده می کنند. میزان تقریبی استعمال کرم در هر دوره حدودا دو بند انگشت می باشد.

آنچه باید در رابطه با کرم های ضد آفتاب بدانیم

آیا مواد شیمیایی خاصی در برخی کرم های ضد آفتاب موجود  هست که باید از آن اجتناب کنم؟

به طور کلی تنها توصیه ما به شما این است که از کرم های ضد آفتابی که حاوی مواد دفع کننده ی حشرات هستند استفاده نکنید چراکه شما باید خیلی بیشتر از آنچه که از کرم های دفع کننده حشرات استفاده می کنید به پوست خود ضد آفتاب بزنید.

آیا ضد آفتاب فقط برای برخی افراد با برخی از رنگ پوست هاست؟

جداً پیشنهاد می شود که شما بدون توجه به اینکه چه رنگ پوستی دارید حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده نمایید چراکه سرطان پوست اهمیتی نمی دهد که رنگ پوست شما چیست. اما در ارتباط با سوختگی مسلم است که برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد آفتاب سوختگی هستند اما با این حال همچنان حتی افرادی که هرگز دچار آفتاب سوختگی نمی شوند باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند.

آیا کرم ضد آفتاب به تنهایی محافظت کافی در برابر نور خورشید دارد؟

پاسخ واضح است خیر. حتی کرم های ضدآفتاب با SPF با بالاترین میزان محافظت هم نمی توانند در برابر 100 درصد از اشعه های مضر خورشید از پوست شما محافظت کنند. به همین خاطر است که توصیه می شود اگر زمان زیادی را در معرض نور خورشید سپری می کنید حتما علاوه بر کرم ضد آفتاب از عینک آفتابی، کلاه لبه دار و لباس های پوشیده استفاده نمایید.

آنچه باید در رابطه با کرم های ضد آفتاب بدانیم

دیگر نکته های تکمیلی در رابطه با کرم ضد آفتاب وجود دارد؟

یک نکته ای که بهتر است به آن توجه داشته باشید این است که غالب افراد فراموش می کنند که از لب های خود در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کنند، اگر شما زمان زیادی را در معرض مستقیم نور خورشید هستید مهم است که حتما از بالم لب های حاوی SPF استفاده نمایید چراکه سرطان پوست می تواند روی لب ها نیز ایجاد شود.

نکته ی دیگر این که بهتر است از انواع ضد آفتاب های اسپری ای استفاده نکنید چراکه باید از استنشاق مواد شیمیایی دوری کرد.

و نکته ی آخر این که مطالعات نشان داده اند اگر شما فرزند نوزاد دارید نباید تا قبل از 6 ماهگی به صورت او کرم ضد آفتاب بزنید و برای محافظت از او بهتر است از انواع سایه بان و لباس های پوشیده استفاده نمایید.

اگر دوست دارید آراسته و خوش تیپ باشید صفحه مد و فشن ما را دنبال کنید.​

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها